Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Jullie zijn lief,.............maar dat scharnier komt nog wel…
Eerst die andere dingen maar doen,..
garagestmarien schreef:Nou ja, die heb ik hier wel, maar bussies kan je ook voor die scharnieren van Ron draaien. Daar heb je niet zozeer een oude set voor nodig, want die heeft Ron zelf al. Toch?
makkelijker is eerst op je gemak lekker kloten en prutsen, en dan omwisselen met de oude. Gaat het fout/ moet je langer op bussies wachten dan kan Ronnie teminste rijden
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik ben intussen heel wat van die berlines tegengekomen en allemaal hebben ze hetzelfde probleem: een uitgelubberd gat…
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
[1]
Na volle tevredenheid hebben we onlangs de achterdraagarmlagers vervangen en een fuseekogel.
Nu was ik van mening dat ik van alle gekraak af zou zijn,..... niets is minder waar helaas .
Als ik naar rechts stuur en dan direct weer terug is er een droge knok / bonk te horen, net of er iets verschuift in het vooronder.
Zeer kort daarna begon het ook met optrekken, als ik mijn gas bruusk los laat en weer gas geef is het ook te horen, maar in alle gevallen niet altijd.
Ik heb de auto nu op 4 bokken staan en drukloos gemaakt, er is eigenlijk geen directe grote spelingen waarneembaar in de voortrein.
Als ik de motor op en neer beweeg is er wel een knok te horen en dat is de bovenste motorsteun, misschien is het wel die knok maar dat weet ik niet zeker.
Het is natuurlijk heel goed mogelijk maar de motorsteun zit rechts en de knok cq bonk is vooral links te horen, maargoed dat kan natuurlijk doorgeven worden door de carrosserie en of subframe.
Ook heb ik de spoorstangeindjes / dempers gecontroleerd op het stuurhuis en die zitten netjes vast, links en rechts.
Delen jullie mijn mening m.b.t. de motorsteun of zijn er andere suggesties ???????
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
[2]
Wat ik nu ook heb gemerkt tijdens het drukloos zijn is dat het stuur verdraaien “vreemd” gaat ???
Tenminste ik weet niet op het zo hoort.
Als ik de wielen verdaai met het stuur is er een vrijeslag van ongeveer 10 cm voordat de wielen mechanisch meegaan, dit kan me normaal lijken.
Als ik de wielen onder de auto wil verdraaien met de hand en los van de grond gaat dit zeer vreemd.
Dit gaat echt schoksgewijs en soms loopt deze vast, dan zijn de wielen bijna niet meer met de hand te verdraaien !!!!!!!.
Draai ik dan aan het stuur gaat dit weer wel redelijk soepel.
Misschien hoort het zo maar ik vind het vreemd….
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Arjan Verkade schreef:Stuurkogels?
Die lijken me spelingvrij,......maar dan moet het alleen met het sturen zijn en niet met optrekken volgens mij.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb eigenlijk precies dezelfde knak als ik het zo hoor
Soms met sturen en soms met optrekken.
Het was voor de APK dit jaar nog geen probleem
Vorig jaar had ik als advies gekregen dat de binnenste stuurkogels een keer vervangen moesten worden. (de buitenste waren toen gedaan, dus die zijn goed nu)
Maar ja, het kunnen ook andere dingen zijn.
Totaal aantal Berichten: 615
Geregistreerd: 19-01-2009
- CX 25 GTi Turbo 2
Heb bij mij ook zo’n soort knak gehad, dat was toen geloof ik een stabilisator stang. Daar al naar gekeken?
Ex: CX 22 TRS
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
De bussen in de onderste draagarm…..
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Ik heb net weer even onder de Cx gelegen,....
De auto was nu volledig drukloos, ik heb de wielen vertikaal behoorlijk op en neer bewogen en er is geen voelbare speling waarneembaar.
Daarna heb ik de wielen gedemonteerd en een krikje onder de fuseekogel gezet zodat de draagarm redelijk in zijn rijstand staat.
Daarna alles met een bandijzer zoveel mogelijk onder spanninggezet en op en neer gehaald, kogels en draagarmbussen onder, enz., zo op het oog geen waarneembare speling.
Ook de stuurkogels, vertikale stab.stangetjes enz., enz. zitten allemaal los zo te voelen.
Blijft er voor mij voor 80% de bovenste motorsteun over, ik kan de motor zeker 3 cm op en neer halen in die steun.
Als ik de motor richting schutbord duw en ik laat los is er duidelijk een bonkje te horen.
Het is natuurlijk mogelijk dat bij een rechtsebocht de motor scheef gaat hangen en dan weer terug komt,.....bonk.
Echter de bonk lijkt eigenlijk links te zijn, ik ga die steun vervangen en mocht dat niet de oplossing zijn dan blijf ik er maar even mee rijden.
Hele foute of grote spelingen zitten er momenteel niet in de ophanging.
Mogelijk dat het dan later wel openbaart, eerst die steun maar vervangen en dan zien we wel.
Wat ik nog steeds raar vind is dat het stuur bijna niet fatsoenlijk te verdraaien is door middel van de wielen.
Bij een normaal stuursysteem gaat dat altijd moeilijker dan met het stuur dat begrijp ik, hier is het bijna niet te doen, dit gaat erg schokkerig.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat stuur probleem wat je beschrijft, dat is best normaal hoor bij een diravi cx en xm.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
waterman771 schreef:Dat stuur probleem wat je beschrijft, dat is best normaal hoor bij een diravi cx en xm.
Ik neem het gelijk aan waterman , je bediend het stuurhuis andersom natuurlijk, stuurstang en tandheugel en zo ook de diravi unit.
Maar soms liep deze echt vast en waren de wielen niet meer naar links of rechts te verdraaien, of ik moest echt een flinke zet geven en dan ging hij weer behoorlijk schokkerig verder.
Als ik op dat moment met het stuurwiel draaide ging dit weer wel soepel, na de vrijeslag in het stuur van ongeveer 5cm naar links en rechts, maar dat lijkt me drukloos dan weer wel normaal.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Vervang even die bovenste motorsteun en zie dan of je nog problemen hebt.
Er is hoogstwaarschijnlijk niets mis met de stuurinrichting, want daar is meestal niets mee mis.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Vanavond heb ik de wielen weer gemonteerd nadat ik alles nogmaals heb bekeken, zo op het oog en met een wringijzer geen speling.
De knok zit er nog steeds in, de belasting is dan ook vele malen groter dan met zo’n lullig wringijzertje natuurlijk.
Ik heb het zelf dus niet kunnen vinden, helaas.
De motorsteun die ik eventueel als verdachte had heeft te veel speling dat wel, maar na nogmaals met de CX gereden te hebben kan dat het eigenlijk toch niet zijn.
Dit nadat ik de knok weer een keer heb gehoord.
Binnenkort zodra ik tijd heb ga ik toch maar eens richting
Garage H te R , mogelijk dat ze het weten.