3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Motor pakt niet soepel op
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 22 november 2008 06:38 PM
  [ # 31 ]
Willem schreef:

Als je ooit in de gelegenheid komt om hem te vervangen, vervang hem dan…..Ik heb ooit in een ver verleden een 90-er V6 gehad, die dezelfde problemen had en ook regelmatig uit viel midden op een kruispunt…...
Gelukkig kon ik toen met gesloten beurs een 93-er V6 automaat kopen.


Van uitval géén last Cool

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 23 november 2008 07:25 PM
  [ # 32 ]

Mooi opgelost Mark very good

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 23 november 2008 11:15 PM
  [ # 33 ]
Citrophile schreef:

Mooi opgelost Mark very good

Complimenten horen naar de monteur van Citroville tegaan, na mijn korte uitleg van het euvel zei hij meteen dat dit het probleem veroorzaakte.  Cool

Heren met verstand en liefde voor de klassiekers onder de troenen dus.

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 01 oktober 2009 03:53 PM
  [ # 34 ]
Mark Nijenhuis schreef:

Update zoals al in het “levensloop” topic geschreven is het HELEMAAL in orde met het soepel oppakken bij gasgeven en gas loslaten veroorzaakt ook geen schok meer.

Het 1 mm verdraaien van de gasklep potmeter heeft het euvel verholpen.

thx Willem!



@Mark: kan je dit nog even wat gedetailleerder uitleggen aub? M’n xm heeft ook zo’n beetje die lichte schokjes en vroeg me af wat je eerst moet meten en dan eventueel verdraaien..

die potmeter daarin beweegt iets dat meegaat met uw gaspedaal als ik het juistheb? maar wat moet je juist draaien, en wanneer moet je het draaien?


Alvast dank!!

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 01 oktober 2009 05:06 PM
  [ # 35 ]

De potmeter loopt mee met de luchtklep, geef je dus gas gaat je luchtklep verder open en zal gelijktijdig de potmeter gaan draaien. Aande binnenzijde zitten koperen sleepcontactjes, na tig jaar is het eerste stuk dusdanig weggesleten dat er geen contact gemaakt word.

Voorzie het geheel eerst van merktekens voordat je gaat draaien.

Bij mij zat de potmeter vast met 2 boutjes m5, deze iets lossen en het gaskleppotentiometerhuis ietsje verdraaien 1/2 mm daarna weer vast draaien.

Starten - proefrijden - alles ok ? lekker laten zitten euvel opgelost.

Starten - MM (motormanagement) lampje brand?, te ver gedraaid, terug draaien overnieuw beginnen.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 01 oktober 2009 08:41 PM
  [ # 36 ]
Mark Nijenhuis schreef:

Net m’n dame aan de knipperkast gezet….. motor ECU zero, nul, rien, fouten…..

to be continud…...

Dat iets maar half werkt, wil niet zeggen dat de ECU meteen een foutmelding gooit. als je met een mobiele lexia op pad zou gaan kan je de metingen tijdens het rijden uitlezen.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 01 oktober 2009 08:43 PM
  [ # 37 ]
Mark Nijenhuis schreef:

De potmeter loopt mee met de luchtklep, geef je dus gas gaat je luchtklep verder open en zal gelijktijdig de potmeter gaan draaien. Aande binnenzijde zitten koperen sleepcontactjes, na tig jaar is het eerste stuk dusdanig weggesleten dat er geen contact gemaakt word.

Voorzie het geheel eerst van merktekens voordat je gaat draaien.

Bij mij zat de potmeter vast met 2 boutjes m5, deze iets lossen en het gaskleppotentiometerhuis ietsje verdraaien 1/2 mm daarna weer vast draaien.

Starten - proefrijden - alles ok ? lekker laten zitten euvel opgelost.

Starten - MM (motormanagement) lampje brand?, te ver gedraaid, terug draaien overnieuw beginnen.

Met deze oplossing denkt je ECU nu dat je altijd een paar % gas geeft. Dat heeft ook effect op afremmen op de motor ed. Als je nog een kat onder je auto hebt wordt die daar niet vrolijk van.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 01 oktober 2009 10:56 PM
  [ # 38 ]

Matthijs, dit is een oplossing door Citroville in eerste instantie aangedragen.

Als met deze oplossing de ECU zou denken dat ik een paar % gas zou geven,
dan zou het stationair toerental bij mijn weten ook moeten afwijken, wat het niet deed.
De auto heeft met die oplossing perfect gelopen.
Geen rare schokken meer door de auto en het MM lampje brande nooit.
Dus….... ik deel je mening daarom niet.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 02 oktober 2009 08:43 AM
  [ # 39 ]

Gelukkig hoeven we het niet eens te worden Smile

Maar bedenk je dit: je hebt een versleten contact spoor bij stationair, het punt waar hij nogal vaak langskomt. Wat denk je dat het 1 na meeste versleten punt is? Misschien het stukje precies ernaast? En het 2 na versleten punt, daar waar je 100~120 rijdt.

Je ECU weet dat je gasklep dichtzit bij 0% stand. bij 1of 2% zal je misschien niet meteen toerenstijging merken, aangezien de hoeveelheid lucht voor stationair gecompenseerd word door je stappenmotor. En de ecu zal het normaal vinden, want gas geven is immers redelijk normaal.

Ik zou het als ANWB oplossing gebruiken en gewoon ff ergens een ander exemplaar zoeken. Want dit probleem komt natuurlijk terug. Op een koude winter ochtend midden op een kruispunt Razz

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 02 oktober 2009 09:13 AM
  [ # 40 ]

ANWB oplossing

Ja, daar geef ik je wel gelijk in maar nieuw zijn ze niet meer te krijgen…...

Ik kon er laatst eentje kopen, alléén compleet met luchtklep huis e.d. voor 100 euro. Nou voor een gaskleppotentiometer van nog geen 12 euro heb ik dus vriendelijk bedankt. Temeer daar die wel eens het zelfde euvel zou kunnen vertonen.

Aangezien de potmeter wel simpel losgemaakt kan worden lijkt me het dan toch beter te zoeken naar een nieuw stripje.

Maar goed, met m’n type 2 heb ik zo’n ding niet meer.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook