Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hier dan maar een draadje over de SM en haar carburators.
Ik heb namelijk een vraag betreffende de boorzegels welke
op deze zitten.
Met wat kan je deze benzine dicht maken opnieuw??
Ik dacht uit te boren en dan er met de tig een aluminiumlas
te laten inleggen,maar ik vrees hier voor vervormingen van het
carburator huis.
Er zal wellicht een methode voor bestaan,welke ik graag zou kennen.
Het zou je maar overkomen dat gans de motor gereviseerd is en dan bij
de eerste de beste rit je Sm in de fik gaat.
Zoals origineel: Kun je opvullen met lood, tin, soldeertin of messing met lage smelttemperatuur. Lassen: Dat gaat je nooit lukken,wordt veel te heet.
To err is human, not to err is divine.
ik meen dat die carburatoren uit zamac zijn gemaakt: lassen geeft dan een groot gat erin…tenzij met heel specifiek materiaal (bvb. WELCO Aluminum, Pot, Zinc Base Brazing Rod (Harris 52) + flux)
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Wat is de smelttemperatuur,als de carb’s al in zamac zouden zijn??
Zijn deze dan niet in aluminium gemaakt??
Zamac is een afkortingswoord (en legering) van Zink, Aluminium, MAgnesium en Copper. (Amerikanen spreken wel eens van Mazac of ‘potmetaal’ ook)
Er zijn verschillende samenstellingen Zamac; 3 en 12 als meest frequente. Smeltemperatuur is ongeveer 420 graden Celcius (iets hoger voor Za 12), Aluminium 660 graden.
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik heb zacht zilver liggen voor koper buizen te solderen.
Met flux.Dit is een vloeisoldeer(plak) en geen samensmelt soldeer.
dus met een gewoon gasbrandertje moet het lukken,want de smelt temperatuur ligt rond de 270°C.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Dit heb ik gegoogeld:
Zamac
Zamac is een legering van zink en aluminium.
Er is veel kwaliteitsverschil bij dit materiaal, dit hangt onder andere af van de samenstelling,
de hoeveelheid schroot die wordt gebruikt en de kwaliteit van het gieten. Bij Zamac onderdelen komt veelal putcorrosie voor, dit komt door het potentiaalverschil tussen het basismateriaal (Zamac) en de afwerklaag (koper - nikkel - chroom).
In de praktijk komt het hier op neer dat de Zamac gaat corroderen onder de chroomlaag en deze hierdoor omhoog duwt. Zamac wordt veel gebruikt bij cilinders, cilinderkoppen, carters, enz. omdat dit goedkoper is dan zuiver aluminium. Waar sommige denken dat ze een aluminium cilinderkop hebben is dit merendeels een Zamac cilinderkop.
Zamac is redelijk goed lasbaar. Het wordt hetzelfde gelast als aluminium. Met een Tig, Mig of aluminium electrode. Alleen kan je bij Zamac veel meer en sneller fouten in je lassen krijgen gasinsluitingen enzovoort. Dit vanwege het kwaliteitsverschil in het materiaal zelf en door het potentiaal verschil.
Zamac heeft last van vermoeidheid, dat wil zeggen dat als een tinnen bord, of een loden slab, het ‘meegeeft’;het vervormt redelijk makkelijk
Dus ik heb geen idee of zo’n zilvertin wel een degelijke hechting geeft…
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik heb zitten denken voor mijn carb’s.
Eén carb is zeker aan herstelling toe want daar
zie ik het kogeltje al zitten. Dus da gaat ni lang meer duren
vooraleer dat begint te lekken en de motor in de fik gaat.
Nu had ik gedacht om de plek rond het kogeltje netjes te maken en
dan er wat flux voor lood in laten lopen.
daarna smelt ik in een een daartoe dienend recipient een stukje lood en laat dit er inlopen,waarna ik het met een natte vod dicht smeer.Zo moet ik het zamac van de carb niet te veel opwarmen.
Ik herinner mij dat destijds de waterleidingen ook zo gerepareerd werden.dus zou dit moeten lukken,
volgens mij.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kan je het niet met hars vullen? Of zoals de americanen, kogeltje eruit en draad in tappen. Met een koperen boutje vullen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Zou allemaal best kunnen,Joris maar als de carb kapot is wat dan???
Welk hars bedoel je?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
epoxyhars. check de yahoo group even.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
heb iets gevonden via een ander citroën forum en dit zou moeten werken.
het weerstaat aan hoge drukken en is in verschillende maten te krijgen.
dit is allicht een gekend probleem…
misschien eens informeren bij een prof. carburator-revisiebedrijf?
Want dit product, tegen dat je het thuis hebt, is ook geen goedkope oplossing meer.
En het blijft een gok….
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
In Frankrijk worden carburatoren met die expanders gerepareerd.
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Als ik het goed zie gaan die dingen per 100 stuks! Dan zijn ze dus niet heel duur, maar ja wat moet je met 100 van die dingen??
De leverancier is VIBA en BREZAN is wederverkoper van VIBA dus misschien daar eens informeren naar de mogenlijkheden