3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
vering XM type 2 1996 TCT…??
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3249
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 22 augustus 2009 07:46 PM
  [ # 31 ]

Voordat je aan je PBNA-cursus begint nog een tip:
Pootjes van diode, VN05 en steker dun vertinnen. Dat doe je door de tin op het pootje te drukken; niet op de soldeerpunt! Let op dat het plastic niet smelt.
Daarna de pootjes tegen elkaar drukken en verhitten. De tin moet net gaan vloeien en een mooie gladde, glimmende verbinding worden. Dus geen doffe of korrelige soldeerverbinding. En ook geen dikke klodders.
Ik klink misschien als een schoolmeester, maar als je het zo doet heb je een (mechanisch) sterke en betrouwbare verbinding die jaren mee kan.

En het valt reuze mee hoor Very Happy

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 23 augustus 2009 12:54 AM
  [ # 32 ]

En maak de poot van de multistekker (die witte op de foto) waaraan je de massa legt van de diode eerst vrij van die gele rommel….even verhitten met de soldeerbout en wegpoetsen. dat soldeert een stuk makkelijker Wink


En over de A31 is het heerlijk zweven hoor Cool Cool

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 23 augustus 2009 01:51 AM
  [ # 33 ]

ze hebben wel gelijk hoor.. Goed solderen is bijna een kunst opzich Cool

Ik kan met Peter nog wel herinneren die mijn VN’s aan het plaatsen was. Ik die dingen geregeld, hij aan het soldeerwerk…. Mr pietje precies maakte er iig mooi werk van…

Prop idd die diodes er snel in. Overigens, de moraal van het verhaal?

Je electro kleppen doen het iig nog, anders had je met deze vc ook niet lekker gereden.

Profiel  
 
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 26 augustus 2009 01:21 AM
  [ # 34 ]

Die veerperikelen houden ons toch maar bezig.
Mark ik heb ff twee close up foto"s gemaakt van de VN05N van de voor en achterzijde.
Zijn deze ( van een donorveercomputer)nog goed?
Overigens heb ik mijn electrokleppen gecheckt en deze doen het nog wel.
Ik hoor duidelijk een geluid als ik het portier open en dit verdwijnt als ik deze weer sluit. heb mijn accu maar ontkoppelt want anders loopt deze na een aantal weken leeg.
Hier de twee foto"s:


Voor ik nu mijn eigen veercompter ga slopen zijn er nog andere zaken die ik eerst kan controleren waardoor de wagen stug veert?


Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 26 augustus 2009 01:29 AM
  [ # 35 ]

Die zien er nog goed uit!

Kijk even naar de lange post die ik heb gedaan op pagina 1…
BIj mij kwam het grooste verschil uit het vervangen van het busje…


Marco

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 26 augustus 2009 01:47 AM
  [ # 36 ]

Marco, je vergeet alleen te zeggen diodes d’r op solderen ter voorkoming van Wink

Baat het niet dan schaadt het zeker niet.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 26 augustus 2009 01:50 AM
  [ # 37 ]

Dat sowieso altijd! Staat dacht ik ook ergens in een van mijn posts.. Anders idd een nodige aanvulling!

Maar dit is niet mark zijn eigen computer… Dit is een donor/reserve compu!
Eigen compu open slopen en idd hoe dna ook die diodes!

Marco

Profiel  
 
bertleen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 26 augustus 2009 11:57 PM
  [ # 38 ]

Na wat rijden met de XM ben ik toch tot de slotsom gekomen dat het beter moet kunnen.

Namelijk bij mijn gade’s Xantia 2.0i activa een liter teveel LHM olie uit het reservoir gehaald na een garagebeurt…ahum… en toen veerde, remde en stuurde weer helemaal perfect. (???!!!)

En de bewuste hoge drempels genomen in een zijstraat hier…daar kan ik met mijn XM alleen maar van dromen..zucht..

dus.

toch maar de VC uit elkaar halen en diodes solderen. Maar ik ben bang dat ik dan ook gelijk die andere dingen erin moet zien te krijgen van Conrad, Solid State relais. Heb ze op de site niet gevonden trouwens, wel de afkorting maar dan staat er iets anders bij. Zijn dat dezelfde? wellicht heeft iemand de juiste besteld daar en het nummer nog?

vraagje 2 : hoe kom ik er achter of mijn voorste elektroklep het nog doet?
hierboven staat geschreven: “Overigens heb ik mijn electrokleppen gecheckt en deze doen het nog wel.Ik hoor duidelijk een geluid als ik het portier open en dit verdwijnt als ik deze weer sluit”


