1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
witte rook bij starten na tijdje stilstaan
Sandwich
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 08-11-2008

Gepost: 02 september 2009 10:13 PM

Zoals de titel zegt:
Elke ochtend bij het starten komt er een behoorlijke hoeveelheid witte rook uit de uitlaat. Hetzelfde als ik na een tijd weer start.
Daarna is alles weer ok.

Het ergste vind ik het eigenlijk voor de fietsers en de voetgangers Surprisedops:  Maar het lijkt me sowieso beter om dit te verhelpen om erger te voorkomen.

Iemand een idee?

it’s all in the family

Profiel  
 
Gepost: 02 september 2009 10:19 PM
  [ # 1 ]

Ja, waterdamp in de uitlaat, afkomstig van condensatie. Is volledig normaal en kan absoluut geen kwaad, ook niet voor die voetgangers en fietsers.

Profiel  
 
Gepost: 02 september 2009 10:20 PM
  [ # 2 ]

Je kunt er overigens ook helemaal niets aan doen trouwens.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 02 september 2009 10:39 PM
  [ # 3 ]

Mijn Ami heeft exact hetzelfde na de start. Voor zover ik mij kan herrinneren was dat ook al in de tijd dat die auto’s nog nieuwe meuk waren. Zie verder verhaal van Graddus.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Sandwich
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 08-11-2008

Gepost: 02 september 2009 10:45 PM
  [ # 4 ]
graddus schreef:

Je kunt er overigens ook helemaal niets aan doen trouwens.

Hmm, wel jammer. Alhoewel de reacties van mensen verschillend zijn. Van ‘och, het is ook een ouwetje’,van een gevatte lieve oude dame , tot booskijkende ‘gezonde’ fietsers die mij verwijtend aankijken en ik alleen verontschuldigend mijn schouders kan optrekken en sorry kan zeggen.
Ik heb trouwens wel het idee dat het de laatste tijd erger geworden is. Vandaar ook mijn post.
Kan dit echt niet ergens door komen?

it’s all in the family

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 02 september 2009 10:53 PM
  [ # 5 ]

Mijn Ami6 doet het ook. Als het maar afgelopen is wanneer de motor warm is.

Jeroen

Profiel  
 
Sandwich
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 08-11-2008

Gepost: 02 september 2009 10:58 PM
  [ # 6 ]

Het is gewoon één grote rookpluim en dan weer lekker rijden. (na wat wachten op het stijgen natuurlijk)

it’s all in the family

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 02 september 2009 11:14 PM
  [ # 7 ]

Is het met koud weer of ook met deze temperaturen. Die van mij rookt nu niet. Alleen met echt wat kouder weer , zeg maar onder de 10/12 graden.

Is het geen blauwe rook?

Profiel  
 
Sandwich
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 08-11-2008

Gepost: 02 september 2009 11:24 PM
  [ # 8 ]

Het is nu, iig afgelopen weken (mijn AX is even stuk dus rijd nu altijd met mijn GS. Wat overigens geen beproeving is).
Ik heb de carb gereinigd (lees: laten reinigen) en een benzinefilter geplaatst.
En wat is blauw? Ik vind het witte rook maar misschien ziet iemand er blauw in?

it’s all in the family

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 03 september 2009 12:16 AM
  [ # 9 ]
Sandwich schreef:

Het is nu, iig afgelopen weken (mijn AX is even stuk dus rijd nu altijd met mijn GS. Wat overigens geen beproeving is).
Ik heb de carb gereinigd (lees: laten reinigen) en een benzinefilter geplaatst.
En wat is blauw? Ik vind het witte rook maar misschien ziet iemand er blauw in?

als er bijvoorbeeld ook olie wordt verbrand dan ruik je dat direct, ik kan het helaas niet goed omschrijven waar dat dan naar ruikt.

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 03 september 2009 12:19 AM
  [ # 10 ]

Zoals ik al aangaf , de afgelopen weken rookt mijn GSA niet. Is het te warm voor buiten. Maar het kan best mogelijk zijn dat een ander dat wel doet.
Maar ik zie andere (moderne) auto’s ook niet dampen s’morgens.

Ik vermoed dan ook dat het grijs/blauwe rook is en dan word er olie verbrand.
Verbruikt de GS olie?

Profiel  
 
Sandwich
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 08-11-2008

Gepost: 03 september 2009 12:26 AM
  [ # 11 ]

Mijn GS lekt wel wat olie (gezien de vlekken onder de wagen na stilstand).
Het kan daar zeker mee te maken hebben lijkt me.
Ik weet nog niet precies waar de lek vandaan komt. Komend weekend hoop ik daar meer zicht in te krijgen. Waar denken jullie waar ik het moet zoeken?

it’s all in the family

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 september 2009 02:33 AM
  [ # 12 ]

Als het witte rook is, kan het zijn dat je achterdemper nogal wat condenswater bevat. Dan kan je 1 of 2 kleine gaatjes onderin de demper boren om zo je demper droog te houden. Gaat ie ook langer mee….

Citroen!

Profiel  
 
Quo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 604
Geregistreerd: 16-09-2004

- CX 25 GTi
- GS/GSA X1
Gepost: 03 september 2009 02:44 AM
  [ # 13 ]

Lijkt de pluim een beetje hierop ? Zo ja dan zal het condenswater zijn.

Dan zal het condenswater zijn uit de uitlaat.
Bij mij komt er (na de koude start) bij gasgeven een klein straaltje water uit de demper spuiten.
Mijn oude uitlaatdemper was loei zwaar en zat vol met condenswater. De tip om onderin de demper een extra gaatje te boren is erg handig.

CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984

Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D,  AX 10 E, AX 11 RE

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 03 september 2009 06:16 PM
  [ # 14 ]

Er hoopt zich vooral veel vocht op als er korte ritten worden gereden. Daardoor kan het dampen ook steeds erger worden.

De moderne peug van m’n ouders heeft trouwens standaard een afwatergleufje in de achterdemper. Ik vraag me alleen af hoe dat dan zit met gasdichtheid bij de keuring…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 03 september 2009 07:52 PM
  [ # 15 ]

Als het met een paar km. ophoud en de uitlaat een beetje warm begint te worden moet het ophouden met roken als het om condens gaat.

Als ie olie verbrand blijft het continu roken. Met stevig gas geven zal het je zuigerveren zijn en met sterk afremmen op de motor de klepseals.

Dat ie olie lekt heeft er niets mee te maken , of het moet op de uitlaat lekken maar dat is meestal niet zo.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook