Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Voor het monteren van een nieuwe oliekeerring op de krukas moet ik het vliegwiel losmaken.
Nu zijn die bouten vastgezet met een soort Loctite, volgens de werkplaatsboek met Loctite 542.
Na wat googelen vind ik niet echt schroefdraadborging met dat nr
Wel vind ik de 243 en de 270 iemand hier ervaring met ?
Of wat word er meestal gebruikt voor het vastzetten van de bouten?
En mag ik de oude bouten herbruiken ?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Je kunt de oude bouten gewoon weer gebruiken. Ik gebruik voor deze bouten altijd blauwe loctite. Wel even op moment zetten hé?
Test
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
De 243 dan ?
Ja op moment zetten doe ik zeker , was alleen niet zeker van welke Loctite ik moest gebruiken .
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
De nummers ken ik niet, maar sterker dan ‘middel’ (is blauw geloof ik) is alleen maar lastig als het nog een keer los moet.
Je kunt de boutjes inderdaad hergebruiken als ze er goed uitzien, het zijn geen rekbouten. In veel boeken wordt voor de veiligheid geadviseerd ze te vernieuwen maar als ze niet idioot vast zaten of juist los of iets anders geks mee, dan is het geen enkel punt om ze opnieuw te gebruiken.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Laats geleerd van een grote leverancier van mijn werkgever:
Blauwe loctite heeft dezelfde functie als een borgmoer met een nylon randje erin, als je het warm stookt met een fohn loopt het eruit.
Rode loctie is om te borgen en kan tegen warmte, maar gebruik echt maar een klein druppeltje, dan kan het nog altijd weer los met enige kracht.
Groene loctite is voor als het nooit meer los moet.
Blauw loopt in een motorblok in ieder geval nergens uit, dat hardt gewoon uit met metaal/metaal contact zoals het hoort. Ook in een warme motor blijft het gewoon hard voor zover ik het gebruikt heb. Stevige fohn nodig dus…
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Een Braun?
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dan ga ik mij maar een flesje blauwe Loctite kopen.
Dat is als ik het goed heb is dat de 243 dan…
De groene (270) heb ik nog staan maar die zou niet zo goed oliebestending zijn.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Idd 243 is degene die je moet hebben. Deze hard niet uit maar blijft taai.