Dat luisteren met de deur open vind ik moeilijk, luister ik naar klikken of zoemen? Het valt me wel op dat ik een kontinu zoemend geluid hoor in de auto, pakweg bij het hanschoenenkastje…= zeer subjectief..
is het mogelijk om de werking ook fysiek te controleren, iets onder de auto heen en weer bewegen, of zit het helemaal ingebouwd?

en ...het bovenstaande geluid, hoe omschrijf je dat?

met vriendelijke groet en ondanks nog niet perfecte vering nog steeds blij met mijn XM TCT!

Bert

XM Gris CREPUSCULE
Mercedes 1969 250
Xantia Activa aut 2.0 1998
zitmaaier Briggs & Stratton 125 CC 5 versn.
midibike Harley - midibike cross

Profiel  
 
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 27 augustus 2009 03:47 AM
  [ # 39 ]

Bert,

Ik hoor een zoement geluid onder de wagen.

Marco,

Ik heb nu ook mijn eigen veercomputer opengemaakt.
Zie de volgende twee foto’s :

Hier lijken mij de bekende vrienden ( VN 05 N ) ook goed, toch?

Nu weet ik het volgende aangaande de veringsperikelen:
- VN 05 N ‘s zijn in orde ( ja de modificatie ga ik uitvoeren).
- Ik hoor mijn electrokleppen.
- Heb nog steeds een stugge vering.

Waar moet ik het dan nu nog in zoeken.
- Toch nog vuile LHM, lijkt me onwaarschijnlijk maar ik zou Marco’s spoelactie eens kunnen uitvoeren voor de zekerheid.
- Veercomputer alsnog laten resetten.
Overigens Marco kan ik met de veercomputer onder de arm ( niet de auto onder mijn arm) naar mijn dealer en hem zo laten resetten???
Kan ik toch de donor computer als test gebruiken van een 2.1 TD i.p.v. mijn V 6 24 ?
Ik heb de codes op de veercomputers eens vergeleken die zijn identiek,
Op beide lees ik:
73813002 en 9631808480 en H5 S 3B2G .
_ Toch een vuil sleepcontact, is dat met het blote oog te zien? Of zijn het
miniscule deeltjes die de storing al veroorzaken?
- Of ???

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 27 augustus 2009 03:58 AM
  [ # 40 ]

Uitlezen zonder auto werkt niet Wink 
Computer moet in een auto zitten. En de compu ine en andere auto hangen is niet betrouwbaar voor t uitlezen (je kunt fouten uit de andere auto overnemen).
Je moet altijd de combi auto/combi resetten, rijdne en dan pas uitlezen.

Ik wil best nog eens een reset doen, moeten we een keer wat afspreken. Ik raadt je echter ten zeerste aan mijn stappenplan te doen.

Eerst busjes
Dan spoelen via remnippels
Dan uitlezen en fouten checken
Dan bollen controleren
Dan HR’s en hydractiveblokken schoonmaken…

Werk genoeg nog dus! Laughing

BTW: ja, je VN’s zien er nog goed uit!

Profiel  
 
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 27 augustus 2009 04:04 AM
  [ # 41 ]
Xsara Coupe schreef:

Werk genoeg nog dus! Laughing

Marco bedankt, werk genoeg heb ik zeker ben ook nog druk bezig met mijn
CX Prestige en de DS staat ook nog op de to-do-list.
Ik kom gewoon tijd tekort man.

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 02 september 2009 12:44 AM
  [ # 42 ]

Marco,

Je meldde de busjes vervangen.
Is dit te doen op bokken en hoe te vervangen?
Ik zag wel ergens een tekening maar in het echt weet ik niet of ik het kan vinden.
Ze zitten bij de hoogteregelaar las ik , zitten er twee bij elke hoogteregelaar voor en achter?
Ga morgen proberen de wagen te spoelen volgens jou methode.
Wel wat extra LHM inslaan.
Overigens zag ik wph te koop op cd rom zijn die een beetje leesbaar? iemand ervaring ermee?

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 520
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 02 september 2009 02:20 AM
  [ # 43 ]

@Mark, wph niet doen, slecht ingescande versie van de haynes, niet de originele wph’s (tenminste als je die van marktplaats/ebay uit eindhoven bedoeld). Niet duur dus je krijgt waar voor je geld << 2x lezen…..

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook