Hallo bx fannaten, een vraagje ik kan een BX 16 TGI kopen met 150.000 km op de teller met een nieuwe APK erg belangrijk ik heb er weinig verstand van ops: vandaar deze vraag, kan zo’n motor veel km hebben met normaal onderhoud waar zijn de dingen waar ik op moet letten bij zo’n aanschaf kan iemand mij hiermee helpen ik wacht geduldig af
Xantia 19 TD 1997
BX 16 TZI 1990
http://klokjerond.prit.biz/xanemo/xanspring.gif
http://www.xantiaclub.net
Foutje moet zijn 250.000 km geen 150.000 km zo als hier boven staat beschreven ops:
Xantia 19 TD 1997
BX 16 TZI 1990
http://klokjerond.prit.biz/xanemo/xanspring.gif
http://www.xantiaclub.net
een van de eerste links die je met de superhandige zoek functie kan vinden :
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163519&highlight=aankoop+bx
Tamelijk compleet denk ik zo..
bx motoren kunnen erg ver komen, vooral afhankelijk van het gepleegde onderhoud.
ik heb 245.000 op de teller staan met een TGI16 op lpg. Loopt nog steeds uitstekend.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Tja, dit zijn dingen waar geen concreet antwoord op zijn, een bx met goed onderhoud kan wel 500 000 lopen of misschien wel meer. Maar bij slecht onderhoud krijg je dat je bij 200 000 al een dikke olieboot voor de deur heb staan, wat overigens wel een puntje van aandacht is…
Wij hebben een 16TGI break, met 275.000km op de teller, die relatief weinig onderhoud heeft gehad gedurende 5 jaar. Hij loopt als een zonnetje en rijdt perfect! (ware het niet dat de break een paar week geleden totall loss gereden is….)
Hij is altijd ‘afgereden’ onder het mom van ‘hij mag nog een jaartje’ maar hij kwam altijd probleemloos door de apk.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:Wij hebben een 16TGI break, met 275.000km op de teller, die relatief weinig onderhoud heeft gehad gedurende 5 jaar. Hij loopt als een zonnetje en rijdt perfect! (ware het niet dat de break een paar week geleden totall loss gereden is….)
Hij is altijd ‘afgereden’ onder het mom van ‘hij mag nog een jaartje’ maar hij kwam altijd probleemloos door de apk.
Zijn 1.6 jes niet de betrouwbaarste motoren van de BX of was dat de 1.4? In ieder geval een hele fijne krachtbron met veel power! Maar ja wat wil je, lichte auto en relatief veel pk’s!!
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
De 1600 motoren zijn volgens mij niet echt onbetrouwbaar, (alhoewel, ze staan hier vaak op de sloop met grote lekkages enzo) maar rijden echt heerlijk!
Een bx 14 is dan ineens erg langzaam
Daarom vraag ik me ook af hoe onze bx met zoveel kilometers en met zo weinig onderhoud zo ver gekomen is! De distributieriem is zelfs een keer geknapt, wij dachten dat de motor kapot was.. Nieuwe riem er om, en verder rijden zonder problemen
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Let alleen even op het olieverbruik. Volgens mij hebben de benzine motoren van de bx (in ieder geval de 1600, 1900 monopoint en multipoint en de 16) last van hard wordende klepseals. Dit zijn rubbertjes bij de kleppen. Als deze hard worden sluit de klep niet meer helemaal luchtdicht af en komt er olie langs. De auto gaat dan dus olie gebruiken.
Ook komen rotte zuigerveren weleens voor, dit is niet zozeer een zwak punt alswel dat bij een afgeragde bak dit aan het licht komt.
Beide mankementen kun je herkennen aan blauwe rook uit de uitlaat. Als dit stationair gebeurd zijn het de klepselas naar ik meen en bij gasgeven je zuigerveren. In beide gevallen: Auto laten staan.
Verder zit bij een 1600 er vaak “mayonaise” in de carterventilatie. Dit kun je zien als je de oliedop er af draait. Als je nu een glibberige massa ziet die er uit ziet als een soort groene zeep dan heb je hier last van. Geen drama, maar wel even laten fixen. Ze moeten dan alle slangen even schoonmaken.
Verder is de 1600 volgens mij een prima motor.
Domme vragen bestaan niet.
Simmetje schreef:Let alleen even op het olieverbruik. Volgens mij hebben de benzine motoren van de bx (in ieder geval de 1600, 1900 monopoint en multipoint en de 16) last van hard wordende klepseals. Dit zijn rubbertjes bij de kleppen. Als deze hard worden sluit de klep niet meer helemaal luchtdicht af en komt er olie langs. De auto gaat dan dus olie gebruiken.
Ook komen rotte zuigerveren weleens voor, dit is niet zozeer een zwak punt alswel dat bij een afgeragde bak dit aan het licht komt.
Beide mankementen kun je herkennen aan blauwe rook uit de uitlaat. Als dit stationair gebeurd zijn het de klepselas naar ik meen en bij gasgeven je zuigerveren. In beide gevallen: Auto laten staan.
Verder zit bij een 1600 er vaak “mayonaise” in de carterventilatie. Dit kun je zien als je de oliedop er af draait. Als je nu een glibberige massa ziet die er uit ziet als een soort groene zeep dan heb je hier last van. Geen drama, maar wel even laten fixen. Ze moeten dan alle slangen even schoonmaken.
Verder is de 1600 volgens mij een prima motor.
Versleten klepsteelrubbers kun je ontdekken door de warme motor enige tijd stationair te laten draaien en dan ineens gas te geven. Blauwe rook duidt op versleten klepsteelrubbers.
Versleten zuigerveren constateer je door flink met warme motor te accelereren. Een blauwe rookpluim is dan het symptoom van slechte zuigerveren.
Eric Vertogen schreef:Versleten klepsteelrubbers kun je ontdekken door de warme motor enige tijd stationair te laten draaien en dan ineens gas te geven. Blauwe rook duidt op versleten klepsteelrubbers.
Versleten zuigerveren constateer je door flink met warme motor te accelereren. Een blauwe rookpluim is dan het symptoom van slechte zuigerveren.
Daar heeft mijn 19TZI dus heel erg last van. ops:
Ik zal binnenkort eens een foto maken van hoe die rookpluim er uitziet. Bij elk stoplicht waar ik langer dan 30 seconden stilsta, heeft het Bixje zo’n blauwe pluim…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Meestal zijn ‘t toch Mazda 323tjes en oude Ford Escorts die daar veel last van hebben? Bij mijn BX is ‘t eigenlijk alleen een zwarte pluim als ik optrek Maar goed, een beetje fftopic
Ik ken een 1.6 TGI met dik door de 3 ton op de teller, op gas. Deze auto wordt wel heel goed onderhouden en ziet er ook perfect uit! (lidnummer 3 van de BX club geloof ik!) Het zijn volgens mij ook best betrouwbare motoren hoor, zoals eigenlijk alle BX blokken zijn.
Over die sludge: schoonmaken hoeft niet altijd hoor. Als het nog niet zo erg is wil het wel eens helpen om gewoon eens 300km op een dag te gaan rijden met een flink tempo. Het komt namelijk meestal door korte stukjes rijden, waarbij de motor niet op bedrijfstemperatuur komt.
voge schreef:Meestal zijn ‘t toch Mazda 323tjes en oude Ford Escorts die daar veel last van hebben? Bij mijn BX is ‘t eigenlijk alleen een zwarte pluim als ik optrek Maar goed, een beetje fftopic
Ik ken een 1.6 TGI met dik door de 3 ton op de teller, op gas. Deze auto wordt wel heel goed onderhouden en ziet er ook perfect uit! (lidnummer 3 van de BX club geloof ik!) Het zijn volgens mij ook best betrouwbare motoren hoor, zoals eigenlijk alle BX blokken zijn.
Over die sludge: schoonmaken hoeft niet altijd hoor. Als het nog niet zo erg is wil het wel eens helpen om gewoon eens 300km op een dag te gaan rijden met een flink tempo. Het komt namelijk meestal door korte stukjes rijden, waarbij de motor niet op bedrijfstemperatuur komt.
Gas is dan ook weer een ander verhaal he..
Ijs schreef:voge schreef:Meestal zijn ‘t toch Mazda 323tjes en oude Ford Escorts die daar veel last van hebben? Bij mijn BX is ‘t eigenlijk alleen een zwarte pluim als ik optrek Maar goed, een beetje fftopic
Ik ken een 1.6 TGI met dik door de 3 ton op de teller, op gas. Deze auto wordt wel heel goed onderhouden en ziet er ook perfect uit! (lidnummer 3 van de BX club geloof ik!) Het zijn volgens mij ook best betrouwbare motoren hoor, zoals eigenlijk alle BX blokken zijn.
Over die sludge: schoonmaken hoeft niet altijd hoor. Als het nog niet zo erg is wil het wel eens helpen om gewoon eens 300km op een dag te gaan rijden met een flink tempo. Het komt namelijk meestal door korte stukjes rijden, waarbij de motor niet op bedrijfstemperatuur komt.
Gas is dan ook weer een ander verhaal he..
mm, weet niet… Een benzinemotor moet toch op benzine zeker dezelfde kilometers kunnen halen als op gas lijkt me zo! (sorry, heb ‘t niet zo op LPG… Ik kook nog niet eens op gas )
voge schreef:Ijs schreef:voge schreef:Meestal zijn ‘t toch Mazda 323tjes en oude Ford Escorts die daar veel last van hebben? Bij mijn BX is ‘t eigenlijk alleen een zwarte pluim als ik optrek Maar goed, een beetje fftopic
Ik ken een 1.6 TGI met dik door de 3 ton op de teller, op gas. Deze auto wordt wel heel goed onderhouden en ziet er ook perfect uit! (lidnummer 3 van de BX club geloof ik!) Het zijn volgens mij ook best betrouwbare motoren hoor, zoals eigenlijk alle BX blokken zijn.
Over die sludge: schoonmaken hoeft niet altijd hoor. Als het nog niet zo erg is wil het wel eens helpen om gewoon eens 300km op een dag te gaan rijden met een flink tempo. Het komt namelijk meestal door korte stukjes rijden, waarbij de motor niet op bedrijfstemperatuur komt.
Gas is dan ook weer een ander verhaal he..
mm, weet niet… Een benzinemotor moet toch op benzine zeker dezelfde kilometers kunnen halen als op gas lijkt me zo! (sorry, heb ‘t niet zo op LPG… Ik kook nog niet eens op gas )
Op LPG blijft je motor een stuk schoner omdat er geen roetvorming plaatsvindt en heeft dus niets te lijden door vervuiling, waar een normale op benzine lopende motor wel door gehinderd wordt. Kijk maar eens naar de olie in een LPG-bak; deze haal je er net zo helder uit als ie er in gaat.
Ich bin ein Breaker
Dat is zeker waar, heb ik meerdere keren zelf ververst bij een Chevy V8… Maar door de hogere bedrijfstemperatuur heb je toch ook wel weer wat andere aandachtspunten?
voge schreef:Dat is zeker waar, heb ik meerdere keren zelf ververst bij een Chevy V8… Maar door de hogere bedrijfstemperatuur heb je toch ook wel weer wat andere aandachtspunten?
Over die hogere bedrijfstemperatuur lopen de meningen uiteen. Er zijn meer factoren die een rol spelen (verbrandingstemperatuur is er maar eentje, en die ligt voor gas dus juist lager) waardoor de balans niet per se negatief uitvalt voor LPG.
Een 1400 kan op LPG in ieder geval probleemloos stokoud worden, zoveel is me wel duidelijk geworden. Ik heb in de tijd dat er nog heel veel BX-en reden vaak genoeg mensen gesproken die een nog prima rijdende LPG-bx hadden met hoge kilometrages (met duidelijk veel meer dan 2 ton, toen ze nog niet stokoud waren). Zo’n 2.5 ton was zeker geen uitzondering.
Op benzine komen ze niet vaak net zover als op LPG omdat dat nou doorgaans niet voor de echte kilometervreters is….
Ich bin ein Breaker