Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
rocco schreef:eigenlijk niets, (naar aanleiding van de virtuele dubbele eendenmotor van LE)
dit is te ver off-topic…
Zal wel aan mij liggen, maar ik snap er niks van. Hij had het niet over GSA-motoren, daar begon jij over.
Graag wat meer op het onderwerp reageren.
Jongens, jongens wat zijn we vriendelijk vandaag!
Niet iedereen is evengoed op de hoogte van alle types en motoren. Het lijkt me dat nog niet iemand hoeft te weerhouden om te reageren. Gezamenlijk komen we er wel uit en leren we van elkaar.
Michaël,
Xantia 1.8 X, 1993,ORGA 5996,Opera Rouge, 185.000 km, http://www.xantiaclub.net lid, kentekenplaathouder,
Er is meer dan Xantia alleen…
Trouwens op deze website vind je een plaatje van de bedoelde motor. In dit geval de Peugeotversie.
De olievuldop is er echter niet duidelijk op zichtbaar. (Volgens mij dat zwarte geval achter de carburateur.)
http://www.autoweb-france.com/index.php?rub=22&cat=3
Michaël,
Xantia 1.8 X, 1993,ORGA 5996,Opera Rouge, 185.000 km, http://www.xantiaclub.net lid, kentekenplaathouder,
Er is meer dan Xantia alleen…
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Hier is de oliedop te zien: het zwarte gevalletje bovenop/achterop het motorblok.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Uhm, ik lees dit nu pas. Heb er verder niet zoveel aan toe te voegen. Maar om een misverstand uit de weg te helpen: volgens mij is een GS/GSA blok geen eendenblok in het kwadraat. Volgens de Haynes manual die ik toevallig ooit eens van een GSA op de kop had getikt gaat het om een luchtgekoelde 4 cyl. boxermotor, maar dan wel met bovenliggende nokkenassen die door riemen worden aangedreven. Terwijl dit bij de eend (en ook Visa 652cc die inderdaad verwant is aan die van de 2CV) een onderliggende nokkenas met stoterstangen is. Vandaar dat de cylinderkoppen er ook wat anders uit zien… Heb ik dit correct, Handjes?
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Dat klopt als een diesel!
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
olievuldop
Ik kan me nog een anekdote herinnneren van een franse non, die vertelde aan de lokale concessionair van de double chevron, dat ze het bijvullen van de olie maar een tijdrovend karwei vond, ze had al speciaal een miniscuul trechtertje gekocht omdat het volgens haar makkelijker ging.
Enfin, de beste man liep mee naar de visa om de non te vragen hoe ze dat nu eigenlijk deed, ze trok zo`n stokje uit de motor, stak de trechter erin en begon bij te vullen.
Verder merkte ze op dat de motor wel erg rookte.
Dit was echter ook logisch te verklaren, ze bleef gieten totdat ie vol was…
(nee, dit is niet dezelfde non als in de gendarme films, die reed 2cv!!)
Dan heb je in ieder geval nooit geen last meer van een ratelende nokkenas, altijd volop olie!!
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Bij mijn visa krijg ik de dop er niet eens af om de olie bij te vullen. Miss. ben ik wat te voorzichtig, maar hij zit goed vast..
Hoe kan dat?
Iets meer brute kracht gebruiken en een beetje wrikken wil helpen…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Trek je wel aan de goeie dop? Er zit in ieder geval geen schroefdraad in dus gewoon rechtstandig omhoog trekken. Het zit alleen een beetje op een vervelende plek om veel kracht te zetten.
Ik weet niet of het mogelijk is dat er een soort vacuum is ontstaan ofzo? Maar anders kan je misschien slangetje aan de zijkant van de dop even loshalen. Er stroomt geen olie uit dan