Ik heb zo juist een C5 Break gekocht. Ik heb het idee dat de vering wat minder confortabel is als bij mijn vorige Citroen (Xantia 1.8 16V Break). Ik moet nu meer afremmen bij drempels.
Wat vinden jullie van de C5 vering?? :
C5 HDi 110pk Break Ligne Prestige Automaat 293.000km + DS21 Pallas 1968
Het verschil tussen mijn DS en C5 is enorm. De DS is veeeeel confortabeler. Drempels nemen gaat redelijk goed, maar vooral kleine oneffenheden in de weg voel ik veel beter dan bij mijn DS (maar ook de mijn vorige Citroens (BX en Xantia en Xantia Break) veerden naar mijn mening comfortabeler).
Ik lees het volgende op de Citroen website:
Het Hydractive III veersysteem past de veerkarakteristiek van de auto aan op de omstandigheden en houdt rekening met snelheid, staat van het wegdek en de smaak van de bestuurder die kan kiezen voor een ‘sport’-stand.
Ik heb mijn C5 2e hands gekocht, helaas zonder gebruiksaanwijzing. Misschien staat mijn C5 in de “sportstand”. Hoe krijg ik hem daaruit?
Wordt de vering van de C5 via een computer systeem geregeld? En zoja, valt er via een nieuwe software upgrate wat te doen?
C5 HDi 110pk Break Ligne Prestige Automaat 293.000km + DS21 Pallas 1968
de C5 verhard zich soms ook bij bepaalde rijomstandigheden…
dat krijg je met actieve vering, en da’s niet altijd even comfortabel.
je rijdt dus met zachte vering snel een bocht in, om er in de bocht achter te komen dat de vering zich verhard.
dit verschijnsel valt me zelf nogal tegen van de C5 HDI 110 van m’n schoonvader; daarbij vergeleken kon ik met m’n vorige auto (P406) veel dynamischer bijvoorbeeld een rotonde nemen..
maar ja, dat was dan ook een benzine, met 100 kg minder in de neus !
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Comfortbollen
Heeft er iemand al een keer van die Comfortbollen geprobeerd?? Ik heb wel interesse eigenlijk want ook ik moet toegeven dat mijn BX en mijn DS beiden toch wel een stuk comfortabeler geveerd waren. Vooral als je scheef uit bijvoorbeeld een uitrit komt of scheef over een drempel heen gaat dan schud alles door elkaar (veel klachten van mijn vrouw als ik dit te hard doe). Verder geen klachten en net als vroeger, hoe harder je over slechte wegen en/of drempels gaat, hoe minder last je ervan hebt.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Re: Comfortbollen
Bas schreef:Heeft er iemand al een keer van die Comfortbollen geprobeerd?? Ik heb wel interesse eigenlijk want ook ik moet toegeven dat mijn BX en mijn DS beiden toch wel een stuk comfortabeler geveerd waren. Vooral als je scheef uit bijvoorbeeld een uitrit komt of scheef over een drempel heen gaat dan schud alles door elkaar (veel klachten van mijn vrouw als ik dit te hard doe). Verder geen klachten en net als vroeger, hoe harder je over slechte wegen en/of drempels gaat, hoe minder last je ervan hebt.
Ja er is iemand hier op het forum welke dat heeft gedaan…. ik weet nie precies wie.. maar het schijnt wel erg lekker rijden te zijn Je kan ze kopen bij o.a. Chyparse of René Spaan.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Er zit ook verschil tussen het veersysteem van een 1.8 en die van een V6, ik vond een 1.8 erg lekker veren, de V6 was wat strakker en stugger geveerd.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Ik heb een C5 2.2HDI Exclusive met automatische bak en ik ben uiterst ONtevreden over de vering die véél te hard is.
Vergeleken met de vering van 2.0HDI is de 2.2HDI inderdaad een stuk harder, en ook veel harder dan mijn vorige Xantia.
Dit komt omdat de 2.2HDI en de V6 uitgerust zijn met het Hydractief III+ systeem terwijl de andere modellen uitgerust zijn met het Hydractief III systeem.
De veerbollen op het Hydractive III+ systeem zijn inderdaad een stuk harder dan die van het Hydractive III systeem.
Ik probeerde al bij verschillende concessiehouders om de bollen van mijn III+ systeem de vervangen door bollen van het III systeem maar dat wordt kategoriek gewijgerd.
Citroën in Parijs heeft mij zelfs schriftelijk laten weten dat ik alle rechten op hulp en ondersteuning kan vergeten indien ik die bollen laat vervangen door wie dan ook.
In Engeland vervangen concessiehouders die bollen op eenvoudige aanvraag. Het schijnt veelvuldig te gebeuren omdat de Engelsen die III+ ook veel te hard vinden.
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Is op zich wel logisch dat ie harder geveerd is aangezien met de V6 hogere snelheden worden behaald. Dus ik snap Citroen Frankrijk ook wel !
Willem schreef:Er zit ook verschil tussen het veersysteem van een 1.8 en die van een V6, ik vond een 1.8 erg lekker veren, de V6 was wat strakker en stugger geveerd.
Laten we ook niet vergeten dat het veersysteem voorzien is
om 200 000 km of 5 jaren te doen zonder onderhoud!
M’n XM was ook minder strak en stug dan de C5 1.8 van nu.
Maar de rek in die groene bollen was er relatief vlug uit.
Bij zoverre dat je door de duur niet meer op gas maar op olie veerde
M.a.w.: Je kan niet alles hebben.
Ik snap de reacties op mijn berichtje niet goed.
Er zijn hier mensen die klagen over de stugheid van de vering van de C5, en ze hebben gellijk.
Er wordt gesproken over comfort-bollen en andere oplossingen enz.
En dan plaats ik mijn berichtje met mijn bevindingen en ik lijk de gebeten hond wel.
Indien Citroën mij geen oplossing biedt voor de véél te harde vering van mijn 2.2HDI, dan wordt mijn volgende auto simpelweg geen Citroën meer.
En dan wil ik er nog effe bij zeggen dat ik sinds meer dan 25 jaar een fervente Citronist ben, omwille van die geniale vering waar ze nu blijkbaar willen vanaf stappen.
Zo, dat was het.
Een ex-Citronist dank zij de C5 2.2HDI met Hydractive III+ vering.
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
probeer eens een Peugeot 407; daarbij hebben ze qua onderstelafstemming gekeken naar een BMW 3-serie ops:
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Frenchie schreef:Ik snap de reacties op mijn berichtje niet goed.
Er zijn hier mensen die klagen over de stugheid van de vering van de C5, en ze hebben gellijk.
Er wordt gesproken over comfort-bollen en andere oplossingen enz.En dan plaats ik mijn berichtje met mijn bevindingen en ik lijk de gebeten hond wel.
Indien Citroën mij geen oplossing biedt voor de véél te harde vering van mijn 2.2HDI, dan wordt mijn volgende auto simpelweg geen Citroën meer.
En dan wil ik er nog effe bij zeggen dat ik sinds meer dan 25 jaar een fervente Citronist ben, omwille van die geniale vering waar ze nu blijkbaar willen vanaf stappen.Zo, dat was het.
Een ex-Citronist dank zij de C5 2.2HDI met Hydractive III+ vering.
De gebeten hond zijn. = De schuld krijgen.
Ik geloof dat niemand jou de schuld geeft van de te hard geveerde C5…
Maar welk ander merk wagen is dan wel soepeler geveerd dan een C5?
En waarom zou je als Citroenliefhebber met zoveel jaar ervaring niet teruggaan naar een ouder model dat wel naar jou zin is?
Voor het geld van een gloednieuwe C5 moet een topmodel soepelverende CX of DS toch in concoursstaat te vinden/krijgen/onderhouden zijn? Dan heb je een Citroen waar jou generatie mee is opgegroeid, die bij jou past kwa smaak, kwa style…
En hoezo weigeren om de bollen te vervangen? Het is toch jouw auto? Ik neem aan dat je dan wel naar je garantie kan fluiten, wat weer vervelend is wanneer zich er een ingewikkeld electronisch probleem voordoet (ook al zo’n “positief” aspekt van die nieuwerwetse auto’s…;) )
ieksEmmu schreef:
De gebeten hond zijn. = De schuld krijgen.
Ik geloof dat niemand jou de schuld geeft van de te hard geveerde C5…
Maar welk ander merk wagen is dan wel soepeler geveerd dan een C5?
En waarom zou je als Citroenliefhebber met zoveel jaar ervaring niet teruggaan naar een ouder model dat wel naar jou zin is?
Voor het geld van een gloednieuwe C5 moet een topmodel soepelverende CX of DS toch in concoursstaat te vinden/krijgen/onderhouden zijn? Dan heb je een Citroen waar jou generatie mee is opgegroeid, die bij jou past kwa smaak, kwa style…En hoezo weigeren om de bollen te vervangen? Het is toch jouw auto? Ik neem aan dat je dan wel naar je garantie kan fluiten, wat weer vervelend is wanneer zich er een ingewikkeld electronisch probleem voordoet (ook al zo’n “positief” aspekt van die nieuwerwetse auto’s…;) )
Ik mag geen DS leasen van mijn baas….........
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Frenchie schreef:Ik snap de reacties op mijn berichtje niet goed.
Er zijn hier mensen die klagen over de stugheid van de vering van de C5, en ze hebben gellijk.
Er wordt gesproken over comfort-bollen en andere oplossingen enz.En dan plaats ik mijn berichtje met mijn bevindingen en ik lijk de gebeten hond wel.
Indien Citroën mij geen oplossing biedt voor de véél te harde vering van mijn 2.2HDI, dan wordt mijn volgende auto simpelweg geen Citroën meer.
En dan wil ik er nog effe bij zeggen dat ik sinds meer dan 25 jaar een fervente Citronist ben, omwille van die geniale vering waar ze nu blijkbaar willen vanaf stappen.
Zo, dat was het.
Een ex-Citronist dank zij de C5 2.2HDI met Hydractive III+ vering.
Sorry maar zoek jij maar es een ander merk auto die niet zo hard veert als jou C5 met Hydractive III vering… Die vind je niet….
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
een ander merk rijden lijkt mijn geen oplossing voor jouw probleem.
Ik denk dat je het probleem stug veren dan alleen nog maar erger maakt.
De huidige citroëns veren allemaal harder dan de vorige generatie citroëns. maar ten op zichte van alle andere merken veert een citroën nog steeds als een citroën.
zelfs mijn (toch redelijk stug geveerde) zx rijdt over het algemeen nog soepeler geveerd als een standaard mitsubishi colt of andere concurrenten.
en de xantia was idd al een heel stuk stugger als mijn bx maar toen ik in een normaal geveerde auto ging zitten rende ik snel terug naar de xantia.
wat een verschil!
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX