Hallo,
Voor mijn volgende aankoop ben ik aan het denken van de volgende speakers aan te schaffen:
Volgens mij zijn dat de beste pioneer speakers die te koop zijn die zo direct in een c2/c3, etc passen.
Een kennis van mij heeft een ford focus en de kwaliteit van die STANDAARD speakers is gewoonweg ongeloofelijk. Nu is hij wel zo ‘slim’ geweest van die dan te vervangen met cheape oranje pioneer speakers (zien er mooi uit maar daar is ook het einde).
Maar bon, zijn deze speakers de moeite? of welke zouden jullie aanraden? Ik ben echt op zoek naar een heel hoge kwaliteit van geluid.
deze pioneer speakers zijn idd ook te koop bij bv. halfords. persoonlijk zeg ik: niet doen. prijs/kwaliteit verhouding in redelijk… als je echt een goede kwaliteit wilt: denk eens aan een compo-setje (losse tweeter) van bijvoorbeeld lanzar of jbl.
een hele goeie site: www.rondevries.nl hele goeie service, en echt goed spul!
ik gebruik nu zelf een setje van JBL (3-weg ovaaltjes) met 360 W piekvermogen en 150 W RMS (constant vermogen) al wil het wattage weinig zeggen over de kwaliteit van het geluid. in de voordeuren heb ik 2 13 cm 2-weg speakers van ultimate (80 W rms). deze kleinere speakers geven hele mooie hoge en midden tonen, en de ovale speakers achter zorgen voor een hele diepe maar ook knallende bass. dit alles NATUURLIJK zonder subwoofer (dreunen kan iedereen met een subwoofer achterin, maar ik rij citroen en draag GEEN petje). kortom: een mooi zuiver geluid. hoe je je geluid nog zuiverder kan krijgen: bezuinig niet op speakerbedrading, neem een goede tussenversterker en een goede headunit! met alleen een setje speakers kom je er niet..
nogmaals: pioneer is geen slecht merk, maar niet het beste. een bekende naam wil niet altijd zeggen dat het het beste is. Lanzar speakers klinken veeeel mooier (maar das ook persoonlijk), veel groter bereik en tsja.. waarom zijn die conussen nou weer GEEL?? ik vind eigenlijk dat speakers zijn om naar te luisteren en niet om naar te kijken.
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
Ben zelf niet zo weg van pioneer moet ik zeggen, klinkt niet slecht maar is ook niet het beste wat er te koop is. Ze kunnen overigens wel enorm goede subwoofers maken
Ga eens kijken voor DLS, Lanzar, vdo dayton of MTX als je kwaliteit wil
kost een hoop maar dan krijg je ook wel kwaliteit en mooi geluid ervoor terug.
Ik heb zelf in de BX wel pioneer zitten (zat al bij aanschaf erin) en het klinkt gemiddeld.
In de Xantia heb ik een MTX composet voorin (de TX6001 16cm + tweeters) en achterin sony xplods (XS F1334, 13cm) en een subwoofer van pioneer, de sub is puur ter ondersteuning van het echt lage gebied en overheerst absoluut niet.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik heb er al caliber ct2 tweeters(200w) ingebouwd, en de voorportieren staan momenteel macaudio’s (120w).
Over de tweeters ben ik tevreden, het geluid uit de macaudio’s is zeker “ok”, stukken beter dan de standaard die ik had, maar ik heb letterlijk “gehoord” dat het beter kan.
Als headunit heb ik een pioneer DEH-P70BT . Die moet volgens mij meer dan goed genoeg zijn om mooi geluid uit te krijgen.
Is een versterker dan nog sterk aan te raden?
zit er ook een versterker tussen? je constant vermogen is nu 4 x 27 Watt. dus die 120 Watt van je speakers haal je bij lange na niet! en wat voor bedrading?
dit is een hele goeie!
ZXfurore schreef:zit er ook een versterker tussen? je constant vermogen is nu 4 x 27 Watt. dus die 120 Watt van je speakers haal je bij lange na niet! en wat voor bedrading?
nope, geen versterker…
Bedrading, via de iso stekker rechtstreeks op de boxen veronderstel ik. maar ik ken er ook niet zoveel van hoor ops:
persoonlijk (!) denk ik dat eindversterkers alleen noodzakelijk zijn als je flinke bassen wilt aangezien die het meeste stroom vreten.
Ik heb zelf ook alleen de subwoofer op mijn eindversterker hangen.
en voor wat betreft de bekabeling: Voorin zijn de verliezen naar mijn mening te klein om high quality kabels te gebruiken ipv de standaard kabels. Achterin is natuurlijk een lang eind waar flink wat verliezen op kunnen ontstaan, dan is het gebruik van goede kabels wel aangeraden.
En in het geval van een eindversterker kun je sowieso het beste goede kabels gebruiken, is een dure investering maar je neemt de kabels natuurlijk wel weer mee als je een andere auto neemt.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:persoonlijk (!) denk ik dat eindversterkers alleen noodzakelijk zijn als je flinke bassen wilt aangezien die het meeste stroom vreten.
Ik heb zelf ook alleen de subwoofer op mijn eindversterker hangen.
Wel ik heb een pioneer actieve subwoofer (met versterker ingebouwd) rechtstreeks op mijn headunit hangen, de headunit zelf versterkt de subwoofer uitgang… dus voor de bass heb ik geen versterker meer nodig.
een versterker zorgt niet alleen voor een diepere bass, maar ook voor minder vervorming bij hogere belastig, dus een betere geluidskwaliteit. en dat ie toch wat je wilt? daarbij ontlast je je headunit, die dus minder warm wordt,dus zal er nog minder snel vervorming optreden!
ZXfurore schreef:een versterker zorgt niet alleen voor een diepere bass, maar ook voor minder vervorming bij hogere belastig, dus een betere geluidskwaliteit. en dat ie toch wat je wilt? daarbij ontlast je je headunit, die dus minder warm wordt,dus zal er nog minder snel vervorming optreden!
Da’s dan al vrij intressant, maar om even terug te komen op de speakers, zou deze van jbl beter klinken dan de pioneers die ik eerst vermeld had:
Of welke uit deze reeks van MTX zou ik kiezen (en past op mijn C2?):
als ik jou was zou ik naar een goeie caraudio dealer gaan (even surfen op internet of er een goede in de buurt is) en even luisteren. bij een goede zaak kun je je wensen doorgeven en zoeken zij een set speakers voor je die op je wensen aansluiten. je kunt niet op specificaties alleen afgaan is mijn ervaring. die jbl’s hebben een goede klank, vind de tweeters wel wat schel. maar nogmaals, ik weet niet wat jij mooi vindt klinken. goed luisteren en rondkijken is het devies!
mtx ken ik verder niet..
op de maat moet je even letten: de japanse maat (standaard voor honda etc) is anders als de europese maat!!
Ja k’zal ze bij caraudio dinsdag wel eens gaan lastigvallen
Maar de vorige keer had ik ook uitdrukkelijk gezegd dat ik goeie kwaliteit speakers wou… maar toen ben ik voor de prijs/kwaliteit speakers van macaudio gegaan op hun aanraden. Die zijn goed, maar zou het graag beter hebben.
Het mag een beetje geld kosten, maar ik zou toch graag onder de €200 psychologische grens blijven
Compo setje van Magnat of Infinity speakers klinken heel erg goed.
Zelf heb ik ook Infinity speakers en ik vind het persoonlijk de beste speakers, de prijs voor een goed setje Infinity’s zit onder de €200.
Het zijn het gewone 2-weg speakers en het is geen composet, aangezien ik te lui ben om zoiets in mijn eigen auto in te bouwen ops:
Een versterker gaat je altijd beter geluid geven, ook al is het om een compo setje…
Ik heb in mijn C2 een zeer krachtige 4 kanaals versterker liggen, stabiel tot op 1ohm.
Daarop staat een compo setje die constant 2*150rms te verduren krijgt, en 2*10” subkes in de koffer die het met 600rms stellen.
Dit doet je C2 echt wel ontploffen mits goed geinstalleerd!
Een standaard hu geeft HOOGSTENS 4*27rms (haal je nooit, 10A afgezekerd ) Daardoor gaat het geluid heel snel vervormen!
Als je toch wat merken wilt gaan zien kan ik zeker Helix, Audio System, DLS, duurdere versies van Hertz, focal, MTX, ... aanraden!
En inbouw is 70% van de klank die je gaat krijgen!
<=Proud Black C2 16V owner =>
Ook een leuke site mbt dit onderwerp:
Als ik iets lees over goeie kwaliteit kabels word ik nml. altijd een beetje opstandig…
Als de luidsprekerkabels te lang en te dun zijn treedt er een geringe verslechtering van het geluid op.Voor signaal verbindingen voldoen de meegeleverde standaard kabeltjes -of die van de bouwmarkt- bijna altijd.
Alleen bij vinyl-platenspelers moet je oppassen, en ook bij zeer lange signaalkabels, voor hifo op zolder of in de studeerkamer..
De geluids-claims van peperdure “interlinks” is regelrechte oplichterij.