1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Multiriem
suge2000
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-07-2007

Gepost: 02 september 2009 09:48 PM

Bij het naar huis rijden deze avond hoorde ik plots een “ketsend” geluid. Eens thuis gekomen, bleek er een stukje van deze riem afgebroken te zijn. Is dit de distributieriem of de mulitriem? Wat is het verschil en is het laten herstellen ervan kostelijk?
Als je goed kijkt zie je op de foto het stukje dat losgekomen is.

Het gaat hier trouwens over een Xsara VTR 2.0 van 2001.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 02 september 2009 10:06 PM
  [ # 1 ]

Even met het risico dat ik het verkeerd zeg, maar onder een plastic kap is eigenlijk altijd de distributieriem. Ik kan de foto niet precies plaatsen zo, maar ik gok dat dit idd de distributie is.
Als dit zo is, geen meter meer rijden! Ook niet even starten ofzo, gewoon af laten slepen en een nieuwe riem plus rollen laten leggen.
Breekt deze, dan is het einde motor…

Let wel, dit is aangenomen dat het de distributie is, maar dat lijkt mij gezien de plastic zwarte kap wel het geval..

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 september 2009 10:38 PM
  [ # 2 ]

Volgens mij zie je hier de voldop van de stuurbekrachtigingspomp.
Deze wordt aangedreven door de multiriem, niet door de d-riem Wink

En de d-riem heeft natuurlijk tanden, de multiriem niet Wink

Het maakt ook niet uit welke het is, gewoon vervangen!

Profiel  
 
suge2000
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-07-2007

Gepost: 02 september 2009 11:04 PM
  [ # 3 ]

Heb hier een betere foto gevonden van een mede forum-lid waarop het beter te zien is.

Is het risico groot als ik met de riem die licht beschadigd is aan de buitenzijde toch nog doorrij tot aan men garagist? (Hij is in dezelfde staat als die op de foto)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 september 2009 11:26 PM
  [ # 4 ]

Ik heb wel eens gehoord dat een gebroken multiriem (waar je verder prima stukje mee kan rijden, wel zonder stuurbekrachtiging en na een tijdje zal je accu leeg zijn) in de d-riem verwikkeld kwam en zo deze ook brak… Dat wil je niet dus Wink

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 02 september 2009 11:26 PM
  [ # 5 ]

Als de garage in de buurt is, dan kun je zo`n enkel reisje wel maken.

Gaat die riem helemaal kapot, dan wordt de dynamo als stuurbekrachtingspomp niet meer aangedreven en kun je alsnog stranden m.b.t. een lege accu.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 02 september 2009 11:27 PM
  [ # 6 ]

Arjan is me net voor Laughing

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Profiel  
 
suge2000
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-07-2007

Gepost: 02 september 2009 11:32 PM
  [ # 8 ]

Er was dus een stuk los van de buitenkant van de riem, een stuk van +/- 2-3mm over een lengte van +/-30cm. heb deze er af geknipt omdat deze het ratelend geluid tegen men bodemplaat maakte. Dus nu zou ik “zonder problemen” tot aan de garage kunnen? Iemand een idee van de kosten?

Profiel  
 
rien vdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 26-01-2009

- SpaceTourer C4
Gepost: 03 september 2009 01:17 AM
  [ # 9 ]

Stukje rijden naar de garage moet kunnen.
Mijn schatting: multiriem+spanner ca. 35 Euro, half uur arbeidsloon. Dat varieert per bedrijf.

als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 03 september 2009 01:21 AM
  [ # 10 ]

Kan kloppen ja. De mijne was ook een keer losgelopen (zie mijn topic). Dit was helaas gelijk na de grote beurt, dus gelijk terug naar de garage. Na een half uurtje was ie weer klaar.

Succes!

Profiel  
 
citrozxdennis
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008

- Xsara HDI 110 Exclusive
Gepost: 03 september 2009 03:38 AM
  [ # 11 ]
rien van der winden schreef:

Stukje rijden naar de garage moet kunnen.
Mijn schatting: multiriem+spanner ca. 35 Euro, half uur arbeidsloon. Dat varieert per bedrijf.

Alleen de spanner kost al 50,- euro imitatie (SKF). Bij een officiele dealer duurder. Als deze goed is, zou ik hem niet vervangen uiteraard. De riem zal iets van 20,- kosten en dan nog montage natuurlijk…
Succes in ieder geval!

Profiel  
 
jan b
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 22-06-2008

- Xsara Citroen Xsara Break 1.4 HDI Différence 2
Gepost: 03 september 2009 06:41 PM
  [ # 12 ]

Bij mijn Xsara brak kort geleden de multieriem toen ik op de snelweg reed. Dat was een behoorlijke klap. Gevolg: de spanner met dat schokbrekertje aan puin en een stuk uit een spanrol (of poelie geef het maar een naam) geslagen. Uren werk in de garage omdat je er zo lekker bij kan (niet dus) en een rekening van 350 euro.
Riem beschadigd? Meteen (laten) vervangen!

Met vriendelijke groet,
      Jan

Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V LPG

Ik had: Citroen Xsara break 1.4 HDI Différence 2
      Saxo 1.1i SX
      Xsara Coupe VTR 1.6
      Xsara Break 1.9D

Profiel  
 
MichielG
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 04-10-2009

Gepost: 10 oktober 2009 03:44 PM
  [ # 13 ]

Lijkt ook alsof de multiriem nooit goed heeft gezeten, volgens mij hoort die riem verder tegen de motor te zitten. Twee banen. Dat is waarschijnlijk aan de andere kant eraf gesneden doordat er geen spanning op stond. Twee banen buiten de rollen en poelies. Riem is bijna gehalveerd.

Profiel  
 
suge2000
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-07-2007

Gepost: 12 oktober 2009 08:05 AM
  [ # 14 ]

Auto terug van de garage, resultaat: multiriem, distributieriem, 2 spanrollen + waterpomp vervangen. Kosten €595. Tis nu wel even genoeg geweest qua kosten aan de Xsara… Maar ben toch blij dat ik hem terug heb. Zo 2 weken met een luie vervangwagen rijden is toch ook niet alles.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 12 oktober 2009 08:13 AM
  [ # 15 ]

Waarom de distributie?

Was hij daar ook aan toe?

 

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook