2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
4HP18: altijd hetzelfde?
dr.emiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009

- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
Gepost: 01 oktober 2009 11:00 PM
  [ # 16 ]
bonang schreef:

PBtje verstuurd (en nogmaals bedankt!)

Heb nog niks ontvangen ?
Misschien nog een keer .....

Yep, it’s me.

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 02 oktober 2009 08:47 AM
  [ # 17 ]

Gesproken met de eigenaar, en hij wil het best aan! Hij heeft nooit een XM gezien, maar gebaseerd op de saab 9000 denkt hij dat het zou mogelijk zijn het te repareren zonder de voorkant, motor en transmissie uit te halen.

Het schakelbrein kun je inderdaad goed bij; moeten ze het luchtfilterhuis en accubak verwijderen, en dan heb je ‘m te pakken.

Mochten er toch grotere dingen gebeuren, zal echt de motor-versnellingsbak eruit moeten.
Ik heb hier nog een engelstalig sleutelboek waarin beschreven staat hoe dat uit te bouwen bij een V6. Dat stukje kan ik evt. wel voor je scannen. Is wellicht wel handig als er niet xm-kenners aan gaan sleutelen.

Gr Ferry

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 02 oktober 2009 10:18 PM
  [ # 18 ]

Beste Rik en Ferry,

Bedankt voor jullie reacties. Rik - kennelijk is de PB die ik je gestuurd heb niet bewaard op de Forum (was vroeger automatische altijd zo)—kort gezegd, bedankt voor je aanbod, maar ik denk niet dat het aan een stuk blok ligt. Mocht dat zo wezen, dan misschien neem ik weer contact op je aardige aandbod.

Ferry - bedankt voor je inzicht. Welke engelstalig uitgave heb je het over? Helaas, de Haynes (zo als je weet) dekt de v6en niet, en de Russek is fijn (maar klein en wat te summier.) Als het niet al te groot een klus, zou ik graag de betreffende paginas van je willen krijgen.

De bereide lokale monteur is ‘expert’ in de ZF bakken (is niet de ex-CXA monteur uit Seattle). Heeft nog niet de XM gezien, maar vanuit mijn verhaal denkt hij dat het toch een stuk 3-4, of 4-3 zuiger zou kunnen zijn.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 03 oktober 2009 01:15 AM
  [ # 19 ]

Keith,

Als je er belang bij hebt, ik heb de werkplaats handboeken XM type 1.
V6 automaat zie ik zo nog niet 123, wel met handbak.
Ik heb ook nog een boek vol met de info-rapid, de service update’s van citroen zeg maar.
Ik wil wel diverse hoofdstukken voor je kopieren en mailen.
De boeken zijn in het nederlands.
Als je interesse hebt doe me dan maar een pb.

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 03 oktober 2009 01:43 PM
  [ # 20 ]

Hoi Keith,

Het is inderdaad de Russek (de enige die ik weet waar de V6 instaat). Begrijp ik dat je die al hebt, en dus ik hoef niet te scannen? Of nog steeds belang bij?

Het is inderdaad niet erg uitgebreid, met onduidelijke tekeningen, maar toen ik m’n versnellingsbak heb vervangen, was ik erg blij dat ik ‘m had. T geeft in ieder geval de juiste, gemakkelijke volgorde aan om overal bij te kunnen.

De bereide lokale monteur is ‘expert’ in de ZF bakken (is niet de ex-CXA monteur uit Seattle). Heeft nog niet de XM gezien, maar vanuit mijn verhaal denkt hij dat het toch een stuk 3-4, of 4-3 zuiger zou kunnen zijn.

Als ik je/ de expert z’n verhaal goed begrijp, zijn deze delen te vinden in het “schakelbrein”; dus bovenop, en zonder uitbouw van volledige motor+bak.
En wanneer ik Rik zijn mail lees, bedoelt hij volgens mij met “blok” ook dit schakelbrein.

Deze breintjes zijn niet voor 100% te reviseren, aangezien de cilindertjes uitgeboord zijn in het aluminium, en ovaal uit slijten. Uiteraard kunnen zuigers, afdichtingen en veertjes vervangen worden, en vaak werkt het dan weer. Maar als de cilinders te ver zijn ingesleten, zit er niks anders op dan brein te vervangen. (Nieuw kost rond de €700,-)

Gr Ferry

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 03 oktober 2009 07:36 PM
  [ # 21 ]

Beste Ferry,

Heel erg bedankt voor het uitgebreide uitleg. Ten 1ste, idd bezit ik de Russek, en waarschijnlijk zal het wat duidelijkheid schijnen op het 1 en ander. Ook heel mooie om te horen dat de zuigers in het schakelbrein zitten, dus relatief gangbaar. En toen Rik een blok heeft aangeboden, dacht ik in mijn zwaar beheersende ‘onwetenheid” dat het over een groot blok ding ging zoals bij een motor…weet ik veel (dus niet.) Dus misschien best een idee dat ik nog eens Rik contacten—ik neem aan dat zo ‘n schakelbrein niet universeel is, maar gebouwd juist voor Citroen of PSA (en niet hetzelfde als die voor een Saab 9000.

Langzaamerhand maar zeker zal ze nog eens een keer rijden!

groetjes aan een ieder uit een te nat en koel Portland.

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 06 november 2009 02:36 AM
  [ # 22 ]

een update: Na maanden is eindelijk gisteren de XM monteur uit Seattle naar Portland gekomen, en 1st op mijn CitFix agenda was de autobak op de 12v (kort samengevat: in augustus plotseling stuk met alleen Reverse overgebleven.) Drain plug eraf en ca. 2 l. eruit gevlooied. Magneet is weg, en er waren wat metaaldeeltjes op de plug - niet zo best om te beginnen, alhoewel de filter en ATF waren vrij schoon.

Monteur Mark heeft voornamelijk op CXen gewerkt (gisteren reed hij in z’n ‘86 CX Prestige geimporteerd door CINA)en op de ZF bakken wel eens goed success gehaald met Amsoil ATF. Dus 2 l. Amsoil erin gegooied, motor op temp en flink gespeeld met de bakhandel..en ja hoor, die wou weer vooruit! Een paar kms. voorzichtig mee gereden, en op 1st indruk fungeert de bak weer precies zoals het hoort. A.S. zaterdag herhaal ik dit proceduretje, en hoop dat het zo is opgelost.

Anderen met ervaringen met Amsoil?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 06 november 2009 03:15 AM
  [ # 23 ]

nope, niet eens met automaten.

Heb wel respect dat je met een citroen in de states rijd. Het is nu niet zo dat ze daar ff een dealer hebben op de hoek van de straat. Europees en dan ook nog frans… petje af hoor.

Maar…. naar goed gebruik heeft een citroen rijder er altijd een reserve troen bij voor het geval dat Smile

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 06 november 2009 03:50 AM
  [ # 24 ]
gompy58 schreef:

naar goed gebruik heeft een citroen rijder er altijd een reserve troen bij voor het geval dat Smile

Inderdaad goede raad…de 24v is bijna een dagelijkse voiture—nog nieuwe veerbollen all-round, een paar electrische gekheden opklaren en een radio erin. De CX rij ik ook vaak als het mooie weer is. Maar voor de NietCit dagen heb ik een ouwe vertrouwe beest - een Audi v8 uit 1990. Heeft mij nooit in de steek gelaten, wat ik helaas niet kan zeggen van welke van mijn Citroenen ook. Daarom noemen ze het “liefde”. love1

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 06 november 2009 09:44 AM
  [ # 25 ]
bonang schreef:

Anderen met ervaringen met Amsoil?

Nee, nog nooit van gehoord zelfs. Klinkt als een soort haarlemmer wonderolie.
Ze hebben ook een nederlandse website dus het is hier ook verkrijgbaar.

Mooi dat je automaat weer werkt ermee! Maar komt het echt door dat Amsoil of had hij misschien met iedere verse ATF weer gewerkt? Heb je regelmatig de ATF ververst voordat de bak kapot ging?

Hoeveel olie heb je trouwens vervangen door Amsoil? Was dat de gebruikelijke 3,5 liter die je er uit haal als je aftapt of heb je de volle 8 of 9 liter er uit weten te krijgen?
Edit: sorry niet goed gelezen. Je hebt 2 liter vervangen. Dus je hebt een kwart van de inhoud van de bak vervangen door Amsoil en daarmee werkt hij weer? surprised Ik hoop voor je dat het goed blijft gaan…

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 06 november 2009 06:44 PM
  [ # 26 ]
par eXeMple! schreef:
bonang schreef:

Anderen met ervaringen met Amsoil?

Nee, nog nooit van gehoord zelfs. Klinkt als een soort haarlemmer wonderolie.
Ze hebben ook een nederlandse website dus het is hier ook verkrijgbaar.

Mooi dat je automaat weer werkt ermee! Maar komt het echt door dat Amsoil of had hij misschien met iedere verse ATF weer gewerkt? Heb je regelmatig de ATF ververst voordat de bak kapot ging?

Hoeveel olie heb je trouwens vervangen door Amsoil? Was dat de gebruikelijke 3,5 liter die je er uit haal als je aftapt of heb je de volle 8 of 9 liter er uit weten te krijgen?
Edit: sorry niet goed gelezen. Je hebt 2 liter vervangen. Dus je hebt een kwart van de inhoud van de bak vervangen door Amsoil en daarmee werkt hij weer? surprised Ik hoop voor je dat het goed blijft gaan…

ATF was een klein 9K kms. geleden vervangen. Toen die stuk ging zag het er nog goed uit—dus het was zeker niet alleen een kwestie van verse ATF.

Gezien de ervaringen van mijn monteur, en anderen, Amsoil ATF blijkt idd soms goed te werken. Maar dat wil niet zeggen dat mijn probleem definitief opgelost is - dat moet de mars den tijden laten blijken.

Totaal kwam er een klein 3 l. uit (vergiste me in mijn 1ste post), en dus er ging een klein 3 l. Amsoil ter vervanging. Ik herhaal het procedure hopelijk morgen, dan voorzichtig rijden en uitkijken.

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 09 november 2009 08:23 PM
  [ # 27 ]
bonang schreef:

[Ik herhaal het procedure hopelijk morgen, dan voorzichtig rijden en uitkijken.

post weekend update: Ik was 1st een stukje gaan rijden, om te zien hoe de autobak het deed na een paar dagen stilstaan. Als ik eenmaal in “4” zat, viel die telkens uit tot Neutral bij stilstaan. Echter kon ik er weer voort door even flink gas te geven - zeg maar tot 3000 rpms - en ging die terug vooruit. Niet erg goed, al bewoog die voort, maar beter als niets. Dus gisteren weer 3+l. ATF afgetapt en gevuld met meer Amsoil ATF. Ook olie+filter gewisseld (heeft er niks mee te maken met autobak verhaal maar voor de volledigheid cheese )

Toen wezen rijden. Merkwaardig is is dat des te meer ik reed, des te beter de autobak werd. Na ongeveer 20 kms. viel die niet meer uit, maar hooguit slipte een beetje in 4 naar 3, hoevel die pakte het altijd op. Dus besloten om haar weer als dagelijks vervoer in te schakelen en gewoon kijken. Vanochtend op weg naar mijn werkstudio (22 kms.) deed ze het wel erg goed. Drie keer bij stilstaan slipte die een klein beetje vanaf stilstand - misschien van 900 rpms bij stistaan tot 1300 of zo—maar telkens pakte het vrij snel weer op.

Dus, zoals de politiek dat stelt, ben ik “cautiously optimistic” over de toekomst van de autobak. Ik zal blijven rijden en zien als er nog verder verbetering komt, en dan binnenkort nog eens de ATF ten dele verversen. Zelf vindt ik het heel vreemd dat zoiets als Amsoil een dergelijke verbetering kan realiseren, maar ik zie (en rij!) de resultaat!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 09 november 2009 08:53 PM
  [ # 28 ]
bonang schreef:

ik neem aan dat zo ‘n schakelbrein niet universeel is, maar gebouwd juist voor Citroen of PSA (en niet hetzelfde als die voor een Saab 9000.

Dat heb je goed aangenomen! Ben zelf met m’n automaat (ook 4HP18) een keer naar de specialist geweest, en die vertelde dat de PSA-automaten altijd anders (minder prettig, vond ie) schakelen dan anderen, inderdaad wegens een ander brein. Dat sluit niet uit dat het brein niet uitwisselbaar is maar het zal zeker een ander rijgedrag geven.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook