Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
citro-power schreef:Mark Nijenhuis schreef:Lampie schreef:Volgens mij hebben die diodes alleen zin voor Hydractief II, omdat daar de electrokleppen niet met een gewone 12V aangestuurd worden. Voor een Hydractief I gaat dat dus niet op, want daar krijgen de electrokleppen een constante 12V.
Inderdaad! relais ertussen en constant 12 volt op de klep zetten, tis er maar één bij een HY1 en je hebt constant een heerlijk zachte veringKlopt , heb ik ook een tijdje gehad maar op den duur brand je electroklep/spoel kapot. En dat gaat vrij snel omdat je hem continu bekrachtigd.
Maar die kleppen zijn ontworpen op langdurig spanning erop, in de zachte stand is de klep ook continu bekrachtigd en dat zal 99% van de tijd zijn.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
ok, we hebben dus al 1 oplossing, maar zou toch graag eens even verder speuren naar andere verdachten..
Wie heeft nog meer tips?
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Heb hetzelfde probleem gehad, de ene keer lekker veren en de andere keer helemaal prut. Dit was bij mij een nieuwe bol, die niet helemaal goed was blijkbaar. Ook bij mij klonk het vreemd in de oren, maar de bol gewoon vervangen (linksvoor in dit geval) en ja, zweeft nu weer compleet naar behoren.
Je hebt de bollen op druk laten brengen las ik een paar pagina’s terug. Ik vervang ze altijd…vanwege het membraan, dat slijt ook een keer.
Als een bol leeg is of gewoon gaar dan moet de wagen stuiteren, maar bij mij was het dus hetzelfde symptoon als bij jou.
See, buy, fly C5 V6
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Heb hetzelfde probleem gehad, de ene keer lekker veren en de andere keer helemaal prut. Dit was bij mij een nieuwe bol, die niet helemaal goed was blijkbaar. Ook bij mij klonk het vreemd in de oren, maar de bol gewoon vervangen (linksvoor in dit geval) en ja, zweeft nu weer compleet naar behoren.
Je hebt de bollen op druk laten brengen las ik een paar pagina’s terug. Ik vervang ze altijd…vanwege het membraan, dat slijt ook een keer.
Als een bol leeg is of gewoon gaar dan moet de wagen stuiteren aan die zijde, maar bij mij was het dus hetzelfde symptoon als bij jou.
See, buy, fly C5 V6
het zou natuurlijk altijd kunnen, maar er zat zeker nog veel druk op de bollen. Naar het schijnt hanteert citroën een limiet van 15 bar, maar daar zaten ze nog ruimschoots boven.
Echter, zoals blooper ook al zei, denk ik dat er ergens een elektrisch probleem zit. Meestal hoor ik de klep wel tikken bij openen portier, maar niet altijd.
Als ik bijvoorbeeld stilsta en de auto induw, voel ik geen verschil met sportstand of niet. Maar als ik lekker veer terwijl ik rij, voel ik wel een verschil met de sportstand. Het kan natuurlijk ook in mijn hoofd zitten hé...
Maar ik weet dus niet waar ik moet beginnen om elektrische mankementjes op te speuren. Ik heb ik gedachten: de massaverbindingen, de spoel doormeten,...
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
stalsie schreef:
Echter, zoals blooper ook al zei, denk ik dat er ergens een elektrisch probleem zit. Meestal hoor ik de klep wel tikken bij openen portier, maar niet altijd.
Ze hoeven ook niet altijd te tikken, in ieder geval niet bij meerder keren na elkaar je deur open doen. Bij de eerste keer openen horen ze te tikken, als je daarna de deur dicht doet en vlak daarna weer open dan niet, want dan staan ze nog open.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
hou ik de voorgeschreven bandenspanning van 2,2 voor en 1,9 achter aan?
Het zijn niet de originele banden, maar op de site van continental staat de xm niet in de tabel. Met 2,2 voor ogen de banden vrij slap.
Verder veert de xm de laatste dagen opmerkelijk goed.. Misschien de spoelolie gecombineerd met de juiste hoogte?
Die messing stangetjes, zijn dat deze die net boven je subframe richting hoogteregelaar lopen? en waar zijn deze eventueel te koop?
‘1.9 achter is heel belangirjk, kreeg ik ook nog eens van michelin te horen. Voor weet ik zo niet uit mijn hoofd. Achter hogere spanning kan tot allerlei slijtages leiden…
Het zijn geen messing stangetjes, maar busjes. Deze zitten in de buurt van je hoogteregelaar en zijn bij de dealer te bestellen voor iets van 50 cent er stuk. Je hebt hier een busje plus een moertje van nodig en de dealer weet vast wel waar je het over hebt als je er naar vraagt…
vandaag telefoon gehad van de dealer om te zeggen dat de messing busjes binnen zijn. Totaal 2,60 euro.
heeft iemand een how-to om deze te vervangen?
Is dit makkelijk te doen zonder een brug.
Vooraan heeft de vering dikwijls de neiging om niet te reageren op gewicht. Als je je bijvoorbeeld vooraan op de motorkap zet zie je hem naar omlaag gaan, maar ofwel komt hij niet omhoog, ofwel pas na een minuut. Zou dit verholpen zijn na de bovenvermelde reparatie?
De hoogteregelaar is alleszins goed gangbaar en onlangs uitgekuist.
Gisteren eens met 5 man in de auto en toch 1 die zich misselijk voelde achteraan
De terugweg was wel weer aan de harde kant en geen verschil met automatisch of sportstand, wat er op wijst dat toch nog niet alles optimaal verloopt.
Straks nog eens uitlezen met MP’s toverdoos.
net even uitgelezen; code 21 rempedaalsensor
Aanwijzingen genoeg om deze te vervangen en misschien daarom dat de Cruise control vaak afsloeg.
Eens informeren bij de dealer dus.
Waarschijnlijk dan ook de reden dat hij weer vaak stroef aanvoelt vermoed ik
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
stalsie schreef:
Vooraan heeft de vering dikwijls de neiging om niet te reageren op gewicht. Als je je bijvoorbeeld vooraan op de motorkap zet zie je hem naar omlaag gaan, maar ofwel komt hij niet omhoog, ofwel pas na een minuut. Zou dit verholpen zijn na de bovenvermelde reparatie?
Bij mij weten heel normaal hoor, als je gaat rijden werkt ook de massa van de auto mee en zal deze ook veel sneller reageren.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Nee, dit is niet normaal hoor. Zij zou ook in stilstand binnen een seconde of 5-10 moeten reageren.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Stalsie, bij mijn XM met HA1 was het bij de vorige eigenaar het hydrative signaal met een relais gedaan. Afgelopen zondag gecontroleerd of het goed was aangesloten omdat ik het ook niet altijd even goed vond werken.
Er was wel het juiste signaaldraad gebruikt, maar zodanig op het relais aangesloten dat er eigenlijk niks aan de situatie was veranderd .
Op een standaard relais zijn 4 aansluitpunten nr 85, 86, 30 en 87.
Nu heb ik de doorgeknipte veercomputersignaaldraad komende vanaf de veercomputer als stuursignaal op nr 85 en een massadraad vanaf een bestaand massapunt zijscherm op nr 86 aangesloten.
Constant plus 12V vanaf de accu op schakelcontact nr 30 en het andere uiteinde van he veercomputersignaaldraad naar de electroklep op nr 87.
Ik zal nu foto`s ervan maken, dan zul je het zien dat het makkelijk en simpel is .
Moet wel even een opmerking maken dat het 12V signaal bij mij nog niet direct vanaf de accu komt maar van een ander veercomputersignaal. Dit ga ik komende vrijag aanpassen, vanaf de accu is het beste.
Het veerresultaat is wel duidelijk , doordat de elektroklep nu helemaal wordt aangetrokken bij aansturing veert de XM zachter .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Na het goed aansluiten van het relais heb ik het fluiten bij het omhoog komen ook niet meer .
Ook het plotseling zakken van heel de auto tijdens het rijden 50 tot 100m na een lange tijd parkeren komt niet meer voor .
Heb daar lang naar zitten zoeken en kon het maar niet vinden, ik dacht aan een lekkage maar niks gevonden.
Uiteindelijk lag het dus aan de gebrekkige aansturing van de elektroklep, die niet eens juist was aangesloten met de losse relais .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Open de computerbak (klik op de foto`s voor de vergroting)
De gele signaaldraad van de veercomputer om de hydractive elektroklep aan te sturen zit op de zwarte stekker links achter. Knip deze door met wat lengte (dus niet te kort afknippen).
Bij mij is deze gele draad te zien door de 2 blauwe doorverbindingen.
Verbind de gele signaaldraad komende van de veercomputer op nr 85 van het relais.
Doe een massadraad van dezelfde dikte als de gele draad op nr 86 en met een oogje aan de andere uiteinde op een bestaand massapunt aan het binnenscherm, er zitten een aantal boutjes met eronder diverse draadjes met oogjes. Op de foto is dit een zwarte massadraad.
Sluit de constant plus 12V vanaf de accu aan op nr 30. Op de foto is dit de rode draad met een scotchblokje aan een ander veercomputerdraad. Dit ga ik veranderen door direct van de accu te trekken.
Verbind de gele draad die naar de elektroklep gaat met nr 87.
Mits het hydraulisch systeem goed is en alle bollen goed zijn kun je nu weer genieten van het hydractive 1 systeem zoals het hoort. Er wordt in de automatische stand nog steeds geschakeld tussen de soepele en de sportstand. Met het verschil dat de elektroklep nu volledig wordt aangetrokken indien bekrachtigd .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !