Hallo,
Ik heb al een tijd ellende met de Airco.
Tijdens koude start hoor je hem inschakelen, maar na een kwartier rijden krijg ik al warme lucht. Daarna schakelt de airco ook niet meer in tenzij je de auto helemaal koud laat worden.
Er zit geen lek in het systeem dat is al nagekeken, vulmiddel is ook voldoende. Wie heeft hier ervaring mee. Het is toch wel fijn met warm weer wat koele lucht in de auto te hebben.
xsara td break
Re: Airco xsara alleen tijdens koude start
blij1234 schreef:Hallo,
Ik heb al een tijd ellende met de Airco.
Tijdens koude start hoor je hem inschakelen, maar na een kwartier rijden krijg ik al warme lucht. Daarna schakelt de airco ook niet meer in tenzij je de auto helemaal koud laat worden.Er zit geen lek in het systeem dat is al nagekeken, vulmiddel is ook voldoende. Wie heeft hier ervaring mee. Het is toch wel fijn met warm weer wat koele lucht in de auto te hebben.
en gaat de airco dan totaal niet meer aan? of gewoon enkele seconden, bijvoorbeeld, 30 seconden wel, en dan 2 of meer minuten niet meer….. ik heb dat gehad met men xsara phase 2 1.6 16v, en van mij lag het aan de BSI, dat heb ik dan ook niet vervangen, gewoon een extra schakelaar naar de aircopomp met een stroomdraad en een zekering er tussen, en dan kon ik hem manueel aanleggen, dan werkte hij wel permanent, maar omdat ik de schakelaar (op de originele plaats) ook inschakelde, droeien de schroeven vooraan ook mee, en werd de condensor gekoeld door de schroeven, ik deed hem wel uit in file, dat de drukken niet te hoog kwamen door de warmte, maar dat werkte perfect!!! enkel niet vergeten de schakelaar uit te leggen wanneer je stopt met rijden, anders hou je via de aircopomp alle stuurdozen wakker, en kunnen de voorste lampen en de dashboardverlichting inschakelen! heb dat wel is gehad in het begin, maar je went er wel aan, want de bsi kost nogal wat geld, en je bent ook nooit zeker hoe lang ze gaan meegaan, want vrij goed zijn ze niet… grtz
Hallo,
Nee de airco schakelt eenmalig in wanneer de auto volledig is afgekoeld.
Moet wel iets van 6 tot 8 uur tussen zitten voordat ik de airco kan starten.
De airco functioneert ook niet wanneer ik de motor gestart heb en daarna afzet en opnieuw start. Dan is mijn kans op koude lucht al verspeeld.
Wat me wel opvalt is dat na een schoonmaak gisteren hij vandaag tijdens een rit van 25 min de hele tijd koude lucht geeft. Na een stop van 1.5uur daarna deed ie het weer niet. Ik heb ook het idee dat ie met heet weer zoals de afgelopen dagen helemaal niets wil.
xsara td break
ben je zeker dat je motorkoeling werkt, ik bedoel dus, wanneer je de airco inschakeld, en je vooraan kijkt als je de motorkap opendoet, hoor je dan de afkoelingsschroeven constant meedraaien? want als die dat niet doen, gaat de airco ook niet werken…... dat heb ik ook al gehad, van mij was de weerstand gesneuveld, maar gelukkig zit hij simpel, motorkap open, en dan dat zwarte plastiek demonteren met 4 torxen van 30 of 40 dacht ik… dan zie je ze naast de afkoelingsschroeven zitten, een grijze en een bruine, de ene dient voor de permanente lage schroeven bij airco inschakeling, en de andere dient voor de snellere snelheid wanneer hij te warm komt… ook is je zekeringen nazien kan zeker geen kwaad
Beide koelventilatoren werken uitstekend!
xsara td break
blij1234 schreef:Beide koelventilatoren werken uitstekend!
dan weet ik het ook niet, als alles werkt, en de pomp krijgt stroom wanneer je de airco inschakeld, en ook de gas is goed en op niveau, dan vrees ik dat je ermee naar de dealer moet om de airco even uit te lezen aan de computer? of naar de plaatstelijke airco boer, om de boel is grondig na te zien… volgens mij zal het wel een elektrisch probleem zijn, aangezien hij soms wel goed werkt…
Misschien moet ik dat maar doen, las ergens op een ander forum dat er ook wel eens een relais van op bsi stuk gaat. Enig idee hoe die bsi te demonteren?
xsara td break
blij1234 schreef:Misschien moet ik dat maar doen, las ergens op een ander forum dat er ook wel eens een relais van op bsi stuk gaat. Enig idee hoe die bsi te demonteren?
dat is de zekeringskast binnenin de auto als ik me niet vergis, die is niet moeilijk te demonteren hoor…. aan de kant van het stuur dat luikje opentrekken
Bedankt!
xsara td break
airo alleen bij koude start
heb dat probleem ook aan mijn auto, maar het lijkt erop dat de oplossing is gevonden, er zat veeel te weinig koelvloeistof in het expansie reservoir van de radiateur. dat heb ik gisteren bijgevuld en nu lijkt eea weer te werken, vanmiddag maar eens goed testen, het is nu warm genoeg buiten.
helaas, bleek niet DE oplossing te zijn, nu maar naar de dealer om computer uit te laten lezen, wellicht is de temp. sensor defect en denkt het systeem dat t koud is in de auto of een of andere beveiliging blijft hangen door die lage koelvloeistof niveau.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Al het overige van het airco systeem wel in orde ?
De droger/filter bijvoorbeeld, is die al eens venieuwd ?
Deze kan bij verzadiging/verstopping ook het systeem (vroegtijdig) uitschakelen. Er zit nl. een drukschakelaar op die de boel beveiligt, en ook DIE kan stuk zijn. Niet meteen bij de BSI (?) of zo gaan zoeken, loop eerst het systeem zelf eens na. Of laat dit doen.