Onderste rij, 2e van rechts.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Ik neem aan dat dit de oplossing met het Golf relais een vaste interval is. Wat zijn de mogelijkheden voor een regelbare interval??
Dan zit je aan zo’n Hella ding vast.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Zit nog effe wat te neusen in het DS schema, is een beetje raar geschakeld, waardoor je sluiting kan krijgen. Morgen effe nameten op mijn auto. Morgen meer.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Haha t wordt nog verfijnder ...ik dacht dat we er waren maar inderdaad een regelbare interval is nog mooier natuurlijk.
Ik was trouwens vannmiddag in een electronica zaak in groningen die een bouw pakketje verkoop van een Ruitenwisserrobot/Interval schakelaar met een interval van 2-10-15 seconden. t moet dus inelkaar worden gesoldeert…..
Het is van een belgische firma, ze hebben ook een website :
http://www.velleman.be/
WINDSHIELD WIPER ROBOT OR INTERVAL TIMER
Order Code: K2599
VELLEMAN PROJECTS > ALARMS AND AUTOMOTIVE APPLICATIONS >
Up to 3 different time intervals (2 - 10 - 15 seconds) can be selected for the windshield wipers of your car. It can also be used for automatic slide projection.
Specifications
relays on PCB: 2 inverters
power supply: 12 - 15VDC
PCB dimensions: 82 x 56mm (3.2” x 2.2”)
recommended housing: WCAH2853
recommended transformer: 1120012M
kost trouwens 14,75
De scans:
Schakeling met eenvoudige componenten. Wel een heel verhaal erbij. Geen print layout. Op een experimenteerprintje proppen mag niet moeilijk zijn,
Peter
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Leuk ouderwets schemaatje met een monostabiele multivibrator. Heb je wel een extra schakelaar voor nodig! Is het relaitje van een Golf toch handiger en sneller.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 25561
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gsus dat is lang geleden: de monostabiele multi fibrator!
cooool!
elektro rules!
:headbang
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Uit het VW-regaal kun je naast relais 19 (intervalrelais van Golf II en VAG-tijdgenoten) ook relais 99 nemen. Hiermee is de interval regelbaar. Aanzetten (sproeier bedienen), direct uitzetten (sproeier bedienen). Wanneer je hem nu weer aanzet, houdt het relais de tijd tussen het aanzetten vast en zo is het regelbaar volgens de VW-logica. Of relais 19 en 99 op dezelfde manier aangesloten kunnen worden dan hierboven beschreven weet ik niet. Ik ga het wel proberen.
Lekker zomeronderwerp overigens.
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Dames en heren wissers en wiswashers,
Ik besef me nu dat de relaitjes 19 en 99 voor de vóórkant bedoeld zijn. En die werken niet met ruitensproeisignaal, maar gewoon met de handel. Ik vrees dat het niet zal werken op onze prehistorische systemen. Toch ga ik het uitzoeken.
Wat denk je van een pulsrelais voor relais 99?
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Ben even aan het meten geweest, en waar ik bang voor was klopt: Als de ruitewisser in zijn rustpositie is aangekomen wordt de plus kant van de motor naar massa kortgesloten. Dus als je spanning geeft op de motor terwijl je bedieningshendel op uit staat heb je een fikse kortsluiting. Dit is alleen intern in de motor te modificeren of door een extra 2x om relais achter het intervalrelais te plaatsen die de witte draad verbreekt zodra je plus op de blauwe draad geeft.
GRG :elctro
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
in mijn Hyundai Pony bj 1980 zat ook een vaste interval, dat sul ging een keer kaduuk dus heb ik die open gedaan en bleek dat je er gewoon een potmeter kon op solderen (waarde stond erbij)
die wagen was opgebouwd uit Mitsubischi onderdelen (vooral Colt)
misschien daar even in kijken op de sloop
hetgeen ik me nog van kon herinneren was dat het interval en constante bediening was in 1 doosje
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 25561
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ds23man schreef:
Ben even aan het meten geweest, en waar ik bang voor was klopt: Als de ruitewisser in zijn rustpositie is aangekomen wordt de plus kant van de motor naar massa kortgesloten. Dus als je spanning geeft op de motor terwijl je bedieningshendel op uit staat heb je een fikse kortsluiting. Dit is alleen intern in de motor te modificeren of door een extra 2x om relais achter het intervalrelais te plaatsen die de witte draad verbreekt zodra je plus op de blauwe draad geeft.
GRG :elctro
Weet je dat zeker? Meet je niet de bijna nul weerstand van de spoel in de motor? Het lijkt mij dat als je een plus puls op de eerste draad zet de motor gaat draaien en dat de permanente + de spanning dan vast houdt tot ie mechanisch wordt onderbroken…...
Zal na het weekend ook even een meting doen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>