Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ben je wel zeker dat er 12V op de klep komt te staan in normaal aangesloten omstandigheden?
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ja, bij hydractive 1 wel. Die heeft een enkele grote elektroklep die op 12V werkt en stuurt beide hydractiveregelaars aan.
Hydractive 2 heeft een kleine elektroklep in ieder hydractiveregelaar. Dit systeem wordt met tussen 5V tot 6V pulsen aangestuurd omdat het kleine elektrokleppen betreft en daardoor fijner en sneller te regelen, dus meer rekenregels mogelijk dan hydractive 1. Bij hydractive 1 is het een simpele “aan/uit” regeling.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Dan is zo ‘n relais wel een deugdelijke oplossing.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Zeker weten . Het comfort verschil is aanmerkelijk.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
is dit dan de groene relais die standaard in de computerbak zit?
En hoe weet ik wat 30,85,86… is? Bij de relais in de computerbak staat enkel 1,2,3,4
Gr
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Het is een universele losse relais en zit niet standaard in de computerbak .
Het is hetzelfde type relais met 4 en soms 5 pootjes als boven de koplampen voor het schakelen van het dimlicht en koelvinnen etc. Bij 5 pootjes gebruik je de middelste niet.
Op het relais zelf staan de nummers bij de pootjes en op de voorkant van het relais staan de nummers ook bij het “schemaatje”. Heb er een foto van genomen maar was onduidelijk.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
De groene relais is een Franse Cartier, die je overal in je XM aantreft. Het mag ook een ander merk en kleur relais zijn , zolang het hetzelfde type is met 4 pootjes.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik denk dat hij wil vragen of dat relais er al in zit of dat ge dit moet bij plaatsen?
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
.Het relais moet bijgeplaatst worden. Origineel stuurt de veercomputer de elektroklep aan, deze gele draad moet doorgeknipt worden en het relais ertussen .
Het is misschien verwarrend met mijn foto`s, omdat bij mijn XM al een relais is geplaatst bij de vorige eigenaar.
Verder lijkt het me wel duidelijk toch en anders hoor ik het wel
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Ok, heb de schakeling deze morgen gemaakt zoals gegeven.
Nu merk ik niet direct iets qua verschil, wel dat hij nog steeds schakelt tussen soepel en hard en als ik het knopje verschuif voel ik ook verschil.
Wat wel veranderd is, is dat ik nu geen geklik meer hoor bij het openen van de deur, en ook geen klik meer hoor als ik de auto heb stilgelegd en een minuutje wacht. kan dit kloppen?
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Bij deze XM heb ik vanaf aanschaf ook nooit een klik gehoord bij het openen van de deuren, dus dat kan idd kloppen. De vorige XM van mij met hydractive 2 klikten wel bij het openen van de deuren.
Nu weet ik niet in hoeverre de elektroklep werd aangestuurd bij uw XM, bij mij was dit verschil wel duidelijk na het aansluiten met het relais.
Maar veert de XM nu wel lekker soepel in de soepele stand? Daar draait het toch om. Gelukkig is het verschil met de sportstand merkbaar.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Stalsie, de aansturing van de elektroklep heb je nu opgelost.
Pas na het vervangen van o.a. de rempedaalschakelaar etc. en het wissen van de veercomputer storingen kun je eigenlijk wat zeggen over hoe de XM veert.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
stalsie schreef:Nu merk ik niet direct iets qua verschil, wel dat hij nog steeds schakelt tussen soepel en hard en als ik het knopje verschuif voel ik ook verschil.
Iets in mij zegt dat bovenstaande bewering niet kan…....
Je hebt door het plaatsen van het relais de veercomputer naar de electroklep buiten werking gezet, dus sport/comfort stand kan éénvoudigweg niet meer werken.
als ik de uitleg wat snap, heb ik de werking van de VC niet uitgeschakeld, maar wel de aansturing van de elektroklep versterkt, niet?
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Ja inderdaad, na nog een keer gelezen te hebben, inderdaad ja.
Moi excusé.