Pas een nieuwe batterij gestoken, maar als we de auto een dag of 2 niet gebruiken is deze weer leeg.
Vermoedelijk blijft iets stroom verbruiken, maar ik kan niet vinden wat.
Iemand tips ?
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
-zoeken naar een lekstroom…...
-Zet alles in de auto uit,en sluit alle deuren,
-Plaats een ampere meter/tang tussen de min kabel.
-Mag max.0,05 ampere aangeven.
-Geeft ie nou meer aan?...trek dan een voor een de zekeringen eruit,(met gesloten deurschakelaar,dus binnenlicht uit enz.).
-Valt de stroom weg bij een bepaalde zekering?,dan weet je dat het probleem in die stroomkring zit.
Meestal zit het probleem in een lamp die blijft branden,zoals binnenlicht/kofferbakverl. of een later ingebouwde accesoire.”
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Mijn excuses voor het late antwoord.
Ondertussen is de alternator vervangen omdat die aan zijn einde was.
De radio bleek ook redelijk wat stroom te trekken dus die heb ik los gedaan.
De zekeringenkast is vervangen, en de trekhaak los gedaan.
Echter, na een dag is nog steeds de batterij leeg.
Gisteren nog alles nagemeten, de radio is niet de verbruiker.
Vanaf het moment dat je de batterij aansluit is er een klik in de “computer” die rechts voor in de motoruimte zit. Dan is het verbruik 1.1 A met het contact uit. Als we die uittrekken komen we op 0.15A.
Spoedig andere computer inpluggen en dan weten we meer.
Normaal moet die relay alleen omgaan zodra het contact aan staat, en dan pas stroom verbruiken ?
Ondertussen ben ik weer wat verder gekomen. Omdat ik nu altijd de batterij loskoppel wanneer de auto niet wordt gebruikt, heb ik volgende gemerkt. (we gebruiken de evasion maar 2x/week)
Van het moment dat je de batterij aansluit hoor je een klik.
Dat blijkt de ECU te zijn in de motorruimte.
Het stroomverbruik hiervan is ongeveer 1 A.
Wanneer ik de ECU loskoppel valt het verbruik van de auto terug naar 0.05A.
(deuren dicht, geen contact aan, ...)
Wat kan het zijn dat die ECU aan gaat van het moment dat er stroom is ?
(het contact staat uit)
Want hierdoor is dat batterij natuurlijk snel leeg.
Ik heb gezocht naar een andere ECU maar die blijkt moeilijk/niet te vinden, ofwel erg duur (450 euro).