ventilator/aanjager
dixie-delight
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 14-08-2009

Gepost: 29 augustus 2009 03:56 PM

Ik heb een type 2 van 1996,met airco.
Op het dasboard heb ik draaiknoppen,waarmee ik de temperatuur op graden kan instellen,welke uitstroom opening,en hoe hard de aanjager moet blazen.
De draaiknop voor de aanjager snelheid doet het alleen maar op stand 4,of helemaal niet.
En dan ook alleen met draaiende motor.
Volgens Ton Van Soest uit Boschenhoofd,zit het probleem niet in de schakelaar op het dashboard,maar bij de aanjagermoter.
Is dit probleem bij iemand bekend? Cool

Profiel  
 
kalmah01
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 12-10-2006

Gepost: 29 augustus 2009 05:29 PM
  [ # 1 ]

Waarschijnlijk dat de diode op de ventilator, welke zich bevind onder het dashbordkastje rechtsonder, is doorgebrand. Zoek even op dit forum naar een draadje daarover. Zijn er genoeg van. Dat de aanjager het alleen doet bij draaiende motor is normaal.

Succe6.
Hans

Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 29 augustus 2009 11:43 PM
  [ # 2 ]

Lijkt me zeer sterk dat hier de diode de boosdoener is.

Probeer eens op standje 2 of 3 en dan hard en vertikaal op de knop te drukken, als je ventilator dan wel gaat lopen is de print achter de 3 knoppen rot. (sleepcontactjes)

Ik heb dit zelfde probleem ook al gehad en bij mij deed een vervangingsprintje wonderen Wink


btw ik heb er nog 2 liggen Wink

Profiel  
 
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 31 augustus 2009 01:51 PM
  [ # 3 ]

In de aanjagermotor zit een module waar één van de transistoren defect is. Is niets nieuws, komt bij meer Franse auto’s voor. Je kan ervoor kiezen om het geheel te vernieuwen of alleen de module [prijzen bij de dealer] of de transistoren te vernieuwen en bij een electrozaak twee transistoren van het type MJ 11015 kopen.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 31 augustus 2009 02:23 PM
  [ # 4 ]

Sleepcontactjes inderdaad; probeer ze schoon te krijgen met wat contaktspray en schuurpapier, (of vervang de print).
Met contact aan zonder draaiende motor hoort `ie ook te blowen .
Succes.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
dixie-delight
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 14-08-2009

Gepost: 31 augustus 2009 05:12 PM
  [ # 5 ]

IK dacht zelf ook dat het de sleepcontactjes zouden zij.
Maar hoe hard ik ook duw en draai op de knop,het maakt niks uit.
Ik zal het denk ik toch in bij de motor moeten zoeken.
Ik hoor bij het dasboardkastje wel een zoemend geluid,dus ik ga het zaakje daar meer eens open schroeven.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 31 augustus 2009 10:31 PM
  [ # 6 ]

Blower werkt alleen bij draaiende motor en ga maar gewoon voor die 2 nieuwe transistoren. Simpele klus om te solderen (met warmtegeleidende pasta ertussen op het koelblok). Een nieuwe aanjagermodule, zoals het complete ding heet, kost gauw €90,00…...

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook