Geheel toeval.
Ik vind het leuk om een korte geschiedenis te schetsen:
Laatbloeier: Ik had pas een rijbewijs toen ik 30 was, of zo.
Lease-autoos: Ik werk bij zo’n IT-bedrijf, gewoon een standaard Reneault Megane (2x).
Scheiding: Niet dramatisch doen, maar moest verstandige geldkkeuze maken. Geen leaseauto, bedrijf keert leasebedrag uit. Winst!
Motor: Als man alleen ging ik dedicated motor rijden: Born to be Wild!
Vakantie: Voor de vakantie met de jongens was een auto toch wel handig. Goede vriendin wees mij op auto te koop. Eigenaar stond netjes elke zaterdag de auto te wassen. Toevallig een Citroën BX voor €675.
Motorongeluk: Door onverwachte maneuvre van vuilniswagen motor total loss en Zonno ook. Vijf weken ziekenhuis. Wel enorm gelachen daar, maar weer ander verhaal. Zonno geen motormuis meer.
Citroën BX: Soort van wit ruimteschip met eigenaardige wieldoppen. Ben er van gaan houden. Bij asbak ook een bakje voor de muntjes. Voor de tolwegen in Frankrijk, natuurlijk. Dat soort ideeën vind ik geniaal. Gebeurden de meest onvoorspelbare dingen met de vering, maar toch….
Garage: Als je met je BX van € 675 naar de garage gaat en je moet € 675 betalen voor reparaties, dan ga je snel om je heen kijken. Ook was ik toe aan wat meer comfort. In het aanwezige wagenpark viel mij één auto in het bijzonder op, de XM. Die had klasse, cachet en stijl. Van het één kwam het ander.
XM SX 1994: Mijn XM SX uit 1994 reed heerlijk, maar was nog wat sober. Dan wil je geen andere auto, maar een luxere XM.
Nu: nu is het zover! Nu heb ik mijn limousine!
Ik heb nu anderhalf jaar een XM. Ik heb in die tijd alle auto’s bekeken op straat en de snelweg. Het komt op mij over als één grote eenheidsworst van blik.
Misschien hou ik van het eigenaardige. Ik hou ook van het limousine-gevoel. Ik vind SM’s mooi, CX’en en XM’s. Misschien hou ik van van een C6 over 15 jaar, als ik hem kan betalen en de kinderziektes er uit zijn.
En ik zal het maar eerlijk zeggen, ik hou niet van Audi. Misschien rijden ze perfect, maar iedereen rijdt tegenwoordig in een Audi. Eigenlijk wil ik niet rijden in een auto waar iedereen in rijdt.
Daarom hou ik van de term die uitgevonden is door Citroën: “Exclusive”.
En de moraal van het verhaal is: Je hoeft daarvoor niet in een XM Exclusive te rijden.
Je bent al Exclusive als je in een oude BX van € 675 rijdt, want dat is een ruimteschip met rare wieldoppen en één ruitenwisser en een bakje voor de muntjes voor de tolweg. Wie heeft nou zoiets?
Voorheen: XM 20 16V )1994)
Nu: XM V6-24 (1995)
Hee, leuk verhaal en leuk idee.
Waarom ben ik XM gaan rijden? Nou, gewoon… ik hou van ‘anders’ zoals vrouwen en techniek
Mijn eerste auto was een Kever, finaal verrot maar wel goed om te leren rijden. Toen ik werkte weer een Kever, dit keer een goede, mooie rode: 61-61-RK (ja, inderdaad RK van Rode Kever). Mijn Braziliaanse ex zag de auto niet als hobby en het centrum van Amsterdam houdt niet van auto’s, dus jaren niets gehad inclusief een Suzuki Swift.
