[quote data=”” author=“René van Maren” date=“1252147597”]
Hier spreekt de M.E.
Gezellig houden!
En behandel je moter met Slick50….heeft mij al eens gered !
Edit Tom Duckpower: Slick50 eruit gefilterd en apart gezet!
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
: leg uit please (zonder een hele discussie te starten over het nut van dat spul)
Slick 50 smeert nog eventjes door als de olie z’n werk niet meer kan doen (een soort film op de zuigers en cilinderwanden) dat kan het zijn dat je net wel op tijd je motor uitzet, als je olielampje gaat branden..
Sorry, het werd mij niet gevraagd, maar kon het niet laten antwoord te geven.. ops:
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Precies…ik vind het een tell-sell verhaal…anders had het al in de olie gezeten…
Ow, kijk hier maar even…
Dan kost je olie opeens vijftien euro de liter, en krijg je klachten als men toch een tik in het blok krijgt.. (Hoe kan dit nu, er zat toch slick 50 door?) Zit niemand op te wachten. Dus daarom zit het niet standaard door de olie..
Net als het standaard voorzien van roetfilters op alle diesels bij de eerstvolgende APK, geweldig idee voor het milieu, maar dit kost teveel geld.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Start ik toch een discussie
Dat hele slick 50 is uiteraard veel te duur, zoals je weet zitten de moderne olieën vol met dopes. dat zijn toegevoegde middeltjes om te zorgen dat de olie een bepaalde kwaliteit heeft en houdt….
het zorgt vooral dat het smeert,
Een film lijkt me niet wenselijk, er is al weinig speling tussen de moderne lagers etc…. als daar ook nog eens afdichtende film op komt lijkt het me niet prettig…
Ikzelf heb de ervaring met mijn vorige auto, dat een paar maanden nadat het spul erin ging (werd wel stiller) mijn kleppen begonnen te tikken.
De dealer had alle hydrolische klepstoters vervangen (700 gulden) en het was weg….toen ik vroeg WAT er was vertelde hij me dat de gaatjes waren dichtgeslibt…...
huizing schreef:en krijg je klachten als men toch een tik in het blok krijgt.. (Hoe kan dit nu, er zat toch slick 50 door?)
en als dit nu gebeurt ALS er wél slick50 in zat?
Niet echt maat; het spul is rete duur (zeker voor een grote motor als een 3 of 4,2 liter) maar ik zweer erbij. Ik heb het in m`n 4,2 liter Jag en mijn 3 liter Xm gegooid.
De reden ? Ik had m`n Charade ermee behandeld na advies van mijn broer (garagist en monteur pur-sang).
Ook ik controleer `ns het oliepeil niet en rijd de motor bijna droog op een vakantie…....oeps foutje…..maar schade…nee.
Zelfs na 2 jaar stilstaan sprong de motor aan alsof ie gisteren nog gelopen had.
Ik heb 2 maanden geleden de moter van m`n XM met Slick50 verrijkt en kan zeggen dat mijn verbruik met minstens 10% is verminderd.
Hou deze thread in gedachten ik zal er nog op terug komen; m`n Jag staat nu alweer 1 1/2 jaar stil; zo gauw ik de kans zie zal ik hem starten; het resultaat post ik uiteraard.
René; jouw reactie is heel begrijpelijk…Tell-sell…lol.
Echter als ik iets aanschaf met zulks een prijskaartje, dan ben ik (vrij) zeker van mijn zaak. Geloof het of niet, het maakt een verschil.
In diezelfde categorie valt ook Ceramic-X; het functioneert op globaal dezelfde wijze; een beschermende laag over alle bewegende delen die de wrijving vermindert en de zaak (even) beschermt als de olie weg is.
Ik raad het iedereen aan (Tell-Sell zonder winstoogmerk).
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Hoe verklaar je dan een filmlaag?
Die kruipt toch ook in de kleinste ruimtes toch?
En als daar nu die ruimte kleiner wordt??
René van Maren schreef:Hoe verklaar je dan een filmlaag?
Die kruipt toch ook in de kleinste ruimtes toch?En als daar nu die ruimte kleiner wordt??
René van Maren schreef:
leg uit please (zonder een hele discussie te starten over het nut van dat spul)
Toch een een hele discussie
Dat is nu precies de keerzijde van slick 50. Het is goed voor je lagervlakken, maar je piepkleine oliegaatjes kunnen wel dichtslibben…Je zou dus moeten weten of je motor hier gevoelig voor is… en sowieso de zaak reinigen/flushen voordat je er slick 50 ingooit..
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Bende dus?
Ik zou het wel aandurven als je de motor eerst inwendig goed reinigt, maar je kunt ook gewoon je oliepeil wat beter in de gaten houden en niet scheuren voordat de motor warm is. Dus ja, eigenlijk is het niet nodig. Maar in het geval van de topic-starter had het misschien wel geholpen. Maar voor hetzelfde geld waren dan de nokkenaslagers al eerder kapot geweest door verstopte oliekanaaltjes.. Wie zal het zeggen?
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
ik ben niet echt voorstander van slick50 : ik reed met een 1300 kever destijds en mijn broer ook, mijn vader met een 1600 T2 bus
beide gingen op een keer slick50 gebruiken, ik niet ik deed gewoon om de 3500-4000km verversing (vroeger was dat al wat sneller hé)
beide hebben hun motor binnen de 10000 om zeep geholpen terwijl ze eigenlijk een eerder motorvriendelijke rijstijl hadden, ik reed eerder nogal goed door ( ops: ) maar ik heb hem niet stuk gereden
dus beide motor gereviseerd en terug rijden, mijn broer dacht ook dat het aan de slick lag dus eerst deed hij er niets in maar na een jaar deed hij er Metal5 in, 3000km verder blok om zeep
ik geloof er niet in dat die dingen zich tegen de wanden afzetten, kan gewoon niet bij die lage temperaturen, het kan volgens mij wel dat er een film bijft hangen maar zich vastzetten op??
als je goede olie gebruikt heb je ook een goede film, ook goede smeer eigenschappen
o- ja ik heb mijn eerste motors ook in de soep gehad maar dan wel met extreem goedkope olie (de goedkoopste dat ik vond), daarna alleen merk olie gebruikt en nooit meer een blok stuk gehad (mijn R25 diesel is toch aan de 370000 geraakt en het blok was zeker niet versleten (zelf 150000 van gedaan) na een jaar stilstaan sloeg hij aan of ik hem gisteren had stil gelegd en zonder bijgeluiden
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
JustShootMe schreef:Ik heb 2 maanden geleden de moter van m`n XM met Slick50 verrijkt en kan zeggen dat mijn verbruik met minstens 10% is verminderd.
Brandstofverbruik of olie verbruik :
Ik heb zelf slechte ervaring met dat spul, heb het weleens in mijn Peugeot 309 gegooid en Suzuki Swift (sorry ops: ), de Jap vond het helemaal niet lekker. De afgetapte olie was groen met drap erin, nadat de Kwikfit de boel had afgetapt en een keer gespoeld met schone olie liep de motor weer normaal. Gelukkig heb ik er geen schade aan overgehouden en bleef het motortje vrolijk snorren.
heb een keer een test gezien van dat spul. eentje met slick behandeld en eentje zonder. Motorolie afgetapt en gaan rijden. Zonder behandeling stond vrij snel stil terwijl de ander rustig door bleef rijden.
Tsja, je wete natuurlijk niet of ze buiten beeld bij 1 er weer vrolijk olie in hebben gegooid….
wat kost dat spul dan trouwens ?