Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Binnenkort moet de zx voor de apk, maar het nood lot slaat toe, de rem werking van de auto laat eigenlijk te wensen over en denk dan ook dat het een reden tot afkeur is.
Nu heb ik vorig jaar de remblokken vervangen, die zijn dus nog goed, is er een mogelijkheid dat de remvloeistof vergaan is, en hoe test ik zelf zo iets.
Of is misschien de rem kracht verdeler aan het overlijden?
Ik ben eigenlijk al van plan om de rem vloeistof te vervangen, aangezien ik geen idee heb hoe lang dit er al in zit.
Als je het rempedaal bedient heb je het gevoel dat je hem heel ver moet wegtrappen en dan heel laat het idee krijgt dat er ook daadwerkelijk geremd moet worden.
Ook doet de handrem eigenlijk niet helemaal waar hij voor bedoelt is, je kunt de handel,zoals mijn vrouw zegt, door het plafond trekken en dan doet hij eigenlijk nog niets.
Heeft iemand een idee, of een andere sugestie, alles is welkom.
Het gaat trouwens om een zx 1600 van 1996, met 205.000 op de teller.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het lijkt op versleten achterremmen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Oke, maar dit kan ik alleen chekken als de remtrommels er af zijn, nu is dit niet echt een probleem, ware het niet dat de trommel door een borgmoer op zijn plek word gehouden.
Dus is het misschien handig om te weten hoe strak ik de moer weer aan moet draaien om het lager niet te vernaggelen.
Is het een beetje te doen, om de remvoeringen van de auto te vervangen?
Ik heb het vaak genoeg gedaan bij heftrucks, maar had er dan ook speciaal gereedschap voor, en dit maakt de operatie veel gemakkelijker.
Is het dan ook zinvol om direct de remcilinders en de stellers te vervangen?
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Ik heb net even gekeken op de Haynes, en nu staat er in vermeld dat je de remtrommel moer met 200n/m moet aantrekken.
Kan iemand dit bevestigen?
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Mark,
Bij mijn ZX heb ik indertijd ook onderhoud gedaan aan de achterremmen. Dezelfde borgmoeren zijn teruggegaan. Alleen een ander plekje zoeken om te borgen.
Terug aandraaien zou ik met de momentsleutel doen als je die een hebt. Anders moet het op gevoel ook heel goed gaan. Dat hebben wij indertijd ook gedaan. Daarna is de boel er nog een keer afgeweest en dat ging prima.
Om de trommels te verwijderen is het handig om het wiel even handvast terug te plaatsen. Dan kun je door voorzichtig wrikken aan het wiel de trommeldeksel gemakkelijk loskrijgen.
Als je op de trommeldeksel gaat slaan met een hamer, sla je het lager op zeker aan gruzelementen.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
He Jos, lang niet meer gezien op het zx forum, alles goed? Het is dus wel goed te doen, maar zet je de trommels weer vast op de ted van der Parre manier of gewoon vast.
Heb je nog een goedkoop adres voor de voeringen? en heb je alles vervangen of alleen de remvoeringen?
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Tegenwoordig een Xantia maar de zoon gaat naar een Citroen. Vandaar weer op het ZX forum.
Ik zou het vastzetten gewoon zonder momentsleutel doen. De voering via de bekende hbase prijzen kijken. Dit zijn de prijzen van de onafhankelijke automaterialen handelaren. Waaronder Twimva in Enschede. Vervolgens ga je gewoon op Internet zoeken. Winparts is een optie. Kijk ook eens op Ebay naar de Duitse handelaren.
Ik heb vorig jaar een achterdemper gekocht voor mijn ZX bij auspuffdiscount of zoiets voor 19 euro + 19 euro verzendkosten.
Overigens een uitlaat kun je ook heel goed bestellen via http://www.web-autoparts.eu in Almelo. Voor mijn Xant de kat + lange pijp 192 euro inclusief. Voor 30 euro zetten ze hem er 100 meter verderop op afspraak onder.
Het is dus goed de moeite waard om op het net te zoeken.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
He,He, eindelijk naar een citroen er was toendertijd inderdaad nog wel wat leedvermaak over de auto van je zoon.
Tegenwoordig rijd ik ook niet meer in de blauwe zx station, die is vervangen door een xsara station, er zaten gewoon te veel kosten aan te komen en de auto had ook al ruim 4 ton gedraaid, toch wel erg netjes voor een benzine auto.
Maar ondertussen heb ik ook nog steeds de groene zx, die ik toendertijd voor nop op gehaald heb, en daar zitten nu ook wat onkosten voor aan te komen.
Ik moet de remmerij aan de achterkant doen en er moeten twee nieuwe stuurkogels op.
De stuurkogels zijn al gehaald en worden waarschijnlijk zaterdag gemonteerd, het mooiste is als ik dan ook de remvoeringen kan aan pakken
Ben al wel wat aan het zoeken geweest maar heb tot nu toe alleen maar de voeringen kunnen vinden, en eigenlijk wil ik alles in een keer vervangen.
Dus stellers, voeringen en de remcilinders en dan aansluitend ook de remvloeistof.
Ga nog even verder met zoeken
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Nou, na een boel zin te hebben vergaard, toch maar de remtrommels losgetrokken.
De remvoeringen zijn ongeveer nog 2,5 mm dik, en alles zit onder de remstof, en is dus erg versmeert.
Ik zal in de loop van vandaag nog even een foto posten van het geheel.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
http://www.onderdelendirect.nl hier kun je je kenteken invullen en dan moet je remdelen droog selecteren. O.a. staan er complete revisie setjes bij en alle delen die je maarn bedenken.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Hmm, is inderdaad ook wel een handige site
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
gelukkig is e rniet maar een type dat je kunt bestellen
Nu moet je alsnog d eboel eerst losmaken om te zien wat je hebt en dan nieuw spul regelen.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Ja,heb inderdaad eerst het spul allemaal los getrokken om te kijken wat er nu gemonteerd zit, Bendix, en heb aan de hand hier van alles nieuw besteld, als alles goed gaat heb ik het zaterdag binnen en kan de klus gaan beginnen, ook heb ik twee nieuwe stuurkogels meebesteld dus kunnen die er ook op.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Heb vandaag alles binnen gekregen, dus moeten we dit weekend aan de slag
Ik heb de spullen uireindelijk bij http://www.mobilityparts.nl/ besteld, en heb keurig volgens afspraak alles binnen gekregen.
Te weten twee stuurkogels en nieuwe remvoeringen voor achterwielen en een montage setje, dit zijn nieuwe veren.
Alles maar eens rustig bekijken en zaterdag uitvoeren.
O,ja ook de remvloeistof gaat vervangen worden, iemand nog tips om afgebroken ontluchtings nippels te voorkomen
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Doordat het forum even niet meer deed ,zijn mijn laatste berichten denk ik verloren gegaan,
maar de remmerij werkt weer, zij het wel na een paar omzwervingen , en ook de stuurkogels zijn vervangen, moet alleen nodig uitgelijnd worden nu want het stuur geeft een wat rare stand aan.
Ondertussen is de zx ook voorzien van een verse apk en kan ik hopelijk weer een jaar legaal rijden
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
halfgaar schreef:
Zo en dat scheelt al snel een hoop Euro’s ! Wielremcilinder scheelt al dik 25 Euro p.s.
Bedankt !
C’est une voiture du ministre !