Het is bij mijn Saxo net of ik in een opgevoerde V6 zit. Trilt en stottert en doet.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
Trotse bezitter Saxo 1.6 16V
fit in de pijp denk meer bepaald aan de achterdemper.
Oplossing vervangen of met zon pasta dichtkleven.
achterdemper ligt er gloednieuw op.
zou dus aan aansluiting van achterdemper kunnen liggen?
Trotse bezitter Saxo 1.6 16V
Een lekkende uitlaat is snel te controleren met 1 of 2 man.
Je auto stationair laten lopen en vervolgens je uitlaatpijpje even dichtdrukken met je hand hoor de dan gesis of voel je weinig tegendruk dan is je uitlaat ergens lek. Het kan zijn dat je pakkingringen van je uitlaat niet goed zitten of dat ze de oude weer hebben gebruikt.
Een andere maar minder waarschijnlijke optie kan zijn dat je luchtfilter los zit waaroor hij open staat hierdoor kun je ook wat meer geluid horen.
of de uitlaat hangt ergens tegen het chassis… kan ook aardig wat trillingen veroorzaken…. grtz
Mijn dank! Ik ga morgen mijn uitlaat van voor naar achter eens nalopen.
Trotse bezitter Saxo 1.6 16V
Nieuwe vraag. Heb gehoord dat het ook aan de stappemotor kan liggen. Dat wanneer ik deze schoonmaak het misschien ook kan schelen. Nou wil ik daar best wat aan doen. Maar waar zit dat ding? ops:
Trotse bezitter Saxo 1.6 16V
De stappenmotor kan het ook aan liggen alleen meestal uit dit zich in een onregelmatig of laag toerental omdat deze de luchttoevoer niet goed doorlaat.
Een vervuilde of slecht werkende stappenmotor veroorzaakt geen opgevoerd v6 geluid, de stappenmotor veroorzaakt geen geluid enkel je stationair toerental kan dan gaan wisselen tussen de 500 en 2000 rpm.
Mocht je toch een keertje je stappenmotor willen schoonmaken kun je deze vinden net boven je gasklep tussen je gasklep en je luchtfilter.
Bij een saxo vts ziet de stappenmotor er als volgt uit zo zit hij ook in de 1.1 alleen dan op een andere plaats geplaatst.
Naar je stappenmotor toe loopt een kabeltje met naar mijn idee 6 aders.
Als je deze wilt schoonmaken kun je het aangekoekte roet eraf halen met remmenreiniger en daarna even een druppel wd-40 in het mechanisme laten lopen.
Dank u! We gaan het proberen!
Trotse bezitter Saxo 1.6 16V
Helaas…
Gister de stappenmotor nagekeken, schoongemaakt en druppeltje wd-40 ering. Helaas geen effect. uitlaat nagekeken. Trilt nergens tegen aan en kan ook geen lek vinden.
Het is ook niet zozeer dat hij het geluid van een v6 heeft. Maar ik zit zo te schudden en doen in mijn auto dat het erop lijkt dat ik zon blok onder mijn kap heb.
De auto trilt nog steeds bij stationair lopen. Heeft ook te weinig toeren en dreigt soms uit te vallen. Help!
Trotse bezitter Saxo 1.6 16V
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 16-06-2008
- Xsara 1.6 16v VTR Coupe
tja dat probleem heet de saxo van mijn vriendin al jaren..
de dingen die ik heb geprobeerd/vervangen:
ecu
monopunthuis
stappenmotor
bobine
en nog talloze andere dingen..
heb nu een tip van de garage, die hebben er een staan met hetzelfde probleem-> water in de tank… dus daar ga ik mij eens op richten…
“Your Life Is Yours, And Yours Alone, Rise Up And Live It!” -Richard Rahl-
Wanneer en hoe ga je dit proberen? Zou je kunnen laten weten wat de uitkomst is.
Is dus geen bijzonder kwaaltje merk ik wel.
Trotse bezitter Saxo 1.6 16V
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 16-06-2008
- Xsara 1.6 16v VTR Coupe
tja, als ik er tijd voor heb.. De tank eronder vandaan halen, legen in een bak en kijken.. daarna droogblazen met perslucht… moet toch wat…
“Your Life Is Yours, And Yours Alone, Rise Up And Live It!” -Richard Rahl-
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Buiten de ontzettende kromme vergelijking (de meeste V6en lopen namelijk juist zijdezacht) is het erg moeilijk om op een dergelijke vage omschrijving een goede diagnose te stellen (dat blijkt ook wel uit de uiteenlopende tips). Probeer eerst eens heel goed onder woorden te brengen wat je auto nu precies doet. Je hebt het over schudden en trillen. Is dit fysiek waarneembaar, wordt het beinvloed door het motortoerental, of door je rolsnelheid. Is het heviger aanwezig wanneer je gas geeft, of juist bij constante snelheid (deellast)? Kun je eventueel horen vanwaar bepaalde geluiden komen? Zijn het rolgeluiden, zijn het motorgeluiden etc. etc. etc. Pas dan kom je ergens met je vragen en weet er misschien iemand waar je verder moet zoeken.
Allereerst dan maar mijn excuses voor de verkeerde omschrijving.
Wanneer ik rij loopt de auto prima. Als hij stationair draait. Wanneer ik geparkeerd sta of bijvoorbeeld voor een stoplicht begint de auto licht te schudden. Ik voel dit door heel de auto heen. Ook ligt mijn toerental wat laag en zakt hij af en toe helemaal weg. Heel soms valt hij uit.
Trotse bezitter Saxo 1.6 16V
Dat lage toerental ligt dus niet aan je stappenmotor.
Andere opties kunnen zijn dat je luchtfilter vervuild is waardoor hij in ademnood komt, ook kan het zijn dat je brandstofpomp wat slecht is waardoor je motor brandstof tekort krijgt.
Komt het trillen echt door het lage toerental, zo niet kan het ook nog aan de ophanging van je motorblok liggen misschien zit er een beugeltje los.