God ligt iedereen hier al zo vroeg op bed ofzow ?
Nou ik wacht nog even af.
Greetz Daan
hij bedoelt een zwarte 2 in een wit rondje
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
oldenhage schreef:tom13 schreef:Ik denk dat Martijn gelijk heeft. Ik heb bij mijn BX deze stangen ook wel eens gesmeerd omdat die naar mijn idee niet soepel genoeg gingen. Pas op: niet eronder gaan liggen zonder dat de wagen op bokken staat!
ik wilde net reageren maar zie dat martijn dat ook gedaan heeft, hoogte regelaar is het abslouut niet, het is dat stangetje. Bij de foto’s die gepost zijn staat een rode twee , volg dat stangetje en je komt bij dat punt aan. Dat ii meen ik 17, met een platte ringsleutel even losdraaien en klaar is kees, je hoeft ‘m geen eens gangbaar te maken, gewoon losdraaien.
succes
Nou vat ik even iets niet.
Bedoel je het stangetje waar de lijntje van de 2 naar toe loopt daar ongeveer ?
Of bedoel je dat stangetje tegen die cirkel met de 2 erin ????
Greetz Daan,
Kan er niet van slapen haha:)
in dat 4e plaatje is maar 1 rode pijl die naar het bewuste stangetje wijst DIE moet je hebben
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Oke en als ik het goed vat, dan dat volgen en dan kom ik bij een moer maatje 17 en die draai ik los en klaar ??
Alles doet het weer ??
zo simpel ??
Alvast bedankt weer he
greetz daan
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Had de verkoper erbij verteld dat de vering niet in orde was?
Zo nee, dan de kosten op hem verhalen?
Goedemorgen,
Nee hij heeeft helaas dat er niet bij vermeld.
Maarja wil die auto zo graag en als het zo simpel op te lossen is als er hier word verteld dan vind ik het wel best.
Greetz daan
Misschien valt het oplossen van dit probleem dan nog wel mee,ik hoop het voor je. Maar als je je zo laat leiden door je verliefdheid op een XM (wel begrijpelijk overigens) kun je voor nare verrassingen komen te staan. Verrassingen die je had kunnen voorkomen door voor de aanschaf iets kritischer naar het begeerde object te kijken. Of iemand meenemen die er meer verstand van heeft en voor jou wat objectiever naar het de auto kan kijken. Ach een Citroën kopen is net als een mooie vrouw versieren . Uiterlijk zegt niet alles Dus tip van de week:
Laat je niet leiden door verliefdheid want dan wordt leiden vaak lijden.
Hopelijk wordt dit geen mosterd na de maaltijd en is je probleem simpel te verhelpen.
Succes ermee!
Groetjes Tinus.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Nou heb net even de auto op zijn hoogste stand gezet en even snel gekeken (nergens anders gezeten geen zin om een plat hoofd te hebben echt kan ik dat ding niet vinden die hoogte regelaar ???????
Waar zit ie precies niet bij een wiel neem ik aan ??
Hoop snel wat te horen greetz daan,
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
De hoogteregelaar moet ergens in het midden zitten, niet bij een wiel in elk geval (of je reservewiel zou toevallig daar in de buurt moeten zitten ). Kijk eens onder de auto waar de de hydraulische leidingen van voor naar achter ziet lopen, een paar van die leidingen lopen naar de hoogteregelaar. Die zit gemonteerd op de stabilisatorstang dmv een klemmetje (blijf daarvan af). Het bewuste stangetje waar hier over gesproken wordt moet vanaf die regelaar naar boven lopen.
Dit stangetje zorgt ervoor dat het systeem het signaleert als de auto zwaarder beladen wordt. De hoogteregelaar zorgt er vervolgens voor dat de oorspronkelijke hoogte wordt hersteld door meer hydraulische druk naar de achterveerbollen (en daarna naar de achterremmen) te leiden.
Precies aanwijzen kan ik het niet, heb zelf geen XM, maar het basisprincipe blijft bij alle HP-Citroens hetzelfde.
achtervering
Michel,
Tijd voor een inhaalslag;
1. Vervang de LHM in de tank door Hydrorincage (reinigingsvloeistof) en rijd ongeveer 2000 km met dit goedje. Je spoelt dan het LHM systeem schoon en goede kans dat de leidingen, kleppen enz. schoon worden.
2. Smeer de stangetjes met WD40.
Meestal wil zo een aktie wel helpen, maar de beste tip is naar Chyparse. Dan maar een dagje wachten lijkt me, want als je iets verknalt zoals een wartel aan gort draaien dan ben je verder van huis.
Nog een tip. Hoewel je niet al te vaak moet sleutelen aan een Citroen (dat hoop ik) komt het toch wel eens voor dat er iets gerepareerd moet worden. En dan is enige kennis en sleutelervaring onontbeerlijk. Of je moet een zak met geld hebben.
In Almere zit ook een Citroen specialist en die heet Munier. Deze zit achter de Esso pomp in Muziekwijk.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Bij Chyparse ben iek met ieksEmmu vorig jaar geweest:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1419
Je kan erbij blijven en ze leggen uit hoe het systeem werkt terwijl je erbij staat, kan je een volgende keer zelf aan de slag…
Ik zou ze gewoon ff bellen voor een afspraak.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Nog een tip van mij: je hebt een xm Ambiance… Geen ambience of zoiets….
Ik heb dit probleem ook een keer bij de hand gehad, inderdaad een kwestie van de stangetjes smeren en de lhm verversen.
Is de auto verder naar wens of ben je nog dingen tegengekomen ?
Domme vragen bestaan niet.
Nog een tip. Sinds gisteren ontdekt dat de meetkabels van de voorwielen kunnen breken. De linkerzijde was geheel doorgebroken. Ook dit kan de vering beinvloeden.
Eh, welke meetkabels? Wat ik kan bedenken… ABS sensoren en remblok slijtagedraden… geen van beide beinvloeden de vering.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…