Aangezien mijn achterwielen van mijn ZX scheefstonden en de achterkant van mijn autootje praktisch niet meer veerde, enkele weken geleden hier op het forum gezocht naar een oorzaak en een oplossing.
Zo kwam ik enkele berichten tegen over de adal’s dat die wel eens versleten konden zijn. Dit bleek dus ook het geval. Tevens stond bij de meeste threads als oplossing om lagersetjes te halen en deze te vervangen, wat een pokkewerk zou zijn en als je het zou laten doen, enorm duur zou zijn. (mij zou het €550,= inclusief kostten pér wiel!).
Aangezien ik geen €1100,= wil uitgeven aan een auto welke mij €450,= heeft gekost bij aanschaf, even bij enkele garage’s navraag gedaan of er nog andere mogelijkheden waren.
Zo kwam ik bij één garage in meppel (éénmanszaakje) die me de tip gaf om de complete achter-as te vervangen voor ééntje van de sloop. Dit heb ik dus maar bij hem laten doen. Kosten:€200,= inclusief!
Dus voor één ieder met kapotte adal’s en niet te veel wil uitgeven hieraan, gewoon de complete as inclusief dempers vervangen. Uurtje werk, net zo makkelijk.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
En wanneer gaat deze achteras dan kapot? Volgende week?
ADALS vervangen is toch niet heel moeilijk?
(tenzij je het MOET laten doen, tja, dan is het ws kostbaar)
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
Ik laat mijn achteras lagers vervangen binnenkort. Indien nodig ook nieuwe armen. Ga er geen 2e hands as onder zetten, weet niet hoe lang die het uithoud. Het hangt ook natuurlijk een beetje af van de waarde van je auto…
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Probleem met de ADALs is dat het metaal uit gelubert is (niet meer rond maar ovaal), hier door zit je nog aan een andere achter as. Heb er 1 achter as 2 jaar geleden vervangen en klant rijdt nog steeds met de zelfde as rond.
Als de wielen er niet scheef onderstaan durf ik hem er rustig onder te zetten,.
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Ik monteer bij de BX over het algemeen ook 2e hands draagarmen. Als een draagarm onder de auto weg komt kan je nog wel inschatten hoe het lager is. (zit alles nog in elkaar, draait de as nog soepel)
Dit is mij nog nooit fout gegaan.
Alhoewel een nieuw setje lagers monteren ook niet dramatisch veel werk is.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Als je de draagarmen toch los hebt, of je as vervangt, dan is het wel verstandig om de lagers even los te halen en te smeren. Die lagers gaan alleen maar stuk doordat het vet na een jaar of tien verzeept is en dus al zijn smerende eigenschappen verloren heeft.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
De lagers gaan eerder defect door dat ze iets uitlubberen en ovaal worden, hier door wordt het niet meer goed afgedicht, waar door water en troep er bij kunnen. Ik heb eens een Saxo gezien met vet nippels op de achter as, klant deed elke 10-20K nieuwe vet er in (pompen tot het vet er uit loopt).
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten
Mijn auto heeft ook vetnippels, maar het heeft dus niet geholpen bij mij….
en waar kan je die vetnippels dan terugvinden? of zijn ze er zelf bijgezet? ik weet 1 ding, we hebben al verschillende saxos gedaan, en 1x een xsara, geef mij dan maar een saxo, daar ging het veel vlotter van… maar toch, als de lagers inderdaad te ver in de as ingelopen zijn, komt het probleem snel vanzelf terug, en dan heb je toch nog een tweedehands as nodig…. grtz
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
GoofBlikscha schreef:Ik monteer bij de BX over het algemeen ook 2e hands draagarmen. Als een draagarm onder de auto weg komt kan je nog wel inschatten hoe het lager is. (zit alles nog in elkaar, draait de as nog soepel)
Dit is mij nog nooit fout gegaan.Alhoewel een nieuw setje lagers monteren ook niet dramatisch veel werk is.
en bx is zeker geen xsara…ax of saxo
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Draagarmlagers gaan niet kapot aan een gebrek aan smering maar domweg aan het feit dat ze niet draaien. De belasting staat altijd op dezelfde kogels/kegels en op hetzelfde stukje lagerbaan. Smering helpt en moet je ook zeker doen als je er toch mee bezig bent maar in principe zit de “constructiefout” in de toepassing van het lager wat niet draait.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Die 2e hands as is gewoon van te voren helemaal nagechecked en gesmeerd. Werkt perfect. En ach, mocht ie na verloop van tijd toch weer hetzelfde probleem krijgen, wissel ik ‘m gewoon weer om. Nieuw setje lagers kost nagenoeg hetzelfde als een nieuwe as en dan heb ik voor het setje lagers nog niet eens arbeidstijd/-loon meegerekend, dus ben met een as van de sloop nóg goedkoper uit…
Prima hoor, je kan alleen weer snel je adals vervangen