1 van de 2
 1 2 Volgende > 

BX TZD Automaat / TZD Turbo: VRAAGJE!!!
ikkelaurensz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53

Gepost: 18 augustus 2005 01:43 AM

Hallo allemaal,

Ik ben op BX-jacht. Kan een TZD (19D) Automaat kopen. Zijn er nog bijzonderheden waar ik op moet letten aangezien het een automaat is.

En kan iemand me iets vertellen over de duurzaamheid van de Turbodiesel BX? Ik heb gehoord dat het blok niet