Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Het lampje van het motormanagement op mijn dash blijft branden. Soms gaat het uit, maar ook daarna weer aan. Reproduceerbaar is dat het boven de 3000 rpm uit gaat en onder de 2750 rpm weer aan gaat.
Wie o wie weet wat er aan de hand is?
Ik heb voorafgaand dit weekend de gehele distributie en spanrollen vervangen inclusief de multi-v-riem
en de krukaspoelie. De krukaspoelie was in 2 stukken geslagen….dus vandaar. Wisselen van de riem ging probleemloos en de motor startte ook weer direkt en rijdt verder goed. Opvallend is dat ik wel een sterke dieselklop of nagelend geluid heb. Is er iets met de verstuivers of de brandstofpomp?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Wat voor foutmeldingen komen eruit als je ‘m uitleest?
Het lijkt mij dat je timing van de distributie niet helemaal klopt.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Harm schreef:Wat voor foutmeldingen komen eruit als je ‘m uitleest?
Ik heb nog niets uitgelezen…...
cms-je schreef:Het lijkt mij dat je timing van de distributie niet helemaal klopt.
Er zitten geen lampjes op de timing van de distributie…..
Als de timing niet zou kloppen zou de motor niet willen starten en lopen.
Daar zit het probleem dus niet….
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Als de pomp niet op tijd staat, dan start de motor wel, maar zal niet lekker lopen.
Wat mij niet helemaal duidelijk is, of het MM-Lampje probleem nou voor de D-riem wissel al aanwezig was?
Mocht alles wel op tijd staan, dan is het enige dat ik in relatie met het nagelen en het MM-Lampje kan brengen, de verstuiver met de sensor (naaldbeweging).
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Het lampje heb ik voor het eerst op zien lichten, toen ik strompelend de laatste honderd meter naar huis tokkelde met een gebroken krukaspoelie. Nadat ik de hele distributie vervangen had bleef het branden. Vanmorgen ben ik toch met de auto naar het werk gegaan en na een paar honderd meter een LAWAAI..of de uitlaat eronderuit zou rammelen…..en ineens stil, lampje uit!
Na ettelijke meters, lampje weer aan en weer genagel. Ik ga voorlopig inderdaad even voor het toeval en denk dat ik eerst de verstuivers ga controleren. Daarna waarschijnlijk een paar nieuwe monteren…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Hallo,
Er zitten 2 sensoren waarmee de mm-comp. kan zien of de timing klopt,althans tussen krukas en dieselpomp.
De ene is de verstuivernaaldsensor, de andere de B.D.P.-sensor op het vliegwiel.
Het beste is controle v.d. timing m.b.v. paspennen.(bouten)
De controle van nokkenas en pomp zullen bekend zijn, maar die van het vliegwiel(krukaspoelie) zit achter de startmotor.
Het is een lastige plek en het is toch beter om de startmotor te verwijderen.Het pengat moet dan zichtbaar zijn (rechts)
Pen of lange bout van 6 of 7 mm gebruiken die dan in een gat in het vliegwiel valt.
Succes.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Begin maar eens met uitlezen.
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Eerst uitlezen lijkt mij in dit geval het beste, ik verdenk ook de verstuivernaaldsensor.
De timing van de D-riem controleren is nogal een klusje.
Verder geloof ik niet dat je verstuivers opeens slecht zijn geworden en het opeens weer goed doen.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Uitlezen? Hoe doe ik dat Citroënmonteurtje? Ik heb geen Lexia of kan dat simpeler?
Verder weet ik zeker dat de motor op tijd staat. Riemwielen geblokkeerd, distririem afgetekend en ook op de wielen, merktekens overgenomen op de nieuwe riem en tanden geteld. Motor met de hand getornd en weer bouten geplaatst. Alles was in orde….
Ik hou jullie op de hoogte, ik heb zojuist 4 nieuwe nozzles besteld met nieuwe ringen en retourleiding voor het enorme bedrag van € 60,00. Die gaan we eerst vervangen en als dat het niet oplost ga ik de kappen van de riem er wel weer eens afhalen…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Dure spullen zeg
Ze gaan zoals gemeld vandaag op de post.
Hoop dat je wat blij bent met je nieuwe nozzles en ringetjes!
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Vandaag opnieuw de hele distributie opengewerkt en opnieuw gecontroleerd.
Shit….de brandstofpomp stond 1 tandje verkeerd.
Jullie hadden dus toch gelijk, excuses voor mijn eigenwijsheid…...
Alles er weer af en opnieuw gemonteerd. Ik weet niet hoe deze vergissing is ontstaan. Ik had alles keurig afgetekend.
Gelukkig loopt ie weer als een zonnetje! Het lampje is uit. Nu kunnen de nieuwe nozzles een keer op mijn gemakkie…..
Prijzen voor deze reparatie:
Nieuwe krukaspoelie: 100 euro
distributieriem+waterpomp+spanrol+omlooprol: 118 euro
Nieuwe multi-v riem: 28 euro
Voor de nozzles en verstuivers ga je trouwens naar Dappieman; topservice!
Mag slotje op…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Niet erg hoor, eigenwijs is ook wijs!!
Fijn te horen dat hij nu weer bromt zoals het hoort.
GW-tje schreef:Ik weet niet hoe deze vergissing is ontstaan. Ik had alles keurig afgetekend.
Had je na het met de hand rond draaien van de motor, nog een keer gecontroleerd of alle paspennen nog pasten?
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
De eerste keer heb ik de motor op tijd gezet aan de hand van de riemwielen op nokkenas en brandstofpomp. Beiden geblokkeerd met 1 bout. Het vliegwiel had ik aan de onderzijde vastgezet op de tanden met een fröbelhulpstukje. Inderdaad na montage met de hand getornd en gecheckt met opnieuw de bouten in de gaten. Dit ging goed, maar de procedure was toch niet correct.
De tweede keer echt alles volgens het boekje gedaan. 1 Bout in het nokkenasriemwiel en 2 in de brandstofpomp. Krukas geblokkeerd met pen achter de startmotor in het vliegwiel. Toen zag ik dus dat de brandstofpomp niet in de pas liep.
Na montage was alles nu in orde.
Ergo: RTFM and do it according to this!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991