Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 28-03-2006
- BX 1.4 k1g
- Xantia 1.9td type2
dag forum,
de koppeling van mijn bx zou vervangen moeten worden. nu heb ik hier op het forum al de nodige info verzamelt i.v.m. demontage van de verschillende onderdelen, maar hoe weet ik nou of de drukgroep die ik nodig heb er één is met 18 of 20 vingers.
het gaat om een bx 1.4 k1g motor met manuele 4-bak.
grtz
sam
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Meestal kan de onderdelenzaak dat opzoeken aan de hand van je kenteken en/of motorcode, die je daar dus hebt.
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 28-03-2006
- BX 1.4 k1g
- Xantia 1.9td type2
ok,
thnx Vermond,
ga volgende week eens bij de onderdelenboer informeren (is deze week nog met verlof geloof ik).
grtz
sam
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 28-03-2006
- BX 1.4 k1g
- Xantia 1.9td type2
dag forum,
verleden maand heb ik samen met forumlid wbogaerts de koppeling van mijn bx vervangen.
zoals hierboven al vermeld had de onderdelenleverancier genoeg aan de motorspecificaties om de juiste koppeling en dichtingen te leveren.
toen we aan de klus bezig waren zagen we dat er nog wel meer onderdelen vervangen dienden te worden: linkse stofkap van het stuurhuis, stofkap aan wielzijde van de linkse aandrijfas en de beide stofkappen aan de bakzijde. daar de beide aandrijfassen al gedemonteerd waren belden we even naar de onderdelenboer om al die spullen te bestellen (weer met vermelding van bx-type). de onderdelen konden we in de namiddag komen oppikken.
toen de nieuwe koppeling gemonteerd was reden we met de sm van wbogaerts naar de leverancier (wat maakt dat scheurijzer toch een zalig geluid).
terug thuis begonnen we aan de aandrijfassen. de onderdelen voor de stofkappen aan de bakzijde waren wel helemaal anders dan de originele welke erop zaten (zie onderstaande foto).
de nog gemonteerde stofkap is enkel een rubberen hoes en het geleverde onderdeel bestond uit een hoes, klemring en metalen bus. na wat gezoek op h-base en auto-masterbase terug naar de winkel gebeld en 2 stofkappen besteld voor een bx 1.6 (afmetingen komen ongeveer overeen met wat we konden meten).
heeft hier iemand op het forum dit ook al opgemerkt bij het vervangen van deze delen of is dit weer zo een geval van dat de oude stock aan de montageband in de fabriek eerst opgewerkt moest worden.
de dag erna hebben we bij de zx (1.4 monopoint van 1994) van mijn pa dezelfde operatie gedaan (enkel de koppeling, stofkappen waren nog goed), maar hier waren wel degelijk de andere stofkappen op de aandrijfassen gemonteerd. voor de rest was al hetgene we vervangen hebben hetzelfde: koppeling, krukasdichting, de 2 aandrijfasdichtingen, tussenaslager, gaffelhouderbusjes en asje bovenop gaffel (waar hefboom op zit).
grtz
sam