Beste forummers,
Ik heb een probleem en wil langs deze weg eens kijken of ik aan een antwoord kom.
Ik zie al een tijdje aan mijn watertemperatuur pijltje dat die de hoogte in gaat.
Tot een week geleden ging hij zo ongeveer tot een 90°C soms zelfs een beetje over de 90°C.
Gisteren ging ik mijn vriendin wegbrengen naar de dansschool en dan ging hij zelfs tot 100°C en erover.
Ik deed het klepje van de olie op de motorblok open en er kwam rook uit, deed mijn oliepijlstaaf eruit en er was bijna geen oliepijl te bemerken.
Ik merk ook al een week dat hij lekt, maar denk niet dat het olie is, want het laat geen typische olieplekken achter (die die zo verkleuren in het zonlicht).
Wat zijn jullie bedenkingen bij deze stelling?
Ik ga sebiet al eens naar de plaatselijke auto handelaar om olie, maar zou het probleem ergens anders kunnen liggen?
Greets
Pumaxsara
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 227
- Xsara 1.6 16v VTR Coupe
hoi,
De watertemperatuur staat los van je olie…
Ik zou eerst even wat dingen willen weten. Als het goed is heb jij ook een olietemperatuurmeter(in je toerenteller), hoeveel graden geeft die aan?
En waar lek de auto precies, en hoeveel. Zie je ergens druppels hangen, of een hele plas onder de auto, en op welke locatie?
De watertemperatuur is normaal, die van mij komt soms wel eens boven de 100 graden, dit is normaal, want het systeem staat onder druk, dus koken doet het niet…
Dat de olieingang rookt, kan wel kloppen als er bijna niks inzit, gister toevallig meegemaakt met een andere auto, dus als de sodemieter olie bijvullen, anders niet meer rijden!!!! 5W40 graag…
“Your Life Is Yours, And Yours Alone, Rise Up And Live It!” -Richard Rahl-
Edit René...quote gewist..quote op het laatste bericht is onzin
Over een olietemperatuurmeter wetek het niet, aan wat zie je dat?
want ik zie en mijn toerenteller niks anders dan de toerenteller.
Ik heb het gedacht dat dat uit mijn motorblok komt zelf, die olie.
mijn watertemperatuur pijlke gaat soms tot 90 graden en dan als ik 2 seconden later kijk staat het te dansen rond de 60 graden.
en ik denk niet dat het de olieslang is, maar ik deed de dop van mijn motor open, waar je de olie kunt zien, en dat rookte, en stond precies droog, zag toen ook geen olie zitten.
En die 5W40 voor wat staat dat eigenlijk en is dat dan het beste?
Greets
Pumaxsara
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7766.jpg)
Totaal aantal Berichten: 5490
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Kan het niet zijn dat jouw thermostaat kapot. Of jouw radiator verstopt\slecht is?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 227
- Xsara 1.6 16v VTR Coupe
hoi,
Niet iedere xsara heeft een olie temp meter dus het kan dat jij hem niet hebt..
Haal even je oliepeilstok eruit, veeg hem af aan een doekje, dan weer opnieuw erin en eruit en kijk even op welk niveau je olie staat. Tussen de 2 streepjes is goed, maar dat zal wel anders zijn…
Dattie gelijk zakt naar 60 graden, is dat alleen als je net de auto hebt gestart, dus in de eerste paar minuten of is dat na een uur rijden nog steeds? In het eerste kwartiertje zou dat normaal zijn, dan gaat je thermostaat open en laat hij de rest van je koelsysteem binnenstromen, dat is nog niet zo warm(dit doet je motor om sneller warm te worden)...
5W40 staat nergens volgens mij, maar dat weet ik gewoon. Dat is het beste ja…
“Your Life Is Yours, And Yours Alone, Rise Up And Live It!” -Richard Rahl-
Edit>René...NIET OP LAATSTE BERICHT QUOTEN!
Weet je wat, ik ga men xsara eens starten en ik zal hem laten warm draaien en ik zal wat foto’s trekken en uploaden hier, en mss dat je dan meer kunt zien.
Greets
Pumaxsara
Laten we een aantal dingen op een rijtje zetten:
De olie zie je normaal ook niet door de vuldop. Hieronder zit namelijk een spatscherm. Als er zoveel olie in zit dat je bovenaan olie ziet, dan heb je wel een ander probleem!
Dan hebben we het hier over een TU5JP. Niet zo heel onbekend om zijn lekke koppakkingen. Ook kan de auto olie lekken uit het beruchte hoekje!
Voor de lekkage: Kijk eens ter hoogte van de koppakking of neem wat foto’s rondom van je motorblok. En dan vooral ter hoogte van de koppakking. Dan kunnen wij beooordelen of die naar buiten lekt.. Dat is een veel voorkomend fenomeen.
De koppakking is de naad onder het spruitstuk.
Dan de watertemperatuur. Het danserige effect is vreemd, maar heeft een vriend vna mij ook met zijn xantia. Veel stroomverbruikers aan geeft die een andere temperatuur. Dat is puur een elektronische fout bij hem. Temp kan niet zo snel wisselen…
Verandert de temperatuur geleidelijk dan kan het een aantal dingen zijn:
- lekke koppakking
- kapotte thermostaat
- slechte radiateur
Dat zijn de meest voorkomende. Voel als je motor warm is voorzichtig aan je radiateur. Is die overal warm?
Een thermostaat vervangen is ook een klusje van niets en kost ook haast niets..
Dan de lekke koppakking. Draai met koude motor de dop van je kvs reservoir af. Geef met de gasklep handmatig flink wat gas en let goed op of je in het reservoir belletjes ziet. Zo ja, dan heb je een dikke kans dat je kop lek is!
LET WEL: VOORDAT JE IETS DOET, EERST MET KOUDE MOTOR OP VLAKKE ONDERGROND JE OLIEPEIL CONTROLEREN EN EVENTUEEL AANVULLEN!!!
Nog evenv oor de zekerheid, hebben we het hier over een type 1 of 2? Ik ging automatisch van een type 1 uit..
Hoe weet je dat het over een type 1 of type 2 gaat?
Greets
Pumaxsara
Dat zie je oa aan de koplampen. Heb je de C5 achtige lampen, of de plattere bredere? Van welk jaar is je auto?
Nee dan is het een Type 1
Met platte lichten
Van Bouwjaar 98
Dan zou ik mijn bovenstaande lijstje even afwerken!
Deze motoren staan bekend om de lekke koppakkingen.. Wat is je kilometerstand?
En wat gaat een koppanging mij kosten?
En is dat te doen om zelf te plaatsen of moet de carter dan gevlakt worden, heb dat eens ergens gehoord, daarmee dat ik het vraag he
Greets
Pumaxsara
ALS die lek is, ik kan dat uit deze foto’s niet duidelijk opmaken, dan moet niet het carter maar de kop gevlakt. Dit is echter niet altijd noodzakelijk. Wanneer de motor nooit echt warm is gelopen hoeft het niet. Of die warm is gelopen kun je zelf het beste beoordelen. Deze koppen gaan niet lekken vanwege krom maar doordat de pakking gewoon al jaren van een belabberde kwaliteit is!
Xsara Coupe
en wat gaat dat kosten ongeveer?
Greets
Pumaxsara