1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Wiellager achter
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 30 september 2009 10:28 PM

Zijn er mensen die het wiellager achter al eens hebben vervangen? Bij mijn 16v maakt een lager te veel herrie. Op de site van Roel Tiemersma (heeft me al vaak geholpen) heb ik een duidelijke beschrijving gevonden en ik ga daar zaterdag mee aan de slag. Ik ben alleen nieuwsgierig of schoonmaken en invetten vaak volstaat, of dat er ook vaak een nieuw lager (en dus naaf) gekocht moet worden?

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 30 september 2009 11:16 PM
  [ # 1 ]

Aan moderne lagers valt niets te smeren officieel. Dus nieuw lager.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 01 oktober 2009 05:50 PM
  [ # 2 ]

Tweedehands ( naaf plus lager ) zal veel goedkoper zijn dan proberen een nieuw lager gemonteerd te krijgen denk ik .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 oktober 2009 05:54 PM
  [ # 3 ]

Ja, maar hoe lang blijft dat goed ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 01 oktober 2009 05:58 PM
  [ # 4 ]
Lelijke Eend schreef:

Ja, maar hoe lang blijft dat goed ?

Weer twintig jaar ??

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 01 oktober 2009 06:03 PM
  [ # 5 ]

20 jaar minus de leeftijd van het 2e hands lager…

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 01 oktober 2009 06:42 PM
  [ # 6 ]

schoonmaken en invetten gaat zonder meer goed, een lager gaat meestal kapot door gebrek aan smering, het vet droogt nl op. als je er nieuw vet in doet gaat zo’n lager weer jarenlang mee. bij vrachtwagens doen ze niet anders en die draaien bijna nooit kapot ondanks de hoge belasting.
ik ben bang dat jouw lager al teveel droog gelopen heeft, je kunt hem demonteren en goed de loopvlakken en de kogels controleren op putten (kleine gaatjes op het loopvlak waar de kogels op lopen).

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 oktober 2009 07:27 PM
  [ # 7 ]

Dream on ...

Een lager wordt bij het monteren opgespannen. Als je het demonteert (en dus ontspant) en later weer opspant spant het altijd op een iets andere manier op wat de levensduur niet ten goede komt. En dan heb ik het niet eens over vuil (= DE vijand van lagers) wat er tijdens de (de)montage in kan komen. Je kan best geluk hebben dat het ‘nieuwe’ 2e hands lager het nog een hele poos volhoudt maar het kan ook na 1000km aan puin zijn. Het is duur, maar ik zou zeker voor nieuwe lagers gaan. Criezel 2 krijgt binnenkort ook een vers wiellagertje.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 02 oktober 2009 11:32 AM
  [ # 8 ]

Waar haal je zo’n nieuw wiellager? Ik heb zojuist die van mij gedemonteerd, behalve het laatste deel, dat krijg ik er nog niet af. Ik kan niet zeggen of het lager droog gelopen heeft, want ik had er nog een hoop vet in geduwd via de naafdop een paar dagen terug.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 02 oktober 2009 03:37 PM
  [ # 9 ]

Ik heb alles weer gemonteerd na grondig schoonmaken en opnieuw invetten, maar de ruis blijft. Ik heb daarna met Bart Ebben gebeld, en die hebben alleen draagarmen liggen, niet nieuwe lagers. De Hegru kan de lagers wel vervangen en als ik de losse arm meeneem kost me dat €100,—. Opzich duur geintje, maar zit toch maar te denken om het te doen.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 oktober 2009 06:19 PM
  [ # 10 ]

Ik begin zelf ook steeds meer af te leren om voor een relatief laag bedrag niet zelf te gaan prutsen maar het uit te besteden en dat bevalt goed. Wat dat betreft kan het er tegenaan gooien van €100,- best een goed idee zijn, zeker als je zelf het gereedschap niet hebt om zo’n lager te vervangen.

Mijn wiellager moet ook vervangen worden en dat laat ik mooi bij de KwikFit doen, samen met de APK. Maar ik moet zeggen dat daar ook een aantal andere zaken bij meespelen.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 02 oktober 2009 07:04 PM
  [ # 11 ]

Bij een bx kan je alleen de complete naaf-achter vervangen. De buitenschaal van het lager dat is de naaf.
De losse ring die op je astap is blijven zitten, is een opsluitring. Deze zit bij een nieuwe naaf er in geperst en houd de kogels op hun plek.
Naaf met ABS kost ongeveer 170 euro tot 230 euro voor SKF. Een naaf zonder ABS ring is de helf goedkoper.

Dat de Hegru dit dus voor 100 euro kan doen incl. arbeid vind ik vreemd.
Ik denk dat er een verwarring is met de draagarm lagers zelf. zo`n set voor 1 kant kost inkoop iets van 60 euro.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 02 oktober 2009 07:40 PM
  [ # 12 ]

Ik snap het sowieso niet. Als je bij de Hegru je draagarmlager laat vervangen pakken ze toch een complete draagarm met nieuw draagarmlager en goed wiellager van de plank, en monteren ze hem voor 110 euro? Kan je dan niet een draagarm van ze kopen voor 90 euro als je hem zelf monteert?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 02 oktober 2009 07:40 PM
  [ # 13 ]

mmmh beetje apart. Nog maar eens bellen. Ik heb het toch duidelijk over het wiellager en naaf gehad. Eerst ga ik morgen eens op de sloop kijken, ik weet dat daar een bx break met abs staat die van een vriend van mij is geweest.

@ 16vert: Het betreft trouwens de 16v die van jou is geweest Smile.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 02 oktober 2009 07:43 PM
  [ # 14 ]
knäckor schreef:

Ik snap het sowieso niet. Als je bij de Hegru je draagarmlager laat vervangen pakken ze toch een complete draagarm met nieuw draagarmlager en goed wiellager van de plank, en monteren ze hem voor 110 euro? Kan je dan niet een draagarm van ze kopen voor 90 euro als je hem zelf monteert?

Dat gaat niet zo makkelijk knäckor, het is namelijk één met ABS en ten eerste hebben ze die daar niet liggen, én mochten ze er één hebben dan zit de sensor (volgens hem) er niet bij voor die 125 euro (want 1 met abs is duurder), en die kan ik niet van deze afhalen zonder te slopen.

Ik heb zelf nog goede armen liggen, maar allemaal zonder ABS.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 02 oktober 2009 07:51 PM
  [ # 15 ]
Vermond schreef:

mmmh beetje apart. Nog maar eens bellen. Ik heb het toch duidelijk over het wiellager en naaf gehad. Eerst ga ik morgen eens op de sloop kijken, ik weet dat daar een bx break met abs staat die van een vriend van mij is geweest.

@ 16vert: Het betreft trouwens de 16v die van jou is geweest Smile.

Pssst: http://www.onderdelendirect.nl/citroen/bx-xb-_/06424/wiellagers/wiellagerset-citr-peug-a/w602388

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook