mss het verkeerde subforum maar ik heb een xantia 1.8i 8v voor mijn vrouw en ik heb problemen met dat blok, net is de distributieriem gebroken (riem is goed gelegd geweest en nog geen 3000km oud).
nu klopt er iets niet met het blok want als je de riem op het blok legt zoals voorgeschreven dan draait ie niet.
ik heb echter ook nog een gti bx blok voor handen en dat blokje lijkt me wel geschikt voor de xantia. vind de 1.8 niet krachtig genoeg en het is ook niet zo geschikt voor lpg (wat erinligt) en het 1.9 blok lost dat allemaal ineens op.
is het echter goed te doen om de blokken te wisselen en wissel ik dan best ook de boite mee of leg ik enkel de motor over?
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Kan, maar je zult wel de hele kabelboom (uiteraard) en de computer mee over moeten bouwen.
Trek trouwens eens je kleppendeksel van de 1.8 af, misschien is er dikke schade, ik denk dat een nieuwe cilinderkop voor de 1.8 motor heel wat minder werk is dan het overbouwen van de motor.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
er was me verteld dat de injectie van de 1.8 motor op het 1.9 blok te bouwen was.
zou het probleem van de kabelboom natuurlijk veel makkelijker maken.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Waarschijnlijk staan je kleppen krom, daarom zal die niet meer ronddraaien.
Ips moet een 1.9 wel op 1.8 injectie werken, normaalgezien zal die wel genoeg extra kunnen inspuiten, het valt iig te proberen.
Welk GTI blok heb je want niet alle hebben de juist kop!
Heb je een motorcode?
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Beide blokken zijn in wezen hetzelfde aan de buitenkant, alleen zit er op beide blokken een totaal andere luchtinlaat met injectie op.
je kunt wel gewoon alles van de 1800 overbouwen op de 1900.
Anderzijds moet je de hele computer en kabelboom van de BX meenemen.
Ik zou gewoon lekker het hele xantia injectie spul op het bx blok bouwen.
Ik denk dat je dan best een lekkere motor krijgt. Toch iets meer pit dan een 1800, vooral onderin wat meer koppel.
Toch haal je niet het maximale uit het blok, wat eventueel stuklopen en vooral het brandstofzuipen wellicht wat tegenhoudt.
Kortom, gewoon doen. Versnellingsbak zou ik van de Xantia pakken, want die zal wel 15 inch zijn, en dan wil je geen BX eindreductie [besemd voor 14” date=“1252147597”] Wordt’ie erg sloom van.
Ik heb het eens omgekeerd gedaan, een XM bak in een BX. Was ook leuk, veel toeren, veel pit. Maar ook veel brandstof zuipen, en een bult lawaai.
Test
goede tip van de versnellingsbak, hou ik in gedachte.
het is een 90’er gti 8v blok, exacte type moet ik gaan kijken vrees ik.
sebiet eens kijken naar de kop van de xantia en dan weet ik weer meer hé.
blijf toch twijfelen
t’is dat het zo’n rotklus is om een blok over te leggen hé
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik dacht dat je in België niet eens een ander merk banden mocht monteren en nu wordt gesproken over een motorswap met een type die nooit in de Xant geleverd is. Very confusing allemaal.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Mag ook niet. Maar dat gaan ze echt niet zien.
Bovendien kan je zelfs met een simpel popnageltje de motorplaatjes overzetten.
Ze gaan bij de schouwing echt geen water in de cylinders gieten om de inhoud te bepalen.
Test
ok, kop is eraf en der is toch een klep geraakt.
omwille van de lpg is een 1.8 kop geen optie en het gti blok dat ik heb liggen heeft een andere kopconstructie waardoor ik al de electronica moet mee overbouwen en dat wordt me net iets te.
ik weet nog wel aan een bx sport blok te geraken, weet iemand in hoeverre de cilinderkop van een bx sport blok op een 1.8 xantia blok te bouwen is?
voor zover ik het me goed herinner is die kop wel ongeveer gelijk van constructie.
dat van de keuring klopt wel maar hoe gaan ze dat zien? blokken zien er zo goed als gelijk uit en het is niet te bewijzen.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
streetfighter schreef:
ik weet nog wel aan een bx sport blok te geraken, weet iemand in hoeverre de cilinderkop van een bx sport blok op een 1.8 xantia blok te bouwen is?
Het zal misschien wel passen, een 1.9 BX Sport kop op een 1.8 motorblok, maar ga je dan met dubbele carburateurs en LPG rijden : .
V.w.b. de motorconversie 1.8 1.9 GTI 122pk met kat of 130pk katloos? In het laatste geval is het weer niet handig wel snel natuurlijk .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
ik zou de injectie van de xant gewoon op de sport kop monteren.
de gti is een katloze
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Hoe wil je de injectoren in de BX Sport kop doen?
Het wordt wel lastig met de 130pk versie, want je hebt geen lambdaregeling voor een kat. Dat hebben ze zo door, zeker als ik hier lees hoe moeilijk het is in België om iets aan je auto te veranderen.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Zitten de injectoren niet in het inlaatspruitstuk?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Oh ja, het is natuurlijk indirecte injectie ops: .
Als streetfighter een kabelboom met ECU van een 122pk versie heeft dan komt het wel goed.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Wat ze niet zien deert hier niet voor de keuring.
Ik denk dat de BX SPORT kop geen injector openingen heeft dus je mengsel zal ZEER ongunstig ingespoten worden.
Als je interesse hebt, ik heb nog een GTi kop liggen die past.(pb maar)
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Als ze toch een lambda sensor over het hoofd zien bij de keuring , dan kan de 130pk spul erop .
Ik zou ook op het aanbod van Citroenbx ingaan , dat weet je in ieder geval wel zeker dat de verbrandingsruimte en daarmee de compressieverhouding juist is.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !