Turbo naar de knoppen?
Stef603
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 10-01-2009

Gepost: 03 oktober 2009 07:48 AM

Gisteren mijn wagen in de garage gedaan voor nieuwe dichting kleppendeksel.Bleek dat de aanzuigslang op de turbo er bijna af lag.De rubber (orange) die er nog maar 3 weken geleden nieuw opgestoken was was weeral gescheurd.Dus garage gaat gaan zoeken.Wat blijkt er nu. Aan de zuigkant van de turbo gaat hij bij een bepaald toerental blazen ipv zuigen waardoor hij probeert de aanzuigslang er af te duwen.Bij het bekijken van het schoepenwiel in de turbo bleken er ook van 2 schoepjes de randjes afgebroken te zijn. Wat zou de oorzaak zijn? Of is mijn turbo defect?
Grts,
Stefaan

Profiel  
 
Stef603
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 10-01-2009

Gepost: 03 oktober 2009 07:54 AM
  [ # 1 ]

Sorry vergeten te vermelden maar het gaat om een C5 1.6 HdiF van het bouwjaar 2005. Een ph 2 dus. Alvast bedankt voor de reacties.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 03 oktober 2009 09:35 AM
  [ # 2 ]

Dat zal waarschijnlijk een nieuwe turbo worden.
het probleem is gekend bij de 1600 HDI. Wink

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 03 oktober 2009 04:18 PM
  [ # 3 ]

Vermoedelijk een probleem met de smering van de turbo. De motor zal goed gecontroleerd moeten worden of deze niet beschadigd is.
Het is bij een 1600 HDI van belang dat je op tijd naar de garage gaat voor onderhoud. 1000 km langer doorrijden kan al grote schade veroorzaken..

Profiel  
 
Klaverblaadje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 30-11-2006

Gepost: 07 oktober 2009 03:18 PM
  [ # 4 ]

Bij mijn 1.6 had ik een afzuigpompje daarmee zoog ik via het gat van de peilstok de olie uit het carter.

Zo kun ik tussentijds bij de beurten de olie na 10.000km verversen.

De turbo van de 1.6 HDI is zeer gevoelig voor schone olie.

C6-1 2.7 Hdif Gris Fer sinds 7-7-2015
C5-2 2.0 Hdif Gris Aluminium tot 7-7-2015  
C5-II 2.2 Hdif LP Rouge Profond 21-03-2007
C5-II 1.6 Hdif 12-2005 ingeruild 21-03-2007
C3-1924

Profiel  
 
Stef603
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 10-01-2009

Gepost: 07 oktober 2009 09:00 PM
  [ # 5 ]

Gisteren wagen terug opgehaald van de garage. Nieuwe Turbo en enveneens nieuwe olie erin.Doordat de turbo doorgaf naar de smering werd de olie ook heel erg vlug vuil. Garage raadde me ook aan om de 12.500 km te smeren. Beter een keer meer smeren dan terug een nieuwe turbo hoor. En hiermee is mijn turboprobleem opgelost en dank ik iedereen voor de reacties.
Grts,
Stefaan

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook