4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
vering Stalsie’s XM
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 02 oktober 2009 07:13 PM
  [ # 46 ]

Hai, Citrofielen.

Ook ik had het probleem, dat m’n HA2 constant in de sportmode bleef staan.
Er waren geen storingen in het systeem.
Wat ik laatst gedaan heb, is een relai’s in de computer geplaatst die aan gestuurd wordt door de sport schakelaar in de auto.
In de normale stand onderbreek ik de aansturing van de kleppen en geef ze direct 12V.
In de sport stand is dan de situatie normaal.
Deze ingreep heeft als gevolg, dat de wagen zacht veert terwijl ik toch de sport stand heb.

Wat ik verder nog wil opmerken is, dat sommige zeggen, dat de ventielen met een lage spanning aan gestuurd worden.
Dit is NIET het geval.
Ze worden aangestuurd met een frequentie van 1000Hz en vervolgens met een puls die in breedte varieerd.
Dit heet puls widht modulation.
Het is dus een blokspanning van 12V, Als je dit met een normale multimeter probeert te meten krijg je een waarde die niets zegt in de sport mode is de uitlezing dan iets van 2,6 volt.

Tot zover.
Groet,
Kees.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 02 oktober 2009 10:48 PM
  [ # 47 ]
kees05 schreef:

Hai, Citrofielen.

Ook ik had het probleem, dat m’n HA2 constant in de sportmode bleef staan.

Bedoel je in de harde mode of in de sport mode? In de sportmode staan meestal de kleppen ook open, en gaan ze in vergelijkbare situaties als in de Auto-stand dicht, alleen liggen de drempelwaardes wat lager.
Ik denk dat je bedoelt dat je HA2 constant op hard stond doordat de kleppenniet meer opengestuurd werden.

Er waren geen storingen in het systeem.
Wat ik laatst gedaan heb, is een relai’s in de computer geplaatst die aan gestuurd wordt door de sport schakelaar in de auto.
In de normale stand onderbreek ik de aansturing van de kleppen en geef ze direct 12V.
In de sport stand is dan de situatie normaal. Deze ingreep heeft als gevolg, dat de wagen zacht veert terwijl ik toch de sport stand heb.

Bedoel je dat als je de schakelaar in de stand auto hebt, de kleppen continu worden opengestuurd en in de sport stand nooit worden opengestuurd? Dan is de situatie ook in de sportstand niet normaal. Bij HA2 zou ook in de sportstand het merendeel van de tijd de kleppen opengestuurd moeten worden.

Wat ik verder nog wil opmerken is, dat sommige zeggen, dat de ventielen met een lage spanning aan gestuurd worden.
Dit is NIET het geval.
Ze worden aangestuurd met een frequentie van 1000Hz en vervolgens met een puls die in breedte varieerd.
Dit heet puls widht modulation.
Het is dus een blokspanning van 12V, Als je dit met een normale multimeter probeert te meten krijg je een waarde die niets zegt in de sport mode is de uitlezing dan iets van 2,6 volt.

Wéér wat geleerd op dit geweldige forum.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 03 oktober 2009 01:37 PM
  [ # 48 ]

Ik heb maar even een schema getekend, dan is het wat duidelijker denk ik.
Je kunt dus zien, dat in de normale stand de kleppen nu constant 12V krijgen.
In de sport stand worden de VN05N weer verbonden met de ventielen.
Nog wel even voor de duidelijkheid, ik heb wel pootje nummer 5 van de VN05N eerst verbroken natuurlijk.

Ook heb ik het occiloscoop beeld even getekend.
Hieraan zie je dus, dat de frequentie 1000 Hz is. punt A hierin is dus de feitelijke aanstuur tijd van de ventielen en dit moet normaal gesproken varieren, afhankelijk van de omstandigheden.

Ik hoop, dat het nu wat duidelijker is.

Groet,
Kees.

Afbeelding Bijlagen
tekening copy.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 05 oktober 2009 01:26 PM
  [ # 49 ]

Bedoel je met A en B in je plaatje voor en achter?

En wat bedoel je met ‘constant in de sportmode’ in je vorige post? Dat de sportstand drempelwaardes worden gebruikt, of dat de kleppen altijd dichtstaan en dat dus altijd in de harde mode wordt gereden?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 05 oktober 2009 04:21 PM
  [ # 50 ]

Dag, Smileys.

Het is inderdaad zo,dat “A” en “B” staan voor de ventielen voor en achter.

