Ik heb onlangs alle bollen vervangen,maar toch is de vering niet naar mijn zin.
Vooral de voorkant “bonkt"te veel bij het nemen van putdeksels e.d.
Ik vermoed dat de lagers van de draagarm(silent blocs)de boosdoener zijn.
Heeft iemand ervaring met het zelf vervangen?
Doet de Hegru dit ook?Dwz:hebben zij compleet gereviseerde draagarmen?
een dag niet geademd is een dag niet geleefd.
Bij bonken verdenk ik zelf altijd eerder de stabilisatorstangetjes dan de draagarmen. Ik heb meegemaakt dat 1 van de lagers/rubbers er volledig uit lag, en dat niet te horen was. De auto zelf reed toen overigens als een dwijl. Bij stukkende stabistokjes is vrijwel altijd een bonk hoorbaar.
Versleten draagarmen zou je eigenlijk ook in de wegligging terug moeten kunne vinden. Zoekerig en vooral dwijlerig weggedrag brengt dat voort.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
kan ik dat stabilisatorstangetje er simpelweg “tussenuit plukken”?
een dag niet geademd is een dag niet geleefd.
Ja, dat kan zeker. De stabistokjes zitten op je draagarm vast, naar de stabilisatorstang. Het kan wel even gekloot zijn om ze los te krijgen. Ik pak altijd meteen de slijptol als ik ze moet vervangen. Slijp de moeren af, en sla vervolgens het stokje er uit. 2 stabistokjes zijn overigens heel veel goedkoper dan 2 gereviseerde draagarmen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
twee stabistokjes volgens Hbase 80 eurie.
wat zou een gereviseerd armpje kosten?
een dag niet geademd is een dag niet geleefd.
Een stuk meer. Met een gereviseerde draagarm los je dat bonkende geluid ook niet op als het dus de stabistokjes zijn. Ik zou de auto eerst op de brug zetten of desnoods opkrikken en met de koevoet de draagarmen op overdreven speling checken. Mocht dat niet het geval zijn, dan denk ik echt dat je stabistokjes de veroorzaker van het gebonk zijn. Bij een gereviseerde draagarm zit dus geen nieuwe stabitokje!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Het bonken van de vering ondanks het vervangen van de veerbollen is bij de BX geen onbekend verschijsel.
Het komt door slijtage in de veercilinder, de veerpoot zelf. Veerpoten vervangen.
Dat is inderdaad ook een heel goede mogelijkheid.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
weet iemand een goed adres voor veerpoten(nieuw of gereviseerd)
een dag niet geademd is een dag niet geleefd.
Vooral de voorkant “bonkt"te veel bij het nemen van putdeksels e.d.
Bedoel je bonken als er ‘bonkig’ overheen rijden dus aan de stugge kant of bonken dat je kunt horen?
Op een klinkerweg hoor je ruime stabistokjes erg goed.
Een niet lekker verende bx kan ook liggen aan vervuilde hoogteregelaar. Daar ze meestal nooit zijn schoon gemaakt. Ik heb ervaren dat het enorm veel helpt. Waarvan ik vaak dacht, die stugge veerpoten toch altijd. Schone lhm in het systeem is ook bevordelijk voor de vering. Al met al kom je met elke stap dichterbij een zeer goed verende bxje. Het is niet 1 ding vervangen en het is direct goed.
Ik bedoel met bonken dat je hem duidelijk voelt.
Ik had misschien te veel verwacht van de nieuwe bollen.
De olie is nog heldergroen.
Ik verdenk de veerpoten(glijlager versleten?)
een dag niet geademd is een dag niet geleefd.
Komt de bx snel omhoog van voren? en reageert de bx als je leunt op voorkant van de auto (bumper bijv.), moet de motor wel lopen. Dit kun je ook bij de achterkant controleren.
smorgens duurt het pak m beet vijf tellen eer de dame zich uitrekt.
Auto stationair,ik duw voorbumper ca. 10cm. omlaag, voel ik dat ze stevig weerstand biedt maar ze duwt me niet omhoog.
Achter kan ik ze ca. 20cm. omlaag duwen dan hoor ik meteen de pomp tikken en drukt ze mij omhoog.
een dag niet geademd is een dag niet geleefd.
Even een tipje voor de stabi-stokken. Laatst besteld bij ATP-autoteile via ebay. 42 euro voor beide incl verzendkosten. Bij mij scheelde het een hoop getok op putdeksels en bij oprijden van drempels.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)