Thijsvandebles schreef:Veerbollen nog goed? Mijn 19TD stortte ook na een half uur al neer. Heb nu nieuwe bollen, en blijft nu 6 tot 7 uur goed.
Fijn voor je, maar dat heeft in essentie geen bal met de bollen te maken. Zonder bollen (gewoon afgedopt) mag ie nog steeds niet zomaar inzakken.
Wel met de verse LHM die door de aderen stroomt en wat beter van consistentie is dan verouderde/verschaalde LHM. Hij zakt bij jou na een tijdje (maandje oid) wel weer net zo snel in als voorheen.
LHM verversen en up to date houden, remservo goed doorspoelen en af en toe eens ochtendgymnastieken.
Voor tips over het spoelen zie BXNL_faq, o.a.: http://autos.groups.yahoo.com/group/BXNL_faq/message/13
Ich bin ein Breaker
Weet je wat ik vaag vind.. Mijn BX stortte ook relatief snel neer (in een uurtje lag madame toch wel met de kont op de grond), maar sinds ik mijn VOOR veerpoten heb vervangen blijft ie zeer netjes op hoogte. Als ik ‘s middags van m’n werk uit naar huis wil gaan staat ie nog mooi met de kont op hoogte, na 8½ uur. Kan zijn omdat ik een en ander aan het hydraulisch systeem heb zitten rommelen, want m’n getik is ook stukken minder geworden.
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Karel vanwege mijn retourslanglek is er inmiddels (denk ik) vrijwel alle lhm vervangen door het weglekken en aanvullen.
De auto zakt nu trouwens helemaal snel in zowel voor als achter ligt na een uur of 3 plat..
gymnastieken durf ik niet meer omdat er toch nog ergens een lek moet zitten…
Die remservo doorspoelen ga ik op jouw advies in ieder geval wel doen.
Rien
KuikenXXL schreef:Karel vanwege mijn retourslanglek is er inmiddels (denk ik) vrijwel alle lhm vervangen door het weglekken en aanvullen.
Vergeet dat maar gerust. Kijk maar eens goed in de pot en de filters, of het restje onderin de pot. Zien is weten, bijvullen doet niets maar dan ook niets aan de slechte doorstroming in het remservocircuit, vooral niet dat voor de achterremmen (= geen doorstroming).
KuikenXXL schreef:
De auto zakt nu trouwens helemaal snel in zowel voor als achter ligt na een uur of 3 plat..
gymnastieken durf ik niet meer omdat er toch nog ergens een lek moet zitten…
Die remservo doorspoelen ga ik op jouw advies in ieder geval wel doen.
Rien
Lijkt me een wijs plan, verkijk je niet op het dropwater wat nog overal zal zitten. Maar wel eerst filters / ketel poetsen anders is het dweilen met de kraan open oid…
Ich bin ein Breaker
Mijn BX ligt na een uur of 6 compleet op de grond, de kont meestal na een uurtje ofzo.
Geen idee waar het door komt, hij lekt nergens lhm en verder werkt alles prima Heeft pas nieuwe LHM olie gekregen waarna hij iets langer omhoog bleef maar nu heeft ie zijn oude tempo weer hervonden.
Donderdag nieuwe veerbolletjes eronder en dan eens kijken of dat wat helpt.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Mijn BX ligt na een uur of 6 compleet op de grond, de kont meestal na een uurtje ofzo.
Geen idee waar het door komt, hij lekt nergens lhm en verder werkt alles prima Heeft pas nieuwe LHM olie gekregen waarna hij iets langer omhoog bleef maar nu heeft ie zijn oude tempo weer hervonden.
Donderdag nieuwe veerbolletjes eronder en dan eens kijken of dat wat helpt.
Nee, dat helpt niet. Lek blijft lek (en is ook helemaal geen schande, het systeem is erop gebouwd), en zal vroeg of laat leiden tot het inzakken. Nix ergs aan.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Vergeet dat maar gerust. Kijk maar eens goed in de pot en de filters, of het restje onderin de pot. Zien is weten, bijvullen doet niets maar dan ook niets aan de slechte doorstroming in het remservocircuit, vooral niet dat voor de achterremmen (= geen doorstroming).
Ok dat wist ik niet..
lijkt me een wijs plan, verkijk je niet op het dropwater wat nog overal zal zitten. Maar wel eerst filters / ketel poetsen anders is het dweilen met de kraan open oid..
Er staat geloof ik op een site beschreven het het hele systeem te verversen.
Ik heb die site wel dus dat komt wel goed.
Onlucht het systeem zichzelf nou of niet?? en hoe kan ik het beste met die servo aan de slag gaan?
En dan last but not least…die nippels op de achterremmen moet ik die nou wel of niet proberen los te maken voor doorstroming?
Rien
KuikenXXL schreef:Onlucht het systeem zichzelf nou of niet?? en hoe kan ik het beste met die servo aan de slag gaan?
En dan last but not least…die nippels op de achterremmen moet ik die nou wel of niet proberen los te maken voor doorstroming?
Er ging wat fout met de quotes maar ik neem aan dat dit je laatste tekst was..
Het systeem ontlucht zichzelf na het verversen niet. Dat wil zeggen: verversen doe je natuurlijk met de BX op de grond. Daarna maak je het systeem drukloos met de bout bij je voorraadbol waar sleutel 12 op past. Deze bout ongeveer 1 slag losdraaien, niet te ver!! Dan ga je alle olie eruit gooien, filters schoonmaken, LHM reservoir schoonmaken (ook onder het losse flapje wat erin ligt). Daarna LHM reservoir terugzetten, filters en slangen erin, 3 liter olie erin, in de hoogste stand zetten, starten, bout vastdraaien. Als het goed is komt de BX dan omhoog. Als ‘ie dit nog niet doet draai je de bout nog eens los en weer vast (evt met een beetje gas). Het kan af en toe best tegenvallen om ‘m weer naar boven te krijgen. Als de BX in de hoogste stand staat LHM bijvullen totdat ‘ie weer op pijl staat.
Zou ‘t zo lukken??
Ohja, die remnippels achter… Als je een perfect passend (volgens mij 8?) 6 kantig dopje hebt kan je het proberen, niet met een steeksleutel of tang gaan rotzooien!!!!
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Thanks…ik heb ook wel eens iets gelezen over de nippels warm maken met een brander?? klopt dit of niet?
Rien
okee, na krap 7 uur ligt mijn BX helemaal gestrekt (net even gecheckt, heb ruim zicht vanaf mijn werk op de BX), na een uur ligt de kont al op de grond en na 6-7 uurtjes de voorkant dus ook.
wat kan dit zijn
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:okee, na krap 7 uur ligt mijn BX helemaal gestrekt (net even gecheckt, heb ruim zicht vanaf mijn werk op de BX), na een uur ligt de kont al op de grond en na 6-7 uurtjes de voorkant dus ook.
wat kan dit zijn
Dit valt best mee, maar kan verschillende oorzaken hebben. Ergens in het hydraulisch systeem verliest ie druk, maar dat is echter zo weinig dat de kont pas na 1 uur op de grond ligt.
Druk verliezen, wil normaliter zeggen dat er ergens een interne lekstroom is.
Eric Vertogen schreef:metro2005 schreef:okee, na krap 7 uur ligt mijn BX helemaal gestrekt (net even gecheckt, heb ruim zicht vanaf mijn werk op de BX), na een uur ligt de kont al op de grond en na 6-7 uurtjes de voorkant dus ook.
wat kan dit zijn
Dit valt best mee, maar kan verschillende oorzaken hebben. Ergens in het hydraulisch systeem verliest ie druk, maar dat is echter zo weinig dat de kont pas na 1 uur op de grond ligt.
Druk verliezen, wil normaliter zeggen dat er ergens een interne lekstroom is.
Klopt, ik zou er gewoon mee proberen te leven, voor zover dat mogelijk is
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Eric Vertogen schreef:metro2005 schreef:okee, na krap 7 uur ligt mijn BX helemaal gestrekt (net even gecheckt, heb ruim zicht vanaf mijn werk op de BX), na een uur ligt de kont al op de grond en na 6-7 uurtjes de voorkant dus ook.
wat kan dit zijn
Dit valt best mee, maar kan verschillende oorzaken hebben. Ergens in het hydraulisch systeem verliest ie druk, maar dat is echter zo weinig dat de kont pas na 1 uur op de grond ligt.
Druk verliezen, wil normaliter zeggen dat er ergens een interne lekstroom is.Klopt, ik zou er gewoon mee proberen te leven, voor zover dat mogelijk is
Ik vind het wel lief dat ie gaat liggen dus ik kan er niet mee zitten. Maar ik denk als het wat ergs is dan laat ik het liever maken.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
even dit oude topic omhoog trappen,
Mijn BX is nu voorzien van 4 gevulde bolletjes en 1 nieuwe voorraadbol en het duurt nu veeeeeeeeel langer voor de auto op zijn gat ligt.
Duurde het voorheen een uur voor de kont op de grond ligt, nu duurt het bijna 4 uur. Zelfs na een nacht is de auto nog niet helemaal ingezakt (ongeveer de helft)
ik vermoed zelf dat dit door de voorraadbol komt, Ik vermoed dat die het systeem nog wat langer op druk kan houden.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ijs schreef:Ik ben wezen kijken naar een bx sport, deze zakte naar een minuutje ook een stukje naar beneden, is dat normaal ? Het was maar een stukje hoor, hij hing absoluut niet op de grond.
Idem hier.
Pomp tikt eens in de 30-40 seconden.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm