Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Hallo mede liefhebbers,
Ik heb een Bx 16v mk2 met katalysator. Ik heb de gehele auto origineel. Ondanks dit wil ik toch graag de katalysator vervangen door een voorpijp ,zonder kat van een mk1.
De auto heeft een lambda sonde en heeft aldus de apk regels een CO percentage van minder dan een 0,5 nodig.
Omdat ik niet zo’n zin heb om elk jaar de Kat weer te plaatsen hoop ik dat het CO zonder kat dus onder die 0,5 % ligt.
Mijn vraag is dus of iemand hier al ervaringen mee heeft en mij dus kan vertellen of het co zonder kat onder de 0,5 % blijft
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hij haalt dat als de motor gewoon gezond is.
Mijn 16V MK2 is zonder kat geleverd en heeft ook geen U9 melding op het kenteken dus dat is wat ieder jaar gemeten wordt.
Op zich zou het geen probleem moeten zijn, maar dat CO geintje is tot bouwjaar 01-01-1993 als ie jonger is dan dat dan moet de kat aanwezig zijn.
Ook kan het zijn dat het betreffende APK bedrijf gaat kijken naar de fysieke aanwezigheid van de katalysator, dat kan een probleem opleveren maar verder moet het niet zo’n probleem zijn!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Wat dan ook een optie kan zijn is om de katalysator leeg te maken. Wel zijn deze nog aardig wat waard heb ik begrepen.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Op het moment niet zo helaas, maar een jaar of 2 geleden kon je zo’n ding rustig voor 80 euro verkopen.
Maar inderdaad, leegkloppen kan ook, dat heb ik bij de TZI gedaan omdat de kat toch al in stukjes in zijn huis lag. Die haalde toen ook op zijn sloffen de CO waardes.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Bedankt voor jullie reactie’s,
Auto is supergezond ook motorisch, dan zal het co dus geen probleem zijn.
Leegkloppen is voor mij geen optie, het geeft vaak gelijk zo’n blikkerig geluid.
Mechuccio; als het goed begrijp heb jij dus een mk2 zonder kat, heeft hij dan ook geen lambda-sonde? weet jij of er verder nog motorische verschillen zijn tussen de mk2 type’s met of zonder kat?
http://www.mijnalbum.nl/Album-4ATR8XNS-Foto’s-van-Auto’s-Citro�n.html
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
De mijne heeft inderdaad geen kat en ook geen lamda sonde.
Het is een Belgisch model en heeft volgens de boekjes 158PK.
Voor zover ik het begrepen heb heb ik iets andere nokkenassen en een ander motormanagement systeem ten opzichte van de MK1.
Verschillen tussen de MK2 zonder kat en de MK2 met kat zijn dan ook een ander motormanagement systeem, andere nokkenassen en uiteraard de lambda en de katalysator. Wellicht zit er ook nog verschil tussen de injectoren maar dat antwoord moet ik je verschuldigd blijven.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Volgens mij zijn de MK1 en MK2 D6C motoren identiek. Die 2 pk verschil zit hem eerder in de interpretatie van het aantal kw’s denk ik.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ER zit toch iets verschil in, in ieder geval heb ik een andere ECU dan de D6C uit de MK1, de nummers weet ik niet uit mijn hoofd, maar iig is de stekker anders, 2-rij bij de MK1 en 3-rij bij de MK2.
Maar het blijft inderdaad een licht onduidelijk verhaal
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Dan is het motormanagement wellicht anders ja. Maar die nokkenassen, dat geloof ik niet. Daar is het verschil in vermogen mijns inziens te klein voor.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Het komt er dus op neer dat je niet ineens van 148 naar 160 pk gaat als je de kat eronderuit sloopt…
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
PrutsyLJ schreef:Dan is het motormanagement wellicht anders ja. Maar die nokkenassen, dat geloof ik niet. Daar is het verschil in vermogen mijns inziens te klein voor.
Dat zou best kunnen, ik weet het eigenlijk niet, ik kan het natuurlijk gewoon testen door MK1 nokkenassen te monteren in mijn kop, ze moeten binnenkort toch los voor de keerringetjes.
Iig zal ik ze eens naast elkaar houden dan.
Ik heb de nummers van de ECU’s even nagekeken, ik heb een nummer eindigend op 354 en de MK1 zou 116 moeten hebben.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Ik heb even de onderdeelnr’s van de nokkenassen vergeleken.
De nummers van een MK1 zijn anders dan die van een MK2, tenminste als je kijkt naar de org. nr’s
Ik denk dat het org nr van mechuccio hoger is dan 4618. Dit zou dus betekenen dat de mk2 zonder kat wel dezelfde nokkenassen zou hebben.
Dat klopt dus niet. De mk2 met kat heeft zeker wel andere nokkenassen dan de mk2 zonder kat. Waar ik het over had was het verschil van een mk2 zonder kat tov een mk1 ook zonder kat.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
prutsy:
Ik heb naar aanleiding van jouw post het nogmaals nagekeken op citroen service, de nokkenassen zouden het zelfde moeten zijn.
Citroen service kan me meer vertellen, maar die nokkenassen van een schone en vuile MK2 zijn gewoon anders. Dat is een feit.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Mooie 16v!!!
Is het een NL auto?
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.