Beste mensen.
Ik heb een 2 tonige luchthoorn gekocht voor mijn citroen saxo deze wil ik aansluiten met een drukschakelaar op mijn dashboard.
Omdat de compressor nogal veel ampère trekt wil ik deze gaan aansluiten met het relais echter snap ik er helemaal niks meer van, op de tekeningen welke meegeleverd is moet ik mijn – kabel aansluiten op mijn chassis, kan ik niet gewoon een kabel trekken vanaf het relais naar de compressor en vanaf het relais naar mijn drukschakelaar.
Als ik dit plaatje bekijk klopt het dan zoals ik hem wil aansluiten.
gaat mijn luchthoorn op deze manier werken of sluit ik nu iets verkeerd aan
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009
- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
Gaat werken.
-Rik
Yep, it’s me.
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 24-05-2005
- CX GTI
- XM 2.1 TD Prestige
je schrijft minimale zekering 20A. Ik zou vooraf even kijken hoe zwaar de luchthoorn zelf is en dan afronden naar boven.
Dus 12A hoorn is een 15A zekering
15A hoorn een 20A zekering.
Let je er wel op dat je of 1 of 2 tegelijk maar mag laten horen? Dus niet afwisselend
De compressor is 15A dus ik doe er een 20 A zekering tussen.
Dat ik geen 2 hoorns mag laten afwisselen weet ik omdat je niet een 2 tonige hoorn meer mag voeren.
Hoe zit dat eigenlijk met auto’s welke standaard een 2 tonige hoorn heeft ingebouwd, of word daar een uitzondering voor gemaakt.
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 24-05-2005
- CX GTI
- XM 2.1 TD Prestige
Artikel 5.2.71 van de Regeling tot uitvoering de hoofdstukken III en VI van de Wegenverkeerswet 1994 (Regeling voertuigen) is daar duidelijk over:
1.Personenauto’s moeten zijn voorzien van ten minste een geluidssignaalinrichting die bestaat uit een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte. Een samenstel van zodanige, tegelijk werkende hoorns wordt als één hoorn beschouwd.
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goedbeschouwd mag een DS inrichting dus niet. Maar dat keurt niemand af..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tita schreef:
1.Personenauto’s moeten zijn voorzien van ten minste een geluidssignaalinrichting die bestaat uit een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte. Een samenstel van zodanige, tegelijk werkende hoorns wordt als één hoorn beschouwd.
Dus wel Boog! Want een ds hoorn is een samenstel van tegelijk werkende hoorns.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee want Eerst gaat de ‘eend toeter’ en daarna pas de lucht hoorn….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 24-05-2005
- CX GTI
- XM 2.1 TD Prestige
buiten dat, de DS en CX hebben een typegoedkeuring gekregen en daar zat dus ook al de dubbele hoorn in.
en als je goed leest staat er tenminste 1 dus 2 geluidsinrichtingen mogen ook en daar vallen de DS en CX imho onder.
in principe heb je 2 horons echter ze klinken tegelijkertijd als je doordrukt, maar het is natuurlijk leuker om eerst half en dan door te drukken. Voorzover dit niet automatisch gebeurt is het geen probleem.
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daarbij zijn er ook nog eens duizende Alfa’s en Fiats gebouwd én verkocht in de jaren 50/60 en 70 met dubbele toeter zoals in de DS.
Overigens hebben de eend toeter en de luchthoorn in de DS geen Laag-Hoog effect wat bv een Brandweer of politiewagen zou kunnen vermoeden. Geen probleem dus. Als je door-drukt gaan ze ook niet in hoog-laag-hoog-laag modus aan, maar gewoon tegelijk. En dat mag dus volgens de wet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb even een vraagje.
Weet iemand wat voor relais het is dat bij een claxon hoort? of waar ik deze kan bestellen?
Heb er namelijk een nodig, want wil het zelfde toepassen in mijn saxo.
Alvast bedankt
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gewoon 4-polig standaardrelais.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.