Totaal aantal Berichten: 7588
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Omdat een van de ruitschakelaars nog maar een kant op werkte (niet echt een probleem - op een na zijn ze allemaal dubbel aanwezig, maar toch) bij Tresbeau een andere gevraagd. En laat die nou licht geven. Mooi hoor. Dat doen de andere 6 niet. En als er eentje werkt, tja, dan moet het bij de andere natuurlijk ook. Ik zo’n ding (weer) opengemaakt. Ik zie daar heel dunne koperdraadjes naar het gele lichtblokje lopen - die lijken me nogal kwetsbaar. Ik zie dus geen mogelijkheid om bij het lampje te komen zonder de schakelaar volledig onbruikmaar te maken. Is hier een slimme oplossing voor?

Totaal aantal Berichten: 1136
- GS/GSA 1220 Club
dat gele blokje kun je eruit wippen. Eronder/erin zit een lampje met 2 draadjes. Die draadjes zijn om die 2 lipjes gewikkeld. Weet alleen niet waar je die lampjes kan vinden.

Totaal aantal Berichten: 485
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Die vind je vast wel bij de dealert of de goede automaterialenzaak maar ook bij de modelbouw/modeltreinen hobbywinkel.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ze lijken wat op de lampjes uit het dashboard zoals ik ze van de serie 1 ken. Maar dan zonder plastic voetje. Iemand die deze mening deelt?
Misschien zelfs van die lampjes als uit de kerstboomverlichting. Maar dan moet je dus de juiste waarde zien te vinden.

Totaal aantal Berichten: 485
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Deze lampjes zijn echt kleiner. Ongeveer 7 mm lang en 4 mm in doorsnee. Lampjes uit het dash zijn ca. 10mm lang en 5 mm doorsnee.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Totaal aantal Berichten: 299
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Ik heb ze idd vervangen door dashboard lampjes. Het is een enorm gepruts want de draadjes zijn eigenlijk te kort, maar het werkt.
Let bij het vervangen van de schakelaars ook op dat er 2 soorten zijn! De eerste hebben een heeel klein rond contactpuntje, de andere een vierkant plaatje wat aanmerkelijk groter is en ook beter contact maakt. Dus zeker voor de ramen die je regelmatig gebruikt de grote contacten gebruiken.

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Kijk, zo leer je nog eens iets. Bedankt voor het plaatje, BX-Cannes. Ze lijken inderdaad op de dashboardlampjes - dat geldt ook voor de serie 2. En Falk, ik zal eens kijken of ik twee types kan ontdekken. D’r gaat eigenlijk maar een raam regelmatig open: linksvoor, als ik een parkeergarage in- of uit moet. Maar juist de andere moeten dus goed contact blijven maken voor incidenteel gebruik. Ik kan dit weekend weer vooruit met een klusje waarbij ik geen overall aan hoef.

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
ik heb lampjes van mijn bestuurders kant vervangen, die met die 4 knopjes (heeft impuls relais voor 1 maal indrukken is helemaal omhoog of omlaag, of zelf doen).
daar heb ik wat hobby electronica zaken voor bezocht en minilampjes gevonden, met 2 lange stevige pinnen/draadjes. die passen wel. moeten ook wel passen op de gewone schakelaars (die doen het bij mij allemaal gelukkig nog). laag wattage nemen, tegen te veel warmte opbouw.
zie ook :
cx basis
prijs elders was zoals bij de cx basis
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
He, die impulsschakelaar heb ik niet. Ik vond het al raar dat er geen tipstand op de schakelaar zat. Bedankt voor het linkje CX25Gti2, handig fotootje. En de impulsschakelaar hebben ze ook, zag ik. Eens even nadenken of ik daar geld voor over heb.

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
break23m schreef:He, die impulsschakelaar heb ik niet. Ik vond het al raar dat er geen tipstand op de schakelaar zat. Bedankt voor het linkje CX25Gti2, handig fotootje. En de impulsschakelaar hebben ze ook, zag ik. Eens even nadenken of ik daar geld voor over heb.
die impuls schakelaar heeft dus wel een specifiek bijbehorend relais nodig !
maar die is bij de cx basis niet heel goedkoop….
die schakelaar zat standaard op de GTi Turbo 2 modellen, alleen voor modeljaar ‘88 en ‘89.
weet niet of die op de prestige modellen van die jaren zat.
plug en play tussen/op bestaande kabelboom, relais zit in de deur, onder de spiegel verstel schakelaar.
maar mbt die lampjes, even hobby-electronica winkel bezoeken, of Conrad mischien, of de cx-basis dus.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ah, dan hoort de impulsschakelaar in elk geval niet op mijn auto, want dat is een Turbo zonder cijfertje (een 1 dus, uit 85). En bedankt voor de waarschuwing, want dat van dat relais had ik niet in de gaten. Inderdaad geen tientjeswerk. Door een buikgriepje dit weekend (en nog ) nog niet aan de lampjes toegekomen, maar daar kom ik nu wel uit.

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je hoeft niet direct andere schakelaars te kopen.
Meestal voldoet gewoon schoonmaken weet ik inmiddels uit ervaring.
Ik had ook een aantal schakelaar die het niet deden, inmiddels doen ze het allemaal weer.
Er gaat door de jaren heen gewoon een laagje over de contacten zitten waardoor het niet zo best meer werkt. Even met contactspray eroverheen en klaar ben je
Die lampjes zijn zoals gezegd zo te vervangen, dat heb ik ook gedaan bij mij werken ze nu ook allemaal weer
De lampjes vervangen bij de tiptoetsschakelaar lijkt een grotere uitdaging te zijn, dat heb ik nog niet gedaan. Maar zou ik wel graag willen doen, want die hoort ook verlicht te zijn.
Weet iemand trouwens of de spiegelbediening ook verlicht hoort te zijn? Anders moet ik die ook nog doen

Totaal aantal Berichten: 1136
- GS/GSA 1220 Club
ja, spiegelverstelling is ook verlicht

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Iemand een idee wat voor soort lampjes?
1 of meerdere lampjes?
In die tiptoets zitten kleinere als in de normale schakelaars, dat weet ik inmiddels wel.

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Arjan Verkade schreef:
De lampjes vervangen bij de tiptoetsschakelaar lijkt een grotere uitdaging te zijn, dat heb ik nog niet gedaan. Maar zou ik wel graag willen doen, want die hoort ook verlicht te zijn.
Weet iemand trouwens of de spiegelbediening ook verlicht hoort te zijn? Anders moet ik die ook nog doen
ik heb die tip toets schakelaar al gedaan, met nieuwe lampjes.
gewoon uit elkaar halen, onder elk stipje zit een lampje. het plastic druk deel er af wippen geloof ik. ik heb het gedaan met een reserve om te oefenen, en ging in 1 keer goed !
een mini lampje gebruiken zoals in het cx- basis linkje hierboven ergens.
die aansluit draadjes rond de contact punten wikkelen. als je die andere al gedaan hebt, kan je dit ook
spiegelbediening dus ook verlicht, met 2 lampjes. die zitten geloof ik op de printplaat gesoldeerd (waar ook de sleepcontactje op zitten).
1 lampje doet het bij mij nog. die sleepcontactjes onder de knopjes zitten met veertjes geklemd. wat gebeurd er dus als je het schakelaar huisje opent…...
daar heb ik mij nog niet aan gewaagd.
iemand daar ervaring mee ??

Totaal aantal Berichten: 299
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Het paneel op z’n kop houden en de 2 klemsluitingen aan weerszijde van de stekkeraansluiting los maken.
De sleepcontacten, 5 stuks met elk 2 veertjes, blijven dan gewoon op hun plek. Vervolgens de beide lampjes vervangen en alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar drukken.
De kant van de drukknoppen niet loshalen!! 1 het brengt niets, 2 de klemsluiting en de links/rechts schakelaar zijn zo kapot!!