Reed gisteren met zo’n 50 km/u door de stad in de C15 toen ik plots een luide kloenk hoorde. Het geluid leek van de onderkant van de auto te komen en dan aan de achterkant, en het klonk als metaal op metaal. Enkele tellen later weer een kloenk maar dan iets minder hard. De kar maar even aan de kant gezet en gekeken of ik ergens overheen gereden was of op de weg onderdelen was verloren: niks. Nou heb ik de laatste tijd steeds vaker dat als ik over een drempel rij er achter onder de auto flink wat kraakt, dus ik dacht: daar is iets overgebroken. De auto op en neer en heen en weer geschud maar niks raars geconstateerd. De auto opgekrikt en alle wielen gecheckt maar voelde nergens speling of grote afwijkingen tijdens het ronddraaien. Uiteindelijk met samengeknepen billen maar verder gereden en nergens meer last van gehad.
Maak me een beetje zorgen, wat zou het kunnen zijn???
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Ik denk dat het de ADALS zijn. Speling kun je zo niet voelen, want de boel staat onder een flinke voorspanning zolang de veren gemonteerd zijn.
Zie voor meer info ook het topic over mijn GV. Ik heb ook een speciale verenpers te huur, mocht je daar belang bij hebben, PB!
Staan je achterwielen iets in een “X” stand ? Zo ja dan sluit ik me direct bij Grandvolume aan.
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Heren, bedankt voor de reacties!
GV, ik heb je draadje helemaal doorgelezen. Wat een ontzettend stoere C15 heb jij! Geweldig ding
Ik heb gisteren nog eens onder de auto gekeken om te kijken of wielen scheef staan, veren doorgebroken zijn of rubbers ergens uitsteken. Zo met het blote oog zie ik echter niks geks. Ik las ergens in een draadje dat als op het punt waar de draagarm op de achteras gemonteerd zit de rubbers uitsteken, het idd de ADALS zijn, maar ik zie daar niks vreemds.
Is er nog een andere manier om te achterhalen of de schokdempers of ADALS stuk zijn zonder tijdens het rijden uit de bocht te vliegen? Of is het advies, niet meer in rijden zo maar eerst de zaak eraf halen en bekijken?
Als de schokbrekers kapot zijn (lek) dan merk je dat wel doordat de wagen een beetje doorwipt.
De ADALS is een erg lastig klusje, omdat de veer een enorme kracht blijft uit oefenen, op de adal. zodanig dat je géén speling kunt waarnemen, (mijn C15 kwam door de RDW met finaal rotte ADALS)
Als je achter je wagen staat, en je bekijkt de wielen, en die staan een beetje( of heel erg) /- -\ dan is er echt iets loos met de lagers.
Ik hoorde welleens een “knak” geluid,(over verkeersdrempels) en de auto schoot welleens opzij, enkel en alleen vanwege die rotte ADALS…Het is nou eenmaal een zwakke plek bij deze wagens, zo ook bij de meeste BXen (hebben dezelfde ADALS)
Een andere oorzaak kan zijn… ( als je een grote achterdeur hebt) dat als de achterkant flink in de zon heeft gestaan, behoorlijk kan kraken, omdat je grote achterdeur iets uitgezet is,en kraakt in zijn voegen!
Of rammel eens aan je uitlaat!!
Zit je reservewiel wel goed vast? ( beugel) Gr C
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Bedankt voor de complimenten.
Ik zou me er in ieder geval niet heel erg bezorgd om maken hoor, pas als het echt regelmatig kraakt weet je zeker dat het tijd wordt om er iets aan te doen. Op een gegeven moment tikken ze bij het op en afrijden van elke drempel. Ik heb ook tijden met versleten lagers rondgereden, is niks gevaarlijks aan, het enige is dat de auto wel veel lekkerder veert en minder last heeft van onderstuur met goede adals.