Dag fellow forumites,
Ja hoor, het oranje monster rijdt nog steeds. Het laatste jaar vrij weinig aan hoeven klussen en 2 maanden geleden nog netjes door de keuring gekomen. Vandaag echter een ietwat rare niet-geplande klusdag gehad dat misschien nog een staartje krijgt.
Voor de TomTom die ik onlangs voor mijn verjaardag kreeg vanochtend toch maar even de contactpunten van de sigarettenaansteker doorgemeten. De laatste keer dat daar daadwerkelijk een sigarettenaansteker in zat, deden op de snelweg mijn lichten en ruitenwisser het ineens niet meer. Dus…even doorgemeten, was gewoon 12v.
Intussen viel het me toch wel op dat het in de auto ontiegelijk naar benzine rook. Iets dat ie wel vaker heeft als de tank vol is maar dit rook toch wel ernstig. Kap van het vulgedeelte in de bak weg gehaald en daar druppelde toch behoorlijk iets. Buiten de auto gekeken en daar druppelde het ook langs de rand beneden. Vuldop eraf gehaald maar het bleef maar druppelen. Uiteindelijk de Wegenwacht laten aanrukken die er een liter of 2 uit heeft gehaald en de ontluchtingsslang van de buitenkant heeft schoongeblazen, druppelen hield op. Twee uur later, precies hetzelfde verhaal, weer drup drup. Weer Wegenwacht erbij, nog eens anderhalve liter eruit gehaald en de auto in de schaduw gezet en iets schuin overhevelend naar rechts. Gaat nu nog steeds goed maar ben benieuwd hoe het gaat als morgen de zon er weer op staat.
Wat zou het dan kunnen zijn als ie weer druppelt?
Vervolgens wil ik de auto naar een ander stukje schaduw rijden, branden alle lampjes op mijn dashbord zonder dat het contact erin zit! Als ik de auto op contact zet blijven de lampjes aan. Als ik dan bijvoorbeeld de lichten aanzet, gaat het indicatielampje op het dashbord uit! Uiteindelijk toch maar eens de radio (die stiekem al een aantal uur op mute aan stond te staan) uitgezet en weer de sigarettenaansteker ontkoppelt van de contactpunten. Indicatielampjes op het dashbord zijn nu uit als de auto van contact af is, maar alle lampjes (dus ook licht) gaan aan zodra ik het ding op contact zet.
Any idea what’s going on here??
Tips en adviezen welkom!
Bedankt, vaas
Update:
Vanochtend nog even de accu aangesloten en nog eens geprobeerd. Op contact gezet: alle indicatielampjes aan. Koplampen aangezet, doen het. Knipperlichten, doen niks. Alarmlichten, doen niks. Van contact af gezet: alle indicatielampjes uit. Knipperlichten, doen niks. Alarmlichten, doen niks. Op contact, van contact: alarmlichten beginnen met gepiep en gekraak iets te doen. Op contact: alarmlichten doen niks. Van contact: alarmlichten knipperen maar dan razendsnel. Op contact: alarmlichten doen niks. Van contact: alarmlichten doen het normaal. Knipperlichten doen nog steeds niks. Blokje omgereden, de benzinenaald begon heel langzaam omhoog te komen. Vervolgens de auto op een plek in de straat gezet waar overdag het meeste schaduw is met de ramen op een kier, hopend dat ie er straks nog staat. Accu voor de zekerheid losgekoppeld.
Zou die accu bijna leeggetrokken zijn dat ie daarom zo moeilijk doet?
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Dat elektrisch probleem lijkt mij op een kortsluiting. Heeft niks te maken met een lege accu.
Pak je Haynes er eens bij (of als je die niet hebt: ren naar de boekhandel en bestel er een ) en ga aan de hand van de schema’s eens aan het meten. De elektrische installatie van een C15 is werkelijk doodsimpel, dus met een beetje basiskennis en een multimeter van een paar euro kom je een heel eind.
Je kunt ook eens de kappen van onder je dashboard loshalen en kijken of er plekken in de bedrading zijn die ergens langs schuren of gesmolten zijn.
Of om de beurt de stekkers van je schakelaars en relais losmaken en kijken of het probleem verdwijnt, misschien is er een schakelaar of relais of je contactslot overleden.
Suc6.
Is opgelost. Leek op een aarde probleem. We kunnen weer rije!
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Misschien is de tankdop niet goed meer?
Daar heeft deze forummer met een Visa ook last van:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=199154&start=495
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?