Over je vraag in de sportstand het volgende, als de schakelaar in de auto in de sportstand wordt gezet, dan valt het relais af. Aan het schema kun je dan zien, dat de ventielen dan weer verbonden worden met de VN05N dus de situatie is dan net of er niets verandert is. De programmatuur in de veer computer doet dan gewoon ze werk zoals bijvoorbeeld, als je gas geeft, of als je afremt, dat de ventielen even dicht gaan even later worden ze dan weer aan gestuurd zoals ik het ossiloscoop beeld heb getekend.
tot zover weer.
Groet,
Kees.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 05 oktober 2009 04:26 PM
  [ # 51 ]

Duidelijk, dank je.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 05 oktober 2009 07:23 PM
  [ # 52 ]

Vind ik wel een te gekke oplossing Kees .
De Sportstand gebruik ik toch nooit , mij te hobbelig en eigenlijk rijdt dat met hoge snelheden toch niet echt fijn .
Krijg zelfs een wat onveilig gevoel dan.
Maar ja , ik rij type 1 , dus wat groffer is de sportstand dan type 2.
Maar op jouw manier kun je als het echt nodig is toch je hydraktief blijven gebruiken, is bij hogere snelheden ook wel aan te raden .
Vraagje : kan dit alles ook bij het type 1 ?
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 05 oktober 2009 08:15 PM
  [ # 53 ]

Dag,Dirk.

Om maar eerst antwoord te geven op je vraag, Ja, dit kan ook op HA1 zo aangesloten worden. Wel is het zo, dat de aansluiting op de connectors anders zijn.

Verder is het zo, dat ook ik niet zo snel de sport stand zal gebruiken hoor, ik wil juist lekker zweven.
Maar ik wil wel de mogelijkheid hebben en het stoorde me, dat het verschil tussen de schakelstanden van de schakelaar zo klein waren.

Mijn XM is van 1994 en heeft er inmiddels ongeveer 450.000 Km erop zitten, ik ben er zuinig op, dus rij er eigenlijk rustig in.

Groetjes,
Kees.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 06 oktober 2009 02:21 AM
  [ # 54 ]

Mmm.., geloof toch dat ik het niet goed begrepen had .
Je hebt dus de sportstand nog en de aut. stand , maar dan zonder hydraktief?
Ik zou juist die sportstand er helemaal uit willen hebben en daar voor in de plaats
geen hydraktief.
Dan krijg je dus in de aut. stand dat alles normaal functioneert ( met hydraktief) en
in de sportstand lekker zweven zonder hydraktief.
Dat vereist weer een andere schakeling ben ik bang.
Heb jij raad Kees ?
Of een andere “Kees”  Mr. Green
Ps. Mijn vorige XM ging er uit na 530.000 km., dus je hebt nog even!
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 06 oktober 2009 09:11 AM
  [ # 55 ]

Dezelfde schakeling, maar dan de 12V en de VN05N aansluitingen verwisselen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 06 oktober 2009 11:21 AM
  [ # 56 ]

juist Brian, op die manier werkt het, zoals Dirk het graag wil.
Groet,
Kees.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 06 oktober 2009 07:10 PM
  [ # 57 ]

Bedankt boys!

Als ik wat meer tijd heb eerdaags , ga ik lekker knutselen aan de vering .
`t Is me nu duidelijk.

Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 06 oktober 2009 07:31 PM
  [ # 58 ]


Let er wel op Dirk, dat de 12 volt lijn die ik gebruik direct aan de accu zitten, dus als je alleen de aansluitpunten van de VN05N en de 12 V verwisseld, zal je accu leeg lopen. Je zal dus de 12V die via je contactslot loopt dan moeten gebruiken.

Groet,
Kees.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 07 oktober 2009 11:09 AM
  [ # 59 ]

Zal er op letten Kees !
Bedankt!
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 07 oktober 2009 02:42 PM
  [ # 60 ]

Hallo,

Ik heb dit topic ff doorgelezen en zoals altijd is zo’n vering-topic erg interessant.
Ik heb zelf een V6 24 uit 1998 met dus hydractief twee.
Heb nu constant harde vering en daar wil ik nu wel eens vanaf.
Tot nu toe heb ik een tijd met spoelolie gereden en er zit nu gifgroene lhm in.
Het lampje werkt bij starten correct ( aan en weer uit).
Ook heb ik onlangs de wagen laten uitlezen bij mijn dealer en er zit geen enkele foutmelding in.
Wel is het zo dat ik totaal geen verschil merk in normale of sportstand.
De diode modificatie heb ik uitgevoerd dankzij de mooie foto van Mark Nijenhuis en mijn VN’s zijn o.k.
De enige bollen die ik nog niet heb gecheckt en/of vervangen zijn de voorraadbol en de middenbollen en de scmac ( anti inzakbol). Overigens de laatste moet er wel zitten maar ik kan hem niet vinden.
De koperen busjes heb ik ook aangeschaft bij de dealer alleen nog niet vervangen want het lijkt me lastig dit te doen zonder een brug.
Heeft iemand hier ervaring mee en / of een duidelijke omschrijving how to do?
Is las ook dat de kleppen een maal moeten klikken en dat doen ze bij mij niet. Ik hoor ze even zoemen zeg maar en dan na pakweg 10 seconden is het stil. Ook weet ik dat de accu leeggetrokken wordt als ik deze niet losmaak.
Iemand nog tips wat ik nu het beste kan doen?

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
 
4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook