2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Wanneer motorische updates voor de nieuwe C5?
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 18 juni 2009 07:31 PM
  [ # 16 ]
Citrophile schreef:

Ik zie het nu pas dat mijn vorige post 3x staat Confused , de site was traag.

De 1.6HDI 120pk Euro5 bestaat ook, dat vergat ik erbij te vermelden. Persoonlijk vind ik de 1.6HDI voor een C5 ook iets te klein, maar er zijn mensen (ook op het forum) die tevreden ermee zijn.

Ik vermoed dat TSI`s ook geen LPG mogen hebben. Door het compressorwiel van de turbo wordt de inlaatlucht gecomprimeerd en de einddrukken en eindtemperaturen in de verbrandingskamer zijn vele malen hoger dan van atmosferische motoren. Als LPG daar bovenop wordt ingespoten wordt het alleen maar heter.

Met de huidige directe injectie systemen is er inderdaad ook weinig ruimte in de kop om nog LPG injectoren te plaatsen. De verbrandingskamers zijn verder ook geoptimaliseerd voor de directe benzine injectie met diverse lambda regelingen.

Hier en daar lees ik wel dat er op een oude CT turbo motor ook LPG is gemonteerd (ver na garantieperiode) en dat het tot nu toe goed gaat.

Ik heb ooit ergens gelezen dat vialle bezig was met het ontwikkelen van een systeem voor de fsi en tsi motoren van Volkswagen. Dat zou echter wel een indirect systeem zijn. Je voordeel van het armmengsel bij deellast ben je dan dus wel kwijt. Dat kan ook niet anders, want is gebaseerd op fysieke eigenschappen van de injectie van vloeibare benzine rond de bougie. Datzelfde tucje kan je nu eenmaal met gas (zelfs als het vloeibaar is ) niet nadoen, omdat de stroomeigenschappen volstrekt anders zijn.  Als je op dezelfde wijze directe injectie met gas zou willen doen zou je de motor er omheen moeten ontwerpen.

Het emissie bestrijdingssysteem van een directe injectie motor is ook heel anders (gericht op terugbrengen van Nox bij armmengsel) , dus daar is LPG vervanging op zijn minst ook ingewikkeld.

Er is ook een voordeeltje, een directe injectie motor werkt meestal met een hoge compressie, te hoog voor indirecte injectie benzine, maar daar kan indirect ingespoten LPG wel tegen. Dat ozu het rendementsverlies enigzins kunnen compenseren.

Dus niet helemaal onmogelijk maar erg ingewikkeld, en dus nog niet marktklaar.

Turbo en lpg op zich zou wel moeten kunnen, maar is wel enigzins tricky vanwege de hogere verbrandingstemperaturen die de turbo al met zich meebrengt, die potentieel sneller tot problemen leidt als je daar nog eens lpg aan toevoegt. Ofwel houden je kleppen het.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 18 juni 2009 10:43 PM
  [ # 17 ]
lampo schreef:

Voor mij is het ook geen vraag of het een C5 wordt, dat is een vast gegeven Very Happy . Maar aangezien ik aan allerlei eisen moet voldoen (fabrieksnavigatie, bluetooth carkit, roetfilter, metaallak, etc, etc.) loopt een auto in deze klasse al snel in de papieren. Een 2.0 HDI kan natuurlijk wel, maar die is denk ik met alle opties (Ligne Business met metaallak) wel buiten budget, zowel qua leasebedrag als qua bijtelling.
!

ik zie dat je een xsara diesel hebt, ik zou de 1.6Hdi in LB uitvoering toch eens proefrijden als ik jou was…
kan achteraf idd zijn dat je zegt no thanks, maar ik denk dat je verrast zult zijn.. Wink

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 19 juni 2009 01:34 AM
  [ # 18 ]

Ik denk dat ronama gelijk heeft, je zou aardig kunnen verschieten. Dat heb ik namelijk ook gedaan Laughing
Kheb de C5 vandaag wel moeten terugbrengen, men wagen was klaar. Maar ik heb er toch met veel plezier in gereden, 1.6HDI of niet, HP of niet, het is een geweldig rijdende wagen.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 23 juni 2009 04:52 PM
  [ # 19 ]

Ik ben toch eens gaan kijken op de site van Citroën Frankrijk, maar daar werd ik niet zo vrolijk van, wat een keuze hebben ze daar en hoe beperkt zijn de keuzes in Nederland! In Frankrijk kun je een 1.6 HDI ook met veerbollen krijgen en licht interieur bijvoorbeeld, een combinatie die mij zeer gelukkig zou maken (ben nu eenmaal een fan van veerbollen). Daarnaast is bijvoorbeeld de 2 liter HDI al als exclusive leverbaar, ook een heerlijke combi lijkt mij. Jammer dat we dat soort keuzes in Nederland niet hebben en je vaak naar een grotere motor wordt gedwongen als je wat meer luxe wil of veerbollen…

Verder viel me ook op dat de Franse uitvoering van de 1.6 HDI een stuk vlotter naar de 100 gaat (12.5 sec) dan de Nederlandse uitvoering (14 sec). Slordigheid of zijn de Fransen te optimistisch? Ook de 2 liter HDI sprint in Frankrijk een stuk sneller van de 100 (10.9 sec)

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 juni 2009 05:06 PM
  [ # 20 ]

De Franse Hdi heeft een andere versnellingsbak met een korte overbrenging. Dat heeft vooral te maken met de achterlijke fiscaal vermogens berekening. Die zelfde motor met lange bak heeft namelijk meer fiscale pk’s Confused

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 23 juni 2009 05:15 PM
  [ # 21 ]

Joh, wat bizar, dat wist ik helemaal niet! Maar de eindoverbrengingen zijn hetzelfde (topsnelheid is niet veranderd), is het een aanpassing van de eerste twee versnellingen o.i.d.?

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 juni 2009 05:17 PM
  [ # 22 ]

Dat zou kunnen, ik ken de exacte specificaties niet. Overigens kan het zo zijn dat de topsnelheid het zelfde is, maar bij een hoger toerental.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 24 juni 2009 12:16 AM
  [ # 23 ]
lampo schreef:

Ik ben toch eens gaan kijken op de site van Citroën Frankrijk, maar daar werd ik niet zo vrolijk van, wat een keuze hebben ze daar en hoe beperkt zijn de keuzes in Nederland! In Frankrijk kun je een 1.6 HDI ook met veerbollen krijgen en licht interieur bijvoorbeeld, een combinatie die mij zeer gelukkig zou maken (ben nu eenmaal een fan van veerbollen). Daarnaast is bijvoorbeeld de 2 liter HDI al als exclusive leverbaar, ook een heerlijke combi lijkt mij. Jammer dat we dat soort keuzes in Nederland niet hebben en je vaak naar een grotere motor wordt gedwongen als je wat meer luxe wil of veerbollen…

Verder viel me ook op dat de Franse uitvoering van de 1.6 HDI een stuk vlotter naar de 100 gaat (12.5 sec) dan de Nederlandse uitvoering (14 sec). Slordigheid of zijn de Fransen te optimistisch? Ook de 2 liter HDI sprint in Frankrijk een stuk sneller van de 100 (10.9 sec)

volgens de specificaties kan ik niet terug vinden dat de1.6 hdi bollen heeft
en de 2..0 hdi is in belgie ook als excl leverbaar…

en in belgie heb je nu ook de “groene 1.6 hdi"die staat op 16 duim wielen en op michelin energysaver banden..
terwijl mijn 1.6 hdi op 17"staat en michelin primacy heeft ..
verschil ligt bij de co2 uitstoot 149 gram voor mijne tegen 140 gram voor de groene versie…

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 24 juni 2009 12:51 AM
  [ # 24 ]

1.6 HDI is NIET met bollen te krijgen. Niet hier niet in frankrijk. Waar heb je die info gevonden?
Het enige dat je kan doen is een 1.6HDI comfort nemen in frankrijk (een versie die normaal HP heeft) maar voor de 1.6HDI is ook deze versie met stalen ophanging.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 24 juni 2009 03:13 AM
  [ # 25 ]

Aha, daar zit de verwarring dus, ik ging er vanuit dat een comfort versie altijd HP heeft.. Excuus!

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 28 augustus 2009 04:27 PM
  [ # 26 ]

Nu de IAA in Frankfurt rap dichterbij komt, druppelt ook langzaam het nieuws de wereld in. Zo ook gedetaileerde info over de DS3 en dan met name de motoren die volgens de berichten in de pers allemaal aan de Euro V normen voldoen.

Wat mij nu verbaasd is dat de specificaties voor alle motoren hetzelfde zijn als de specificaties van de huidige Euro IV motoren:

1.4 benzine 95pk
1.6 benzine 120pk
1.6 turbo benzine 150pk

1.4 HDiF 70pk (kennelijk weer opnieuw leven ingeblazen?)
1.6 HDiF 90pk
1.6 HDiF 110pk

M.a.w. geen vermogenstoename… Zijn alle autosites abuis of is Citroën zelf een beetje het spoor kwijt? Vanaf september dit jaar moeten toch alle nieuw geïntroduceerde auto’s aan de Euro V norm voldoen? Ik dacht de Euro V 1.6 HDiF 112pk en 270nm leverde (zie Peugeot 308CC), dan is het toch onlogisch dat de DS3 de ‘oude’ versie krijgt?

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 01 september 2009 01:09 AM
  [ # 27 ]

ik vraag me nog steeds af hoelang de huidige, wat gedateerde, benzineblokken nog leverbaar blijven in de C5.

de 1.6 THP 150 bijvoorbeeld zou zomaar op de IAA kunnen staan volgende maand, of niet ?

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 01 september 2009 01:21 AM
  [ # 28 ]

Daar hoop ik ook op, maar tot nu toe geen bericht over THP`s in de C5 en 407 wel over de 3008 Mad Evil or Very Mad .

Ik zie het wel in Frankfurt…

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 01 september 2009 01:52 AM
  [ # 29 ]

voor de 407 verwacht ik geen THP’s meer, vooral omdat de opvolger (408) al in de startblokken staat…

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 01 september 2009 02:04 AM
  [ # 30 ]

De C5 en 407 zijn motorisch aan elkaar gelijk. Vanaf september/oktober 2009 gaat Euro5 emissienorm in en theoretisch zouden de aangepaste THP`s (156pk ipv 150pk en 185pk Confused:  ipv 175pk en 200pk) in de plaats van de 1.8 16v en 2.0 16v moeten komen.

PSA gaat voor meerdere modellen de motoren aanpassen, dat is logistiek goedkoper.

Het kan altijd nog zo zijn dat PSA besloten heeft om de 1.8 en 2.0 aan te passen voor Euro5 Sad , daar zal ik ook niet van opkijken Rolling Eyes .

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook