1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Inhouden gas 2.0i automaat
rschram
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 22-06-2008

Gepost: 23 maart 2009 09:26 PM

Ik heb een C5 Break uit 2003, een 2.0i automaat. Ik heb een kleine klacht en dat betreft de motor die nogal traag reageert op het moment dat ik gas geef vanuit de “gas-los-stand” van het gaspedaal. De vertraging is het grootst wanneer ik bijvoorbeeld aan kom rijden bij een rotonde, dan laat ik gas los en rem eventueel bij. Bij de rotonde aangekomen zie ik dat ik door kan rijden, maar mijn snelheid ligt dan op ongeveer 15 km/u of lager. Als ik op dat moment gas geef, gebeurt er soms tot meer dan een seconde niets. Daarna komt de motor pas op toeren en rij ik de rotonde op. Intussen ben ik wel gewend aan dit verschijnsel, maar je bent in zo’n geval gauw geneigd om meer gas te geven, omdat je denkt dat je het pedaal niet ver genoeg hebt ingetrapt. Maar als je dat doet, schiet de auto er uiteraard ineens met een veel grotere snelheid dan verwacht vandoor!
Dit laatste heb ik voorgelegd aan de dealer en aan een universele garage. De dealer zegt dat dit hoort bij deze motor in combinatie met een automaat, de universele garage zegt dat het komt door de afstelling van de motor in verband met “milieu-regels”, om zo de uitstoot te verminderen.
Ik vind het vooral vrij storend, omdat je soms denkt dat je ergens een rotonde op kunt rijden, maar door het trage reageren is het andere verkeer plots dichterbij dan waar je in eerste instantie op gerekend had!

Groet,

Richard

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 29 maart 2009 05:14 PM
  [ # 1 ]

Ik herken dit wel.
Het gaspedaal lijkt een dooie slag te hebben, je moet hem verder indrukken dan je gevoelsmatig zou doen.

Profiel  
 
rschram
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 22-06-2008

Gepost: 29 maart 2009 11:32 PM
  [ # 2 ]

Dat klopt, alleen als je hem inderdaad verder intrapt, schiet de auto met een grotere snelheid dan je verwacht ineens vooruit. Als je gewoon je gas intrapt met de hoeveelheid die je verwacht te moeten geven, gebeurt er de eerste seconde niks. Als je de stand van het gaspedaal niet verandert, zal de auto alsnog met de gewenste snelheid wegrijden. Alleen gebeurt dit dus zogezegd met een seconde vertraging. Erg hinderlijk in sommige gevallen. Is hier echt niks tegen te doen?

Groet,

Richard

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 30 maart 2009 12:03 AM
  [ # 3 ]

Ik weet het nu een keer en ben er al een beetje aan gewend, maar ik heb geen idee of er wat aan te veranderen is, lijkt me stug.

Profiel  
 
rschram
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 22-06-2008

Gepost: 30 maart 2009 08:09 PM
  [ # 4 ]

Mmm. Shit happens, we moeten er maar mee leren leven denk ik. Of een 3.0 V6 kopen. Die heeft er geen last van, schijnt… Very Happy

Groet,

Richard

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 30 maart 2009 09:02 PM
  [ # 5 ]

Maar die heeft vast wel weer ergens anders last van, dorst bijvoorbeeld.

Profiel  
 
rschram
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 22-06-2008

Gepost: 27 september 2009 02:20 PM
  [ # 6 ]

Gisteren een goede tip gehad: ik heb de accu ongeveer 1,5 uur losgehad, en nu is het probleem opgelost! Althans zo lijkt het. Door het langer loshalen van de accu reset de software van de automaat. Hij had zich aangepast aan mijn rijstijl, maar blijkbaar klopten de waarden hier en daar niet (meer), waardoor de automaat blijkbaar moeite had met het kiezen tussen de eerste en tweede versnelling… Ik merk bij het gas los laten dat de automaat eerder terugschakelt.
Dat het zo simpel kan zijn…!

Groet,

Richard

Profiel  
 
geerts12
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 16-07-2009

Gepost: 29 september 2009 10:09 PM
  [ # 7 ]

Heb exact dezelfde klachten met optrekken, in mijn c5 2003 automaat, krijg nu ook last van melding: storing automaat, na contact af en paar minuten later weer starten is de melding weg.
Heeft loskoppelen accu geen verdere gevolgen,en is een pool(welke) voldoende om los te maken
en is er kans op kortsluiting ofzo?

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 29 september 2009 10:23 PM
  [ # 8 ]

Geerst, even naar de dealer, om de bak te laten uitlezen op foutcodes. accu polen er af heeft geen nut, fout code staat in een EEPROM (Electronical Erasable Programmable Read Only Memory. DWZ, dat het alleen electronisch (dus met de tester van de dealer) te reseten is.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
geerts12
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 16-07-2009

Gepost: 30 september 2009 03:53 PM
  [ # 9 ]

Toch raar dat de fout melding en het niet doorschakelen na een stop/start geheel weg is en na onbepaalde tijd
weer eens van zich laat horen.

Vraag is moet je na elke melding naar de dealer om deze melding te laten wissen?

En wat is het nut ervan als de auto het verder weer goed doet, immers het is meestal een overijverig detectortje.
Is het erg als er meerdere meldingen in het EEPROM geheugen staan?
Zou het ook een olie gebrek kunnen zijn in de automaatbak?
Zomaar wat vraagjes….

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 30 september 2009 10:03 PM
  [ # 10 ]

Is niks raar aan, auto valt onder het EOBD (European OnBoard Diagnostic). DWZ dat het een systeem is dat zelf storingen ed kan singaleren. komt de fout 3x achter mekaar voor, dan gaat het MIL (malfunction indicator light) branden. Bij een tijdlijke storing gaat deze na 3 opwarm cycli weer uit. na 40 opwarm cycli wordt de storing weer gewist.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
geerts12
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 16-07-2009

Gepost: 30 september 2009 11:58 PM
  [ # 11 ]

Ok duidelijk,dan toch binnenkort maar even langs mijn dealer.

Profiel  
 
Cvijf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 01-10-2009

Gepost: 01 oktober 2009 02:10 PM
  [ # 12 ]

Je hebt het over de “gas-geven-na-gas-los gevoel. Het versnellen en het even inhouden na en bij een rotonde als voorbeeld. Dat doet me denken aan onze C5 HDI automaat met AL4 bak. Ik heb de remschakelaar vervangen. Het was daarna duidelijk te merken dat remmen en het daarna optrekken wat makkelijker en soepler ging.
Heb een 10 a 15000km daarna de regeldrukkleppen van de bak laten vervangen, maar dat op grond van andere en meer klachten.

Helaas komt de remschakelaar vaak niet naar voren bij het uitlezen van storingen. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat deze echter vaker een probleem zou kunnen geven.
De kosten daarvan zijn nog geen 20 euro. Vervangen kun je zelf.
Johan

Profiel  
 
geerts12
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 16-07-2009

Gepost: 06 oktober 2009 07:52 PM
  [ # 13 ]
citroënmonteurtje schreef:

Geerst, even naar de dealer, om de bak te laten uitlezen op foutcodes. accu polen er af heeft geen nut, fout code staat in een EEPROM (Electronical Erasable Programmable Read Only Memory. DWZ, dat het alleen electronisch (dus met de tester van de dealer) te reseten is.

De auto vandaag na weer een foutmelding (storing automaat) en noodloop door de garage laten uitlezen, hier bleek dat de drukgroep defect is, dit komt vaker voor volgens garage, de beide Electro kleppen in de automaat moeten vervangen worden, kosten zo’n 400 euro.

Profiel  
 
Cvijf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 01-10-2009

Gepost: 06 oktober 2009 08:06 PM
  [ # 14 ]

Voor een 400 euro de beide elektro drukregelkleppen vervangen is een hele schappelijke prijs. De mijne zijn recent vervangen, en ge-update, voor een 500 euro.
Let er wel op dat de nieuwe type drukregelkleppen van Borg Warner erin gezet worden.
Tevens is er een Up-Date nodig omdat deze kleppen bediend/aangestuurd worden met 100 Hertz ipv de oorspronkelijke 50 Hertz. Wanneer je en en ander precies wilt weten moet de even met Citroen garage Oldenhage in Nieuw Vennep bellen. Die heeft veel ervaring met het vervangen van deze kleppen.

Na dat de kleppen in de automatische versnellingsbak (AL4)zijn vervangen hebben we een nieuwe auto; het schakelen gaat veel soepeler. Maar ook is het stiller. En na enkele weken heb ik zelfs de indruk dat het even kort inhouden, na even afremmen voor een rotonde bv, en weer gas geven, sterk verbeterd is. Hij is gewoon sneller. Net zoals bij de aanschaf een 2 jaar geleden.
Ik moet het me al sterk verbeelden, maar de motor lijkt zelfs beter te draaien. Opterkken en versnellen gaat in elk geval soepeler.
Ik hoop dat jij ook zo tevreden wordt.
Johan

Profiel  
 
geerts12
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 16-07-2009

Gepost: 06 oktober 2009 10:01 PM
  [ # 15 ]

Tja ik weet niet welk merk er ingezet word, ze zijn besteld en ik mag er toch wel vanuit gaan dat de garage (citroen)de juiste updates verzorgt.
Het komt volgens de garage regelmatig voor deze reparatie aan de C5….
Ben nu wel erg benieuwd of het bij mijn auto ook zo goed uitpakt,als die van jou.
dank voor de info.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook