koppeling v.v. 1,4 TU.
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 22 juni 2009 10:58 PM

Ik ga binnenkort preventief de koppeling vervangen van mijn BX.
Op zich geen moeilijke klus , zelfs zonder brug makkelijk te doen.

even een paar vraagjes:

- welke dopmaat heeft de aandrijfas flensmoer?
- is het raadzaam om de krukaskeerring mee te vervangen? Lekken die vaak bij een 1,4?
- andere dingen die je direct erbij moet vervangen?

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 22 juni 2009 11:09 PM
  [ # 1 ]

Krukaskeerring zal ik niet doen als die niet lek is… Iets met als het niet stuk is niet vervangen ofzo Wink  (en vliegwiel moet er nog vanaf extra..)

-Aandrijfaskeerringen. Je hebt de aandrijfassen eraf en officieel moeten ze dan vervangen worden als ze eruit zijn.
-Versnellingsbak olie. Moet afgetapt worden. Waarvoor bewaren als er nieuwe bestaat? En met bewaren komt er altijd vuil bij..
-Prise-as keering deed ik ook altijd bij m’n stage. Preventief vervangen, want de bak is er toch af.


- Dop 30 of 32, maar dat weet ik niet zeker.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 22 juni 2009 11:14 PM
  [ # 2 ]

Ohh ja , vergeten erbij te vertellen dat de aanfrijfaskeerringen alvervangen zijn 2 jaar terug bij het vervangen van de aandrijfashoezen.
Dat hoeft niet weer als het goed is.

Bakolie die ik ook , eigenlijk hoort dat standaart.

Die prisas keerring had ik nog niet aan gedacht. Wel handig ja. Zit die voor in de bak en kun je daar van buiten af bij of moet je het koppelingshuis eraf halen.
En die moet je waarschijnlijk bij de dealer bestellen?

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 22 juni 2009 11:20 PM
  [ # 3 ]

Prise-as keering zit in de bak. Als je de bak eraf hebt, heb je die as die je in de koppeling steekt. Dat is de Prise-as. Als je dan in de bak kijkt zie je een driehoekig ding zitten om die as heen. Dat is de keering Wink

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 23 juni 2009 12:17 AM
  [ # 4 ]
Autofan schreef:

Prise-as keering zit in de bak. Als je de bak eraf hebt, heb je die as die je in de koppeling steekt. Dat is de Prise-as. Als je dan in de bak kijkt zie je een driehoekig ding zitten om die as heen. Dat is de keering Wink

Ja , O.K. Dat bedoelde ik ook met voorin de bak en er van buitenaf bij Wink

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 30 augustus 2009 03:02 PM
  [ # 5 ]

Ben nu eerst even bezig met de achterdraagarm lagers.
Daarna de koppeling.

Maar even een vraag over de adals , hoe vast moet de moer weer aangedraaid worden van die grote bout die dwars door de draagarm gaat?
Kan dat nergens vinden.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 30 augustus 2009 11:22 PM
  [ # 6 ]

Ik draai die gewoon ‘goed’ vast. Als je enigszins sleutelervaring hebt kan je dat wel inschatten toch? Ik probeer altijd te zorgen dat het wel góéd vast zit, maar dat ik wel weet dat ik het de volgende keer nog wel los krijg Smile.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 30 augustus 2009 11:28 PM
  [ # 7 ]

Doe ik ook, gewoon goed vast zetten. Momentsleutel heb ik daar nog nooit bij gebruikt, misschien onorthodox maar ze zijn ook nog nooit losgeschoten.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 31 augustus 2009 12:43 PM
  [ # 8 ]

Neem voor dat tientje in vredesnaam gewoon die krukaskeerring mee: je zult zien dat hij, als het spul er weer op zit, alsnog gaat lekken.
Kun je wéér….

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 31 augustus 2009 11:53 PM
  [ # 9 ]

O.K. , gewoon goed vast. kon zijn dat het met de momentsleutel moest.

Krukaskeerring doe ik ook , kost inderdaad weinig en het zal maar gaan lekken…..

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 02 september 2009 12:36 AM
  [ # 10 ]

Dop 35 [36 gaat ook goed], voor de rest is alles al voorbij gekomen.

Test

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook