Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
en bij bx is dat hetzelfde, zo simpel is het
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 23
- BX BX GTi 4X4
- BX BX 14 Deauville
Hoi,
Super, dank je.
Was dat bij jullie een Veglia of een Jaeger teller?
Ik heb er eentje met een Veglia ‘combiné’, en eentje met Jaeger. De auto waar het om gaat heeft de Veglia-teller.
Groetjes,
Citro
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
veglia, haal je de km teller even uit de klokken en dan kan je hem zo aanpassen zoals bovenstaand.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
- BX BX GTi 4X4
- BX BX 14 Deauville
Super, ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die de teller naar voren gaat draaien
En wel van 315273 naar 317585 km.
Groetjes,
Citro
- BX BX GTi 4X4
- BX BX 14 Deauville
Hoi,
Nog een vraagje : hoe werken de huidige snelheidsmeters (van een C3 of XM en zo), in vergelijking met die van een BX Digit?
Bij de Digit zit een Hall-effect sensor op de kabel, die de draaiende beweging van de kabel omzet in een electrische impuls. Een pulsgever, dus (ik kon niet op het woord komen…).
Bij recentere Citroëns heeft men het over een digitale kilometerteller.
Ik wil namelijk graag een VDO (ex-Philips) MS4150 navigatie-radio inbouwen, en volgens het boekje heeft die een digitale impuls nodig.
De eerdere Philips Carin 500/522 had genoeg aan het systeem van de BX Digit (de Hall-effect sensor op de kabel/pulsgever).
Dank voor Uw inzicht in deze materie
Groetjes,
Citro
Snelheid wordt waarschijnlijk afgelezen van de ABS-sensoren. De wielsensoren dus en is geheel electronisch. Geen kabels meer
- BX BX GTi 4X4
- BX BX 14 Deauville
Hoi,
In de handleiding ervan zeggen ze : “niet op het ABS-signaal aansluiten !”.
Er zijn dus wel verschillende signalen (ABS en snelheid).
M’n vraag is eigenlijk of die oude pulsgever en de nieuwe digitale signalen in feite het zelfde zijn (of niet).
Groetjes,
Andreas
Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Je kan die pulsgever daarvoor gebruiken.
Eveneens ben ik tevens ook.
- BX BX GTi 4X4
- BX BX 14 Deauville
Hoi,
Mijn vraag is eigenlijk : is het signaal van de klassieke pulsgever op de kabel identiek aan de moderne electronica in de recentere autos met CAN-bus?
Die klassieke pulsgever geeft een impuls per rondgang van de kabel; als die CAN-bus een ander ritme heeft, gaat het natuurlijk al snel fout…
Groetjes,
Citro
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik denk niet dat dat ritme hetzelfde is, maar ik denk ook niet dat van alle auto’s met CAN-bus het ritme gelijk is.
- BX BX GTi 4X4
- BX BX 14 Deauville
Hoi,
Ik kijk inmiddels ook op navigatiehelpsite.nl , en meen te begrijpen dat het verschil vooral in het signaal zit :
- sinoïdaal voor de analoge BX-pulsgever
- blokvormig voor de digitale signalen van ‘moderne’ auto’s
Wellicht levert dat problement op voor de computer…
Groetjes,
Citro
- C5 2.0 16v HDi Break
Volgens mij zit er in de opnemer van een BX gewoon een Hall-sensor, maar pin me er niet op vast.
- BX BX GTi 4X4
- BX BX 14 Deauville
Hoi,
Ja, geloof ik ook. Denk je dat het signaal daarvan genoeg lijkt op een digitaal signaal om bruikbaar te zijn?
Ik ga het gewoon maar proberen. Die radio ligt hier toch, en in ‘t ergste geval doet de navigatie het niet. Maar dan houd ik er nog een aardige radio plus CD-wisselaar aan over
Groetjes,
Citro
- C5 2.0 16v HDi Break
Een Hall-sensor is de sensor die een blokvormig signaal genereert. Verder maakt het ritme inderdaad niet uit, de navigatie leert zichtzelf tijdens een inleerperiode hoeveel afstand er wordt afgelegd per puls.
- BX BX GTi 4X4
- BX BX 14 Deauville
Wat is het leven toch weer goed