Ruim 2 jaar geleden een Xant gekocht: mooi model. Zit goed, rijdt lekker. Tja, toen begon het te kriebelen. Want een Xant is zo gewoontjes
En weet je wat zo leuk is? Als men hoort dat je in een Xant rijdt wordt je aangekeken van: “het is toch een Citroën me alle bijbehorende ellende”. Terwijl het de Toyota van Citroen wordt genoemd vanwege z’n betrouwbaarheid. Maar een XM dwingt ook bij Franse auto-haters respect af.
p.s. Volgens mij rijden hier in Hilversum net zoveel Xants en XM’en als in Amsterdam; alleen is Mokum 8x zo groot. Ze hebben smaak in Het Gooi
Wim,
Disciplus Simplex
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3163.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
@zonno, een Audi rijdt zoals die eruit ziet dus niets bijzonders . Voor diegene die per sé Duits willen rijden kunnen veel beter een BMW of een Mercedes nemen, die rijden tenminste wel goed. Maar niet als een Citroën
.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Re: Hoe ben ik XM-fan geworden?
Zonno schreef:Geheel toeval.
........LEUK VERHAAL
Garage: Als je met je BX van € 675 naar de garage gaat en je moet € 675 betalen voor reparaties, dan ga je snel om je heen kijken.
...LEUK VERHAAL…...
Dat zinnetje snap ik niet helemaal want volgens mij ben je juist de koning te rijk als je met je autootje van €675 maar voor €675 aan narigheid hebt…..
Mijn aanloop naar de XM was vergelijkbaar, ruilde een BX Chic (met centenbakje, volgens mij hadden alleen de luxere BXén dat ??) in voor een oh zo kale XM, waar ik in eerste instantie alleen maar narigheid mee had.
Ik heb het volgehouden met d’r totdat ik mijn huidige Ambiance op de kop tikte. 4 jaar ouder maar zoveel beter/luxer in alle opzichten.
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3163.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik ben een XM liefhebber geworden, toen ik 9 jaar was en de introductie van de XM zag in 1989 .
Was op slag idolaat van die auto, eerst dacht ik dat het nog een prototype was (met weinig camouflage op spionagefoto`s in autobladen) maar het was echt . Zowel exterieur als interieur spraken me erg aan
, ondanks dat het t.o.v. de CX serie 2 was afgezwakt.
Pas vele jaren later toen ik bij de Citroën dealer zat waar ik een bijbaantje had en nog heb, een prachtige XM V6 Ambiance in de showroom zien staan en bijna tegelijk had een collega 1 van de allereerste Nederlandse XM V6 van een klant overgenomen.
Ik mocht in zijn XM rijden om te verplaatsen naar een andere stalling en toen wist ik het zeker, ooit wil ik een XM V6.
Via een vriend die in zijn familie bijna allemaal een XM hebben, een V6 12v Exclusive met handbak (normaal standaard automaat) van hun overgenomen. Daarmee ongeveer 1,5 jaar mee gereden totdat er toch best veel vervangen moest worden waaronder de koppeling .
Op mijn werk kwam ik in aanraking met een XM V6 24v serie 1 die via mijn werk verkocht moest worden. Een proefrit hiermee gemaakt en dit was voor mij de meest ultieme XM
. Ik had voorheen heel veel met de serie 2 met ES9J4 V6 24v gereden, maar die konden bij lange na niet zo`n indruk achterlaten als de XM met de PRV 24v
. Daarbij heb ik altijd de serie 1 altijd mooier gevonden dan de serie 2, dus het moest een serie 1 PRV 24v hoe dan ook worden.
Met toeval via het internet een liefhebber gevonden die zijn serie 1 24v eventueel wilde verkopen omdat hij een huis had gekocht, maar alleen een echte liefhebber mocht de XM kopen.
Na een proefrit wist ik het zeker dit is het en blijf haar koesteren, omdat er niet veel meer van over zijn en door weinigen ook onder XM liefhebbers echt op waarde wordt geschat .
Dit kan eigenlijk als je ooit met zo`n XM zelf hebt gereden en dan pas wordt het duidelijk hoe apart in technisch opzicht en qua rijbeleving (en kosten ) deze XM 24v
is.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!