Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Zoals julie kunnen lezen in de titel,blijft mijn batterijlampje branden bij mijn gereviseerde alternator in mijn SM.
Alles is correct aangesloten en de alternator laad de batterij op.
Wat zou dit kunnen zijn??
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
D+ en B+ wel correct aangesloten ?
Wat is de laadspanning en stroom?
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Is de dynamo geaard?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je weet ook zeker dat de bedrading juist is aangepast voor het gebruik van een dynamo met ingebouwde regelaar?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hallo,
Veel verkeerd kan je niet doen héé.
Je hebt maar 2 draden,welke uit de draadbundel van het rechter spatbord komen,en dat zijn de +12V na contact en de lampdraad.
Dan heb je de 2 draden in de draadbundel voor de radiator en daar zitten ook 2 draden in,welke vroeger de Ext en die met het rode kousje waren.
Dus wat kan ik verkeerd gedaan hebben?? Op de verbouwde alternator,heb ik ook een +12V aansluiting en een lamp aansluiting.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Bon! Wat weet ik nu meer?
Bij het op kontact zetten van de SM,word het lampje aan de massa gelegd.
Dus…bij het draaien van de motor,krijgt de lamp,via de alternator +12V wat de lamp doet doven.
Nu hebben wij ontdekt dat op de lamp uitgang van de alternator geen +12V komt.
Dus…Blijft de lamp branden,want ze krijgt via het instrumentenbord ook +12V en continu massa van de alternator en daarom blijft ze branden.
Weet iemand raad??
komt dit uit de alternator zelf of uit de ingebouwde regelaar???
Joris; de alternator ligt met een 6mm² draad vast aan de baksteun,dus massa heeft hij genoeg,vermoed ik.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:Je weet ook zeker dat de bedrading juist is aangepast voor het gebruik van een dynamo met ingebouwde regelaar?
Wat bedoel je hier mee Yuri?
Ik heb enkel de draden doorverbonden, dus de lamp en de +12V na kontact,komende uit de draadbundel van de rechter vleugel,met de 2 draden welke vroeger van de externe regelaar liepen naar de alternator.
Moet er nog iets aangepast worden?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk dat je regelaartje verrot is.
Yuri bedoelt dat je de draden die er al lopen kan gebruiken om de dynamo aan te sluiten. Je verbindt dan in de buurt van waar de regelaar zat de excdraad met de lampdraad en klaar. Op je oude dynamo zat ook een R draad. die gebruik je verder niet.
(ja wb het is een alternator….)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Zo heb ik het ook gedaan.
behalve dat ik 2 draden heb door verbonden.
Die Reno dynamo,heeft ook een +12V na contact nodig,en die heb ik via de R draad door verbonden.
volgens mijn schema lopen die 2 draden zonder onderbreking rechtstreeks van de externe regelaar naar de vorige dynamo.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Probleem oplgelost!
regelaartje was brak en is vervangen.
Tevens heb ik ook mijn starter moeten laten herreviseren,want dit bleek niet goed gedaan te zijn.Hij maakte een krakend geluid bij starten,net of het kroonwiel niet lekker paste of bleef hangen. Maar ook dat is opgelost.