Beste mensen,
Ik zit er over te denken om een leuke GS uit frankrijk te importeren.
Wat zijn typische aandachtspunten van de GS? Zijn die luchtgekloelde motoren een beetje te vertrouwen? Ik wil hem namelijk voor woon-werk verkeer gaan gebruiken.
Ik heb ook nog een vraagje over het overschrijven van de auto.
Ik ben van plan om maar 1 keer naar frankrijk te rijden en direct de auto mee te nemen. Weet iemand hoe het overschrijven plaats vind?? Is dat vergelijkbaar als in NL, dat dit bij een postkantoor plaats vind die dus open moet zijn, of kan dit schiftelijk?
In afwachting van een reactie,
Vriendelijke groeten
Geert Corstens
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hoi Geert,
Welkom op dit forum!
Ik heb onlangs een CX uit Frankrijk opgehaald. Al het hoe en wat is langsgekomen op dit forum. Het verhaal over het overschrijven en ophalen begint hier .
Het is nogal wat leesvoer, maar ik denk dat alles wel zo’n beetje duidelijk wordt.
Succes!
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Oh en we zijn hier natuurlijk heel erg nieuwsgierig naar plaatjes
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En zorg ervoor dat je zeker een bij de auto horende Carte Grise hebt, zonder dit papiertje geeft de RDW geen kenteken af… (weet ik intussen door scha en schand)
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
In overleg, omdat ik het goed wil vertellen, heb ik dit aan informatie:
Het importeren van een auto vanuit Frankrijk.
De papierwinkel die bij een Franse auto hoort valt reuze mee. Er is eigenlijk alleen de carte grise, het kentekenbewijs. Dit is een enkelvoudig document.
In geval van koop zet de verkoper twee strepen over de carte grise en tussen de strepen wordt Vendu geschreven met daarbij de datum en het tijdstip. Eventueel wordt de carte grise ook nog getekend door de verkoper.
Dan wordt het formulier voor de overdracht ingevuld. Dit is een document in drievoud. Het Certificat de Cession d’un Véhicule. Eén exemplaar is voor de verkoper, één voor de Prefecture die meestal door de verkoper verstuurd wordt. En één exemplaar voor de koper.
Dit formulier is bij de Prefecture, bij gemeentehuizen of via internet te krijgen.
Het meenemen van deze papieren bij koop is aan te bevelen en te downloaden via deze site:
Dit fomulier, samen met de doorgestreepte carte grise is voldoende voor de RDW om de auto in te voeren.
Verzekeren van de auto kan op chassisnummer bij Emerpark verzekeringen, maar wat daar precies de condities van zijn zal je als koper zelf even moeten opzoeken of navragen.
Tot slot: het is niet toegestaan om met een verlopen CT (Controle Technique, APK) te rijden, dus dat is het enige wat eventueel nog gedaan zou moeten worden.
Heren,
Hartelijk dank voor allle info. Heb even op het forum gekeken en al het een en ander ontdekt.
Garagestmarien je info is heel duidelijk. Ik ga er mee aan de slag. Ik kan zowiezo een aanhanger regelen dus de technische keuring hoeft geen probleem te zijn (ten minste als hij door de RDW wordt goed gekeurd) dat is latere zorg.
Groeten Geert
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Mooi, dan zijn we inderdaad erg nieuwsgierig naar de foto’s die gaan komen.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Papa G schreef:Heren,
Hartelijk dank voor allle info. Heb even op het forum gekeken en al het een en ander ontdekt.
Garagestmarien je info is heel duidelijk. Ik ga er mee aan de slag. Ik kan zowiezo een aanhanger regelen dus de technische keuring hoeft geen probleem te zijn (ten minste als hij door de RDW wordt goed gekeurd) dat is latere zorg.
Groeten Geert
Goedkeuring in NL hoeft niet meer door de RDW te gebeuren. Je moet met de auto en de bijbehorende papieren naar de RDW voor een identificatie, daarmee krijg je een kenteken. Vervolgens dient er een APK keuring te worden uitgevoerd, dit kun je meteen bij de RDW laten doen, maar dus ook gewoon bij je bekende APK-boer…
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
De motoren van GS’en zijn best goed , al willen ze graag olie lekken.
De techniek is zo’n probleem niet , dat is de koets.
Die moet je goed inspecteren , die kunnen erg goed roesten.
Een GS terug rijden kan best , maar pas op als die lang heeft stil gestaan. Vervang dan eerst de distributie riemen.
Een GS zomers dagelijks gebruiken kan best , s’winters is uit de boze. Kan een GS echt niet tegen ondanks een juiste tectyl behandeling. De eerste jaar gaat het goed maar dan kun je geheid aan het roest krabben. Erg vaak heb ik dit mis zien gaan met de mooiste GS/A’s.
Niet doen dus.
Al 1 op het oog?
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Vergeet niet bij de RDW door te geven dat je tijdelijk in een auto rijdt met buitenlands kenteken! Anders bega je (net als ik ....) een economisch delict. Ontduiken BPM en HSB.
Kleine aanvulling: voor Nederlands weggebruik kun je voor zover ik weet als Nederlander een auto op buitenlands kenteken ook niet verzekerd krijgen, enkel op een zgn. ééndagskenteken voor de linea-recta retourrit naar het dichtstbijzijnde RDW-station, voor je eventueel gecombineerde import-keuring. Mijn nog lang niet geïmporteerde Ami Super staat dus onverzekerd in de schuur, er ‘s avonds stiekem even de weg mee op is risicovol en een grove zonde
De aparte cijfer-letter combinatie van genoemd kenteken (W-31-84 in mijn geval) wordt je op verzoek telefonisch door de RDW verstrekt, bij je reguliere verzekering kun je op dat kenteken een ééndagsverzekering afspreken. Heb ik destijds (2006) bij mijn Peugeot 104 gedaan. Nummerplaten van dat kenteken moet je even zelf fixen uit een plexiplaat o.i.d. en over de originele platen hangen of goed zichtbaar op dashboard en hoedenplank. De ééndagsverzekering was kennelijk service van mijn verzekering (Univé) want geen rekening gezien
Succes met zoeken. Kijk ook eens op http://www.leboncoin.fr Staan vaak mooie exemplaren op, en er is een speciale GS-site; http://www.gs-gsa.org
Groet, spijker5.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Laten we daar maar niet opnieuw over beginnen. Er zijn altijd mensen die het lukt om een auto op chassisnummer te verzekeren schijnbaar. Ik heb nog nooit een verzekeraar gevonden die dat deed, maar dat is een discussie die hier al zo vaak gevoerd is, dat het sop de kool niet waard is. Vooral niet, aangezien de TS aangeeft een trailer ter beschikking te hebben om de GS mee op te halen.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
graddus schreef:Laten we daar maar niet opnieuw over beginnen. Er zijn altijd mensen die het lukt om een auto op chassisnummer te verzekeren schijnbaar. Ik heb nog nooit een verzekeraar gevonden die dat deed, maar dat is een discussie die hier al zo vaak gevoerd is, dat het sop de kool niet waard is. Vooral niet, aangezien de TS aangeeft een trailer ter beschikking te hebben om de GS mee op te halen.
Of het u nog mogelijk is weet ik niet maar een jaar of 4/5 terug lukte mij dat wel zonder problemen.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Altijd leuk, als je hier schrijft dat we iets beter niet op kunnen rakelen weet je zeker dat je er antwoord op krijgt
Om misverstanden te voorkomen: Mijn 104 is in 2005 op een trailer uit Frankrijk gehaald, en pas een jaar later, na een grondige motorrevisie en een pré-APK, bij de RDW aangeboden. Dat kan uiteraard ook op een trailer, en dan heb je vooraf niks geen sousa v.w.b. kentekens en verzekeren
Wel eens verhalen gelezen van lui die op van een nederlandse wagen “geleende” platen een gekochte auto zelf van Frankrijk naar huis reden. Zwaar illegaal, onverzekerd bloedjelink, en dom zoiets te doen met een wagen die je technisch nog helemaal niet kent. Zeker bij GS-en i.v.m. de distributieriemen, je draait zó de motor in de soep bij riembreuk, en daar sta je dan…..en dan zal het alsnog erg prijzig uitpakken
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
citro-power schreef:
Een GS zomers dagelijks gebruiken kan best , s’winters is uit de boze. Kan een GS echt niet tegen ondanks een juiste tectyl behandeling. De eerste jaar gaat het goed maar dan kun je geheid aan het roest krabben. Erg vaak heb ik dit mis zien gaan met de mooiste GS/A’s.
Niet doen dus.Al 1 op het oog?
We zullen zien, mijn GSA gaat zijn derde winter in. De enige roest tot nu toe ontstaat bij steenslag plekjes. Moet volgens de anti roest dokter ook geen probleem zijn, ook al kom ik over 7 jaren terug.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )