Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Platte veerbol zal het niet zijn aangezien die al eens is gecheckt en dan nog zal er gewoon meer LHM in gepompt worden, maar ze zal er niet scheef door gaan hangen.
Lampie schreef:Bron van interne lekkage kun je vinden door met draaiende motor de retourslangen op het LHM-vat één voor één los te trekken, toch?
Yep, ben ik ook al mee begonnen maar, om te beginnen krijg ik ze niet allemaal even makkelijk er af en vervolgens is het mij niet duidelijk welke slang waarvandaan komt. De RT geeft ook een retourslang minder dan die ik aan mijn vat heb hangen. De leidingen volgen is bij de een ook makkelijker dan de ander, en verschillende (deel)systemen gebruiken eenzelfde retourslang.
Een interne lekkage van een veerpoot klinkt wel plausibel, maar toch… Zo’n hoogteregelaar heb ik nog nooit van dichtbij bekeken. Beide torsiestangen zitten erop aangesloten, maar regelt die regelaar nou beide wielen afzonderlijk of gezamenlijk? In het eerste geval zou die nog uit z’n balans kunnen zijn…
Volgens mij regelt de hoogteregelaar beide wielen gezamenlijk dus een probleem daar zal volgens mij hier ook niet voor kunnen zorgen. Zeker weten doe ik dit niet. Wel zeker weten doe ik dat de hoogtereglaar voor niet helemaal jofel is. Ze lekt wat uit de retouraansluiting, dus daar verliest ze wel wat druk. Maar volgens mij gebruikt een hoogteregelaar ook weer niet zulke grote hoeveelheden, dat er zo gesist wordt. hoogteregelaar zal in ieder geval eens vervangen moeten worden. Is dat makkelijk te doen? Volgens mij kom je niet zo lekker bij de aansluitingen, klopt dat?
Ik vrees dat ik het ergens in de veerpoot zal moeten zoeken, ondanks dat die begin dit jaar al eens is vervangen (door een gebruikte) vanwege de staat van de schotels. Het gesis had ik ook al voor het vervangen, of ze daarvoor ook al scheef hing weet ik niet.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
zowel voor als achter hebben elk hun eigen hoogteregelaar. ik verdenk dan ook eerder een veerpoot of een lekkage ervan. als er nl een bol plat is merk je dat alleen met het nemen van een flinke drempel. (eigen ervaring )
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Als een veerpoot goed lek is (intern) dan zou de XM toch na het uitzetten van de motor heel snel in moeten zakken? (Ik heb geen SC/MAC bol) En dan bedoel ik echt snel, waar je bij staat, en niet een kwestie van een paar uur zoals nu.
Als ze trouwens in de hoogste stand staat en ik zet de motor af, dan blijft achter heel lang hoog , maar zakt voor binnen een half uur helemaal in.
Vanuit de rijstand zakken voor en achter gelijkmatig in een paar uur.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Bij hoogste stand zakt mijn XM voor ook redelijk snel in aan de voorkant.
Maar heb geen gesis of een scheve voituur
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
stooftaker schreef:Bij hoogste stand zakt mijn XM voor ook redelijk snel in aan de voorkant.
Maar heb geen gesis of een scheve voituur
Dit gedrag vertoont mijn XM ook . Terwijl er voor als achter nieuwe hoogteregelaars opzitten.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Vorige week is de veerpoot linksvoor vervangen en vervolgens ging ze keurig recht over de weg. Ook het beetje wazige stuurgedrag was verdwenen.
Tot vanavond. Weer langzaam omhoog komen, beetje scheef hangen, nu 1 cm i.p.v. 2 cm en wat indirect stuurgedrag.
Ik kan me niet voorstellen dat er 2 keer een veerpoot niet goed is, al helemaal niet omdat ze niet echt iets aan de veerpoot konden ontdekken.
De volgende verdachte is het hydractiefblok voor. Zou het kunnen dat de doorstroming naar de linker veerpoot belemmerd is? En dat deze door de werkzaamheden weer even beter was, maar nu weer verstopt of vast zit ofzo?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Bestel een paar liter hydraurincage en vervang je LHM. Paar duizend kilometer sturen c.q. spoelen en dan verse LHM in je dame. Dan zul je het weten. Sowieso eerst doen, voordat je allerlei dure componenten gaat uitwisselen…....
Stabilisatorstanglagering is wel in orde?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
al gedaan
geen idee, hoe check ik dat?
Het leek er echt op dat er niet genoeg druk werd opgebouwd in de veerpoot. Alleen rechts moest de hele voorknt optillen, ja dan duurt het langer. En met minder druk links, dan gaat ze raar doen in een bocht naar rechts.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
betreffende wiel ff van de grond halen zodat er geen druk op staat. Met stuur dat wiel ff naar max uitslag draaien zodat je er met je handjes makkelijk achterkomt en aan het verticale stangetje rukken.
Brug is overigens beter omdat de torsie stang dan in het geheel “spaningsvrij” is.
je kan dan toch ook beide kanten ff op een bok zetten
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
De dame rijdt alweer een tijdje horizontaal rond, maar ik heb nog steeds ergens een interne lekkage.
Eén van de nog niet gecontroleerde onderdelen van het hydraulische systeem is de Vanne de securité. De klep die de opbrengst over de verschillende gebruikers (vering en remmen) verdeelt en prioriteiten stelt tussen deze gebruikers.
Wie kan mij vertellen waar die zit?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
Brian schreef:De dame rijdt alweer een tijdje horizontaal rond, maar ik heb nog steeds ergens een interne lekkage.
Eén van de nog niet gecontroleerde onderdelen van het hydraulische systeem is de Vanne de securité. De klep die de opbrengst over de verschillende gebruikers (vering en remmen) verdeelt en prioriteiten stelt tussen deze gebruikers.
Wie kan mij vertellen waar die zit?
De veiligheidsklep is het eerste onderdeel na de drukregelaar. Hij zit aan de linkerkant boven het subframe en heeft de vorm van een kruis. Er zit een elektrisch manocontact op, vier leidingen en een retour. De functie ervan is om als de hydraulische druk wegvalt, de remmen te begunstigen ten nadele van de vering, zodat je iig stil kunt komen te staan. Het is niet het eerste onderdeel om inwendige lekkage te gaan zoeken. (maar wel het 6e, waarover zodadelijk meer)
Ik heb je relaas gelezen en bewonder je doorzettingsvermogen. Ik zou het niet kunnen. Wel heb ik me al jaren in deze materie verdiept, omdat onze break er ook last van heeft (gehad). Ik heb vanuit die belangstelling ook een aantal artikelen geschreven in de Ambiance. (clubblad van de Xm club).
Ik denk dat je het probleem moet opdelen in twee zaken. Het eerste is het sissen, en het tweede is het tikken. Het tikken is het gevolg van inwendige lekkage, het sissen is een toestand van Bi-stable in de opbrengstverdeler: de plunjer kan niet kiezen voor begunstiging van de vering/remmen of stuurbekrachtiging en parkeert zichzelf in een hoogfrequente positie heen en weer trillend ertussen. (Citroen had hier op gegeven moment zó genoeg van dat ze de 6 plunjerpomp hebben ontwikkeld.)
In de break had ik hier last van. Ik heb toen de verdeler uit elkaar gehaald en gereviseerd, geen resultaat. Toen een andere erop geen resultaat. Toen weer een andere erop die duidelijk niet siste en ooit gereviseerd was door chypars in destijds Soesterberg. Gesis voorbij.
Ergo de raad die ik je kan geven is: zoek een opbrenstverdeler die goed is op een draaiende motor en gebruik die. (In 1990 is de debietverdeler overigens op kleine onderelen veranderd).
Het tikken komt van de drukregelaar. Deze moet vaak inkomen om het circuit op druk te houden vanwege genoemde lekkage. In het artkel dat ik destijds heb geschreven stond bovenaan de lijst van mogelijke oorzaken de remservo. Deze heb je inmiddels vervangen. Het achterover zakken bij stilstand zoals veel Bixen hebben is kenmerkend voor een lekkende remservo.
Op de tweede plaats komen de veerpoten voor in beeld en vervolgens de hoogteregelaars. Daarna de hydractiefklep en de veerpoten achter, en op de zesde plaats de veiligheidsklep.
In Ae 21 in het stukje Retourtje LHM vat staan de retouren beschreven. Vanaf de aanzuigslang zijn het achtereenvolgens van links naar rechts als je voor de auto staat:
-opbrengstverdeler, klep stuurbekrachtiging
-remservo en ABS hydraulisch blok
-hoogteregelaars, veercilinders, veiligheidsklep, hogedrukregelaar, hogedrukregelaar
-hoogteregelaars
-electroklep
Vergeet overigens in het hele verhaal niet de hogedruregelaar. Deze kan best aan de krappe kant staan zodat hij bij het minste of gerinste verlies uit de bufferbol moet “bijvullen”.
En overigens, wat is veel tikken? Mijn break tikt bij stationair om de zeven tellen. Ik laat het maar zo. Hij rijdt verder prima.
Brian ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Ik ben er niet vies van om een additief bij de LHM te gooien. Op Engelse fora is ooit het idee geopperd om Molyslip toe te voegen. Waarschijnlijk heb ik het ooit al een keer gedaan. (Met 600k op de klok heb je natuurlijk niet zo gek veel meer te verliezen noch te herinneren). Wat ik wel weet is dat spoelen en blauwe olie het systeem vaak zó schoon maken dat de kwaal eerder erger dan minder lijkt te worden. Blauwe olie is prima om een beetje bij te mengen, vooral in de winter, maar voor ‘s zomers echt te dun m.i.
My five cents en succes met je queeste.
Winus
mia macchina è presto per rubare
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Winus, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
citrohanxm schreef:
De veiligheidsklep is het eerste onderdeel na de drukregelaar. Hij zit aan de linkerkant boven het subframe en heeft de vorm van een kruis. Er zit een elektrisch manocontact op, vier leidingen en een retour.
Is die goed te vinden en te bereiken vanuit de linker wielkast? Of toch beter vanaf de onderkant?
De functie ervan is om als de hydraulische druk wegvalt, de remmen te begunstigen ten nadele van de vering, zodat je iig stil kunt komen te staan. Het is niet het eerste onderdeel om inwendige lekkage te gaan zoeken. (maar wel het 6e, waarover zodadelijk meer)
Ik heb je relaas gelezen en bewonder je doorzettingsvermogen. Ik zou het niet kunnen. Wel heb ik me al jaren in deze materie verdiept, omdat onze break er ook last van heeft (gehad). Ik heb vanuit die belangstelling ook een aantal artikelen geschreven in de Ambiance. (clubblad van de Xm club).
Het is voor mij ook een kwestie van belangstelling. Verder heeft mijn Break er ook geen last van, dus ik zou het net zo goed kunnen laten, ware het niet dat ik gewoon wil weten wat de oorzaak is.
Ik denk dat je het probleem moet opdelen in twee zaken. Het eerste is het sissen, en het tweede is het tikken.
Beide verschijnselen zijn bij mij wel aan elkaar gerelateerd. Het gesis stopt met een tik. Even niets en dan weer sisssss-tik-stil ennzovoorts.
Het tikken is het gevolg van inwendige lekkage, het sissen is een toestand van Bi-stable in de opbrengstverdeler: de plunjer kan niet kiezen voor begunstiging van de vering/remmen of stuurbekrachtiging en parkeert zichzelf in een hoogfrequente positie heen en weer trillend ertussen. (Citroen had hier op gegeven moment zó genoeg van dat ze de 6 plunjerpomp hebben ontwikkeld.)
Weer een nieuwe term: de opbrengstverdeler. Bedoel je hiermee de vanne de securité/vanne de priorité of de debietregelaar? Wat ik heb begrepen is dat de debietregelaar een deel van de aangevoerde LHM onder hoge druk doorstuurt naar de hogedrukregelaar en een ander deel onder lagere druk naar het stuurhuis stuurt. De vanne de securité stelt de prioriteiten tussen vering enerzijds en remmen anderzijds.
In de break had ik hier last van. Ik heb toen de verdeler uit elkaar gehaald en gereviseerd, geen resultaat. Toen een andere erop geen resultaat. Toen weer een andere erop die duidelijk niet siste en ooit gereviseerd was door chypars in destijds Soesterberg. Gesis voorbij.
De tweede Chyparse debietregelaar zit er nu in. Vannde securité is nog niet vervangen.
Ergo de raad die ik je kan geven is: zoek een opbrenstverdeler die goed is op een draaiende motor en gebruik die. (In 1990 is de debietverdeler overigens op kleine onderelen veranderd).
Het tikken komt van de drukregelaar. Deze moet vaak inkomen om het circuit op druk te houden vanwege genoemde lekkage. In het artkel dat ik destijds heb geschreven stond bovenaan de lijst van mogelijke oorzaken de remservo. Deze heb je inmiddels vervangen. Het achterover zakken bij stilstand zoals veel Bixen hebben is kenmerkend voor een lekkende remservo.
Op de tweede plaats komen de veerpoten voor in beeld en vervolgens de hoogteregelaars. Daarna de hydractiefklep en de veerpoten achter, en op de zesde plaats de veiligheidsklep.
Achter blijft vrij goed op hoogte, maar zakt snel in na het openen van een deur of achterklep. Mijn conclusie is dan ook dat het hydractiefblok achter niet goed meer is. Deze lekt ook een heel klein beetje, maar ik vermoed vooral een intern probleem, de mate van lekkage is te weinig voor zo’n duidelijk drukverlies.
In Ae 21 in het stukje Retourtje LHM vat staan de retouren beschreven. Vanaf de aanzuigslang zijn het achtereenvolgens van links naar rechts als je voor de auto staat:
-opbrengstverdeler, klep stuurbekrachtiging
-remservo en ABS hydraulisch blok
-hoogteregelaars, veercilinders, veiligheidsklep, hogedrukregelaar, hogedrukregelaar
-hoogteregelaars
-electroklep
Vergeet overigens in het hele verhaal niet de hogedruregelaar. Deze kan best aan de krappe kant staan zodat hij bij het minste of gerinste verlies uit de bufferbol moet “bijvullen”.
Is ook al twee keer vervangen door een verse bij/door/van Chyparse.
En overigens, wat is veel tikken? Mijn break tikt bij stationair om de zeven tellen. Ik laat het maar zo. Hij rijdt verder prima.
Is jouw tik-frequentie constant? Bij mij namelijk wel. Veel of weinig toeren, maakt niet uit.Brian ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Ik ben er niet vies van om een additief bij de LHM te gooien. Op Engelse fora is ooit het idee geopperd om Molyslip toe te voegen. Waarschijnlijk heb ik het ooit al een keer gedaan. (Met 600k op de klok heb je natuurlijk niet zo gek veel meer te verliezen noch te herinneren). Wat ik wel weet is dat spoelen en blauwe olie het systeem vaak zó schoon maken dat de kwaal eerder erger dan minder lijkt te worden. Blauwe olie is prima om een beetje bij te mengen, vooral in de winter, maar voor ‘s zomers echt te dun m.i.
My five cents en succes met je queeste.
Winus
Dit helpt me zeker. Langzaam maar zeker ga ik het hele systeem doorgronden, en ik zal het probleem wel eens vinden.
Zou het kunnen dat de inwendige lekkage er net voor zorgt dat de debietregelaar in een Bi-stable situatie terechtkomt?
Dan ga ik eerst de inwendige lekkage oplossen en dan verdwijnt het andere vanzelf (hopelijk)
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Waarom koop je niet gewoon een andere XM? Eentje met een wat scharrige buitenkant en kost niet veel, deuren etc omzetten gaat vrij vlot.
Kon nog wel eens goedkoper zijn, zeker als je je uren telt.
Kan iemand mij overigens uitleggen waarom een 12 jaar oude V6 niet in de sloopregeling valt????
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Wat is dat nou voor onzinnige post ?
De meeste citroen rijders rijden met hun hart, ipv portemonaie. Anders hadden we allemaal wel zo’n fijne karakterloze doch degelijke Koreaan of Japannert gehad.
Alsof je je hobby uurtjes om zoiets te traceren terug zien in een rekening. Ik niet hoor. Van mijn hobby uurtjes koop ik geen nieuwe XM om quitte te spelen. Brian overins ook niet.
Ouwe mopperkont