Mensen,
Xantia van een vriend maakt bij stationair een brommend geluid wat er niet bij hoort. Even onderzoek leerde dat een looprol hevig vibreert bij stationair. Het is het de looprol wat links onder de HD pomp zit. Ik neem aan dat dat niet hoort, mijn idee is dat de looprol niet goed vast zit en om de schroef speling heeft.
Verder, de veerkarakteristiek voor is heel anders dan achter, ik heb al een tijdje niet meer in HP citroens gereden maar dit voelt niet goed. De neus deint ook een keer na als je over een drempel ben gereden. Ook duurt het een eeuwigheid eer de auto van de laagste stand in de hoogste staat en zakt de neus niet vloeiend naar beneden. Je hoort de voorvering dan ook kreunen. Zijn dat de veerpoten of bollen? Niveau van de LHM is goed.
De stuurbekrachtiging zit op het HP systeem meen ik? Als je hoepelt dan is er een resonantie merkbaar, niet echt te voelen alswel te horen. Ook hoor je duidelijk sissen. Volgens de eigenaar heeft de auto dit al sinds het begin.
De auto is in “onderhoud” bij een knutselboertje, heb de eigenaar dit altijd sterk ontraden maar hij is koppig.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
qua looprol hangt het ervan af wat voor type het is. Ik neem aan eentje met airco. Bij dit type zit een veer, deze gaan vaak stuk en het is rotwerk om te verwijderen Er is al veel over geschreven, bij een xm is het hetzelfde verhaal.
wat betreft de vering, eerst een rondje bollen en lhm vervangen. Dan je pas zorgen gaan maken.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
En ze zijn erg duur, reken op 3 a 400 euro voor een setje, ik heb ze onlangs voor mijn TD voor een kwart van deze prijs gekocht via een kennis bij een groothandel.
Bij een XM weet ik inmiddels hoe deze spanrol met torsiedemper te verwijderen/monteren is, bij een Xantia is het lastiger vanwege de beperkte ruimte. Een ringratel 16 van Facom (recht model) is aanbevolen, kost een paar knaken, maar is o zo fijn en snel.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
ik was voor zo’n 200 euro klaar. Het is idd niet alleen de demper maar ook de rol.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
boukewerff schreef:wat betreft de vering, eerst een rondje bollen en lhm vervangen. Dan je pas zorgen gaan maken.
En laat dat dan niet doen bij je knutselboertje maar bij een bedrijf wat verstand van HP heeft. Is niet duurder wel beter. Er zijn er wel een paar in NL te vinden. Mijn keus is nog steeds Chyparse in Almere. HP specialist bij uitstek. En voor een prijs waar ik niet eens zelf aan het knoeien ga.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
boukewerff schreef:ik was voor zo’n 200 euro klaar. Het is idd niet alleen de demper maar ook de rol.
Bij de XM2.1DTD zit het op de torsiedemper met bijbehorende rol na, iets anders inelkaar, bij een 1.9D/TD/SD ben je duurder uit omdat je nog een extra looprol kan hebben (i.c.m. Airco), welke c.a. 130 euro kost.
Sorry hoor maar hebben we het nu over de spanrol van de multiriem?
Ik heb er vorig jaar nog eentje gescoord voor 70 euro bij Brezan.
Nog 15 erbij voor een nieuwe multiriem.
En monteren was ook geen drama.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Gaat over de spanrol met torsiedemper bij een Xantia met Airco.
Daarnaast heb je nog 1 vaste spanrol en eventueel een extra looprol.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ok, die extra rol was ik ff kwijt… Maar wil je die ook vervangen? ff voelen lijkt mij voldoende zeggen. Dat klapperen komt er iig niet door.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Meestal is het de vaste spanrol die kapot gaat, de spanrol met torsiedemper en de optionele extra looprol gaan langer meer. Mijn huidige TD is overigens niet voorzien van deze extra looprol, de vorige Xantia, een 1.9D wel.
Volgens de eigenaar, die er mee naar dezelfde sleutelboer is geweest, zou de onderste krukaspoelie vervangen moeten worden, wat een uurtje werk is en 160 euro voor de poelie. Diagnose die mij wat stug lijkt, vooral gezien het eerdere werk van deze sleutelboer (schijven zouden half jaar terug vervangen zijn, zijn echter verder -en ongelijk- versleten dan de mijne na 13 maanden en 40000km…)
Heb de beste man derhalve gesommeerd zich naar een Citroen garage te begeven om hydrauliek en bovenstaand euvel te laten bekijken.
Wbt resonantie in besturing, ideeën?
Wanneer een schijf ongelijk is afgesleten, duid dat op gebruik van gebruikte blokken geloof ik? Bij flink remmen hoor je bij linker wiel gerommel en trekt de auto naar links. Wiel links is lastig rond te draaien, veel weerstand, rechts gaat veel makkelijker.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Remmerij doen en een rondje spoelen met verse LHM? Ik heb nog wel een flesje of twee staan die ik toch niet meer nodig heb. Daarna moet ie toch maar ‘s de bolletjes laten checken. Stuur ‘m maar eens naar Renard. De Xsara van mij had ook een wat “resonantie” in besturing, na uitlijnen van de wagen zo goed als verdwenen. Blijft ie recht op de weg rijden?
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
In de krukaspoelie zit een demper. Een rubber tussenlaag zeg maar. Die dingen gaan idd kapot. Het zou dus wel kunnen, ik heb het ook twee keer gehad.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.