Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik wil ze wel voor je bewaren maar je hebt er geen reet meer aan, de sensoren zijn erg heet geworden tijdens de fik, bovendien vreselijk gecorrodeerd door het bluspoeder en de slangen zijn vergaan. Ik denk niet dat je de moeite wilt nemen om jouw sensoren te vervangen met sensoren die waarschijnlijk nog doder zijn.
Maar over dat oliedruk probleem van je, ik zou iig ook eerst even de olie en het filter vervangen. Ik merk dat bij mijn 16V na een jaartje de oliedruk ook langzaam terug begint te lopen. Ik heb nu 6 keer ofzo sinds ik hem heb de olie en het filter vervangen, standaard gebruik ik Valvoline vol syntheet 10W40 en de eerste paar keer kwam er echt drek uit het blok lopen, een paar keer spoelen later komt de olie wel mooi schoon uit de auto lopen bij verversen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik heb bij mijn GTi ook dat de oliedruk vrij hoog is. Net boven 6bar, maar voor oliewissel was het altijd rond de 4 bar of soms lager.
Nog veel belangrijker voor mijn 16V, de oliepomp en alle montage zooi er omheen, zoals het roostertje in de aanzuig en alle montagebouten en indien mogelijk zelfs de carterpan als die de fik heeft overleeft. Misschien uit de motor met tik?
Ik denk dat die sensoren inderdaad beter ergens anders vandaan kunnen komen.
Zijn die oliepompen voor een 16V eigenlijk anders dan voor andere blokken, of kan ik er eigenlijk een willekeurig ander blok voor open trekken?
Oliewissel staat inderdaad op het programma, maar ik heb de drukindicatie verlaging zoals nu nog nooit eerder gehad. Er zit volsyntheet Castrol 5W40 in met een schoon filter en daar is in 1,5 jaar omgeveer 6000 km mee gereden. Wel heb ik bijgevuld met Hema 5W40 (ja dat moet al binnen 6000 km) waarna ik het idee kreeg dat de indicatie al wat wegzakte.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
5W40 is ook wel erg dun hoor, ik kan me voorstellen dat je dan met zweterij e.d. wel wat kwijt raakt inderdaad.
Of de pomp voor de 16V anders is dan voor andere blokken zou ik niet durven zeggen maar het lijkt me eerlijk gezegd wel zo, de kop is een stuk groter en er moet meer gesmeerd worden, ik neem aan dat de pomp daarvoor ook wat meer debiet levert. Of dat ook zo is weet ik niet, ik heb eerlijk gezegd nog niet een pomp van een ander blok in mijn handen gehad.
Carterpan en oliepomp hebben overigens de brand prima overleefd, de fik is begonnen achter het blok rondom de uitlaat en de hydrauliekpomp. Daar is alles zo’n beetje aan plastic en rubber wel pleite maar de olieslangen en kvs slangen zijn allemaal dichtgebleven alhoewel aangetast door het vuur.
Het zijn echter niet mijn spullen maar van een maatje van me, ik zal eens vragen of hij de onderdelen wilt verkopen en voor hoeveel.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik ben gisteren terug gekomen van vakantie in Frankrijk met de HY en de vriendin, tijdens de vakantie had ik de 16V maar bij de citroen garage neergezet voor de APK keuring. Kijk ik net o pde RDW site, is het beestje gewoon goedgekeurd
De 4e APK sinds ik hem heb en de eerste keer dat ie er zo doorheen vliegt!
Ik ben zowaar trots op mijn beestje
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
en gelijk heb je!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Is ook en ik kan ook niet wachten om er morgen weer lekker in rond te kunnen kachelen. Hij staat nu nog bij de dealer achter een groot zwaar hek waar ik wel overheen kan klimmen maar niet met de BX doorheen kan knallen gelukkig heb ik de TZI wel tot mijn beschikking en hoef ik me BXenderwijs niet te vervelen echter verheug ik me wel weer op een rondje knallen
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Vanmorgen heb ik een nieuwe distributieriem geplaatst, iets later dan ik had gepland, eigenlijk wil ik hem iedere 40.000 kilometer vervangen, nu heeft ie er 47.000 kilometer op gezeten.
Ook de keerringetjes aan die kant meteen vervangen omdat die nogal lekte (mag ook wel na 360.000 KM)
Ik was ook van plan om een nieuwe hydrauliekpomp te plaatsen en de keerringen aan die kant van het blok te vervangen maar goed, dat heb ik dus nog niet gedaan en bewaar ik voor de volgende keer dat ik aan de auto ga sleutelen, er moet iets te wensen overblijven natuurlijk
De spanrollen (die dus ook 47.000KM oud zijn) voelden nog heel gezond aan dus die laat ik tot de volgende wissel zitten en hetzelfde geldt voor de waterpomp. Hoe dan ook blijft het toch een lief beestje die BX van mij, hij is volgens het ORGA nummer (5076) vandaag jarig dus een cadeautje had ie wel verdiend
en foto’s (klikbaar)
Alvast wat dingetjes los gehaald
Bakzijde ook los gehaald maar daar uiteindelijk niets aan gedaan
Nieuwe keerringetjes gemonteerd
En de nieuwe riem ook weer op zijn plek
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Mooi werk Toni, die kan er weer even tegenaan.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Thanks
Tis inderdaad te hopen dat ze weer een tijdje wilt.
Ik moet alleen de keerringen aan de andere kant nog een keer doen maar daar hoeft de riem niet voor los en de hydropomp eens vervangen.
Verder eens goed gaan kijken waar de olielekkage vandaan komt, in ieder geval bij de keerringen aan de distributiezijde en dat is nu verholpen (hoop ik) maar ik zag tussen de kop en het blok toch ook behoorlijk wat nattigheid. Maar ja, na 360.000 kilometer kan een koppakking natuurlijk ook wel zijn beste tijd gehad hebben. Ook is er een olieslangetje niet zo fris meer, die zal ook vervangen moeten worden.
Ach ja, met die oude knar van mij blijf ik wel aan de gang natuurlijk. Het scheelt een hoop dat ik het allemaal leuk vind
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Goed bezig.
Maar heb jij er nou groene hydraulische leidingen inzitten?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Bedoel je die van de ABS?
Ja, die zijn groen inderdaad Waarschijnlijk ooit vervangen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Die van je veerbol zijn ook groen.
Ik dacht dat ik de enige was met groene leidingen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ah ja inderdaad
Nou weet ik wel dat Eric Vertogen veel gekloot heeft gehad met de hydrauliek bij deze auto en een aantal leidingen zijn vervangen misschien dat deze dat dan zijn. Hoe dan ook staat het wel kek dat groen
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:Hoe dan ook staat het wel kek dat groen
Dat vind ik ook wel.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90