Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Mijn dieselpomp (21 TD 12) drupt wat, iemand ervaring t.a.v. vervangen is dit uberhaupt te doen gezien correspondentie tussen de pomp en de computer (start code).
Heel graag tips.
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
De enige diesel-ervaring die ik heb is bij mijn BX diesel en de enige computer die daar in zit maakt deel uit van de radio (tenzij ik een PC in de kofferbak pleur natuurlijk) dus ik kan je niet helemaal helpen. Wat ik in elk geval wel weet is dat bij mechanische diesels de pomp exact afgesteld moet worden. Op het juiste moment moet de pomp diesel naar de verstuiver persen anders loopt de motor niet goed of zelfs in de soep. Dat is iets waar je rekening mee moet houden. Officieel moet dat met meetklokken en andere ingewikkelde apparatuur maar de meer ervaren dieselsleutelaars markeren gewoon waar de (oude) pomp zat, monteren de (nieuwe) pomp exact op die plek weer terug en proberen dan hoe het rijdt. Echter, als je nog geen ervaring hiermee hebt zou ik toch minimaal practische hulp zoeken of het uitbesteden. Zowieso moet je erg schoon werken als je zelf gaat sleutelen: 1 zandkorreltje kan de pomp of een verstuiver al beschadigen.
Aan de pomp zelf kan je niet/nauwelijks sleutelen. Dat zit zo ingewikkeld en nauwkeurig in elkaar (veel ingewikkelder en nauwkeuriger dan een carburateur) dat ik de pomp, als daar iets aan moet gebeuren, gewoon naar de revisieboer zou sturen. Dat kost een boel poen, maar dan heb je vaak wel garantie e.d..
Schijt aan originaliteit.
De bij electrische diesels moet je de pomp ook gewoon heel netjes afstellen
En de code zit in de computer, niet in de pomp. als je een van mijn topic’s opzoekt kan je wel zien wat het kost (aan inspanning ) om een pomp te vervangen.
Ouwe mopperkont
Geldt bij een XM ook dat als je de distributieriem ontspant je deze moet vervangen ? Geldt bij een BX wel ...
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Lelijke Eend schreef:Geldt bij een XM ook dat als je de distributieriem ontspant je deze moet vervangen ? Geldt bij een BX wel ...
als je hem er toch af hebt kan je hem maar beter gelijk vervangen !!
Spaart je later een hoop kosten .
Denk er ook aan dat deze riem te lijden heeft gehad van de lekkende diesel .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
wbogaerts schreef:Lelijke Eend schreef:Geldt bij een XM ook dat als je de distributieriem ontspant je deze moet vervangen ? Geldt bij een BX wel ...
als je hem er toch af hebt kan je hem maar beter gelijk vervangen !!
Spaart je later een hoop kosten .
Denk er ook aan dat deze riem te lijden heeft gehad van de lekkende diesel .
Walter
Dat is dus waar ik bang voor ben, mijn multiriem is er al van naar de kl*te gegaan en donderdag een nieuwe gemonteerd maar begint alweer uit te zetten is ook vettig…;-(
Verder was mijn vraag: Ik hoorde van een kenner dat als je de pomp vervangt de auto het mogelijk niet meer doet vanwege de correspondentie van de startcode-computer-pomp, schijnt gelinkt te zijn, klopt dit of kan ik hem zonder meer vervangen?
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Matthijs309 schreef:De bij electrische diesels moet je de pomp ook gewoon heel netjes afstellen
En de code zit in de computer, niet in de pomp. als je een van mijn topic’s opzoekt kan je wel zien wat het kost (aan inspanning ) om een pomp te vervangen.
Bedankt!
Heb je verhaal gelezen, kan ik wel wat mee, alleen jammer dat de foto’s niet meer te zien zijn, heb je die nog?
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Waar lekt de pomp precies? meest voorkomende is door het asje van de gashevel, dit is bij een Lucas pomp goed te doen, als je enige ervaring heb. Lekkage door de as waar het riemwiel opzit, is niet zelf te repareren, dat is echt voor een dieselspecialist.
Afstellen van een dieselpomp is te doen voor de wat ervaren sleutelaar, echter niet zonder enige studie en oefening voordat je het een beetje onder de knie heb.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Wat voor pomp is het? Een elektronische Lucas? De code zit in de computer en pomp is zo te wisselen. Al eens gedaan.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
ZX1.4i schreef:Waar lekt de pomp precies? meest voorkomende is door het asje van de gashevel, dit is bij een Lucas pomp goed te doen, als je enige ervaring heb. Lekkage door de as waar het riemwiel opzit, is niet zelf te repareren, dat is echt voor een dieselspecialist.
Afstellen van een dieselpomp is te doen voor de wat ervaren sleutelaar, echter niet zonder enige studie en oefening voordat je het een beetje onder de knie heb.
Pomp lijkt aan de onderkant te druppelen (iedere 5 seconde 1 druppel stationair), is moeilijk zo te lokaliseren, misschien bij demontage wordt hopelijk eea duidelijk.
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
boukewerff schreef:Wat voor pomp is het? Een elektronische Lucas? De code zit in de computer en pomp is zo te wisselen. Al eens gedaan.
Gelukkig, klinkt als een probleem minder, het is er een met een compu er bovenop, dus ik vermoed de elec. Lucas
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Drupt het op de distributieriem trouwens ? Dat vindt die riem namelijk niet zo fijn.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Lelijke Eend schreef:Drupt het op de distributieriem trouwens ? Dat vindt die riem namelijk niet zo fijn.
Dat heb ik nog niet kunnen zien, de multiriem is wel helemaal naar de filistijnen. Ik ga er iig niet veel meer mee rijden, het risico is er natuurlijk dat de D-riem ook aangetast is….als ik de pomp ga bekijken zal ik de staat van de D-riem zien.
Wordt waarschijnlijk volgend weekend.
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Als de multiriem al weggerot is zou ik er geen meter meer mee rijden. Eerst kijken en daarna beoordelen of je nog verder kan. Het bovenste kapje is er toch wel af te krijgen? Of heb je een reserve blok en een weekendje over?
Klinkt als een Lucas, en als een rotte. Ik ben bang dat je een andere kan gaan zoeken…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Revisie kan toch ook ? Heb ik ook met de pomp van mijn BX diesel laten doen. Kostte €350,-, maar het werkt weer. Ik had n.l. 2 pompen die geen van beiden OK waren.
En als er lang diesel oip de D-riem gelekt heeft: preventief vervangen.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
350 euro voor een complete revisie? Dan wil ik graag het adres hebben! En de riem moet je altijd vervangen, met of zonder olie erop.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.