Distributieriem wissel V6 24v ES9J4
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 28 september 2009 09:41 PM

Ik heb onlangs een XM V6 24v Exclusive type 2 motortype ES9J4 gekocht.

Nu is deze auto over niet al te lange tijd toe aan een distributieriemwissel.
Ik heb besloten dat zelf uit te gaan voeren. Als het zover is zal ik zeker een how-to met foto’s plaatsen.
Nu wil ik me goed voorbereiden dus vandaar dit topic.

Ik heb uit eerdere verhalen op forum al opgemaakt dat je bij een SKF spanner geen spanningsmeter meer nodig hebt omdat er op deze spanner een schaalverdeling aanwezig is.

Uiteraard wil ik ook alle rollen en waterpomp vervangen. Iemand tips waar ik die het beste kan kopen? Ik heb bij een automaterialenzaak al een kit gezien voor Eur 370,- excl. waterpomp.

Verdere tips en of foto’s zijn altijd welkom.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 28 september 2009 09:50 PM
  [ # 1 ]

Zie het topic van mijn multimedia, nummer 46. Daar zijn veel foto’s te vinden. Als je wilt kan ik je wel de beschrijving uit de revue technique toesturen. Is wel in het frans, maar HEEL uitgebreid!!

Verder is de klus er goed te doen!

Xsara Coupe

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 28 september 2009 10:07 PM
  [ # 2 ]

OK, ik zal je topic eens op mijn gemak door gaan lezen. Verkuilm heeft ook een topic waarin e.e.a. beschreven is. Hij is zo vriendelijk mij tzt de paspennen uit te lenen. Helemaal perfect. Frans is voor mij geen probleem! Heb er immers een paar jaar gewoond. Ik pb je wel voor het opsturen, kan ik me vast inlezen!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 28 september 2009 10:16 PM
  [ # 3 ]

Dit is inderdaad een klus die voor de geoefende sleutelaar heel goed te doen is. Er wordt nog wel eens moeilijk over gedaan, maar het is een vrij makkelijke riemwissel. Je hebt ruimte zat en als bonus zit de krukaspoelie ook nog eens met 4 boutjes vast en niet met zo’n joekel van een centrale bout waar je enorm met een luchtsleutel op moet staan hakken. Bekijk die krukaspoelie trouwens wel kritisch of vervang hem gewoon preventief, want die dingen gaan nogal eens stuk.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 28 september 2009 10:42 PM
  [ # 4 ]

Kijk, dat klinkt goed! Ik word steeds geruster Wink
Die poelie gaat dan ook vervangen worden. Ik wil daar inderdaad geen gezeur mee hebben. Was toch iets van het rubber dat loslaat? Multiriem ga ik ook meteen meenemen. Misschien nog andere zaken waar ik toch meteen bij kan?

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 28 september 2009 10:55 PM
  [ # 5 ]

Het rubber in die poelie kan inderdaad los raken. Spanrollen van de multiriem ook meteen meenemen als je toch bezig bent. Je ziet in de documentatie voor de spanrol een losse rol en een rol op een metalen ding. Bestel dan twee keer die losse rol en niet 1 losse rol en 1 keer dat metalen ding met rol. Dat metalen ding kan weinig mis mee zijn en de rol die er op zit is het zelfde als de andere losse.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 28 september 2009 11:08 PM
  [ # 6 ]

OK, thnx. Daar ga ik rekening mee houden.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 29 september 2009 09:59 PM
  [ # 7 ]
Xsara Coupe schreef:

Zie het topic van mijn multimedia, nummer 46. Daar zijn veel foto’s te vinden. Als je wilt kan ik je wel de beschrijving uit de revue technique toesturen. Is wel in het frans, maar HEEL uitgebreid!!

Verder is de klus er goed te doen!

Xsara Coupe

Fantastisch topic, Xsara Coupe!
Grote klasse dat je deze MM behandelt zoals het zou moeten.
En ook een zeer uitgebreide fotoreportage van de riemwissel, dat gaat mij zeker helpen!
Welke diameter bouten hebben jullie gebruikt voor het borgen van de nokkenassen?

Profiel  
 
xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 281
Geregistreerd: 09-12-2008

Gepost: 30 september 2009 10:54 AM
  [ # 8 ]
ted.kampen schreef:

Uiteraard wil ik ook alle rollen en waterpomp vervangen. Iemand tips waar ik die het beste kan kopen? Ik heb bij een automaterialenzaak al een kit gezien voor Eur 370,- excl. waterpomp.

Verdere tips en of foto’s zijn altijd welkom.

Citroville Borculo.
Heb ik de mijne ook vandaan.
Leuke lui, niet te duur en altijd bereid om te helpen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 september 2009 10:03 PM
  [ # 9 ]

Paspennen voor de nokkenassen is M8, wij hebben bij dat voetbalhok van Marco, borstbouten gebruikt met afgezaagd draadeind.

Als je de SKF spanrol gebruikt, dan kan het zijn dat je een stukje van de waterpomp af moet zagen.

Bij de middelste spanrol, welke boven de motorsteun zit, moet je even opletten, monteer eerst de steun en dan pas de spanrol.

Om de riem goed op zijn plek te krijgen, voor demontage markeren, markeringen overnemen op de nieuwe riem en de nieuwe riem monteren. Je zult de boutjes van nokkenas-riemwielen iets moeten lossen om die riemwielen iets te kunnen bewegen, zodat je de riem erop krijgt. Hiermee verander je niets aan de timing, het plaatje achter het riemwiel zorg voor de timing en deze blijft gewoon op zijn plek met de paspen.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 02 oktober 2009 07:38 AM
  [ # 10 ]

Thnx ZX 1.4i, dat zijn hele fijne adviezen! Ik ga er rekening mee houden.
Heeft krukas paspen ook dezelfde diameter?

Jij bent waarschijnlijk degene die nogal veelvuldig in beeld is bij de riemwissel van de MM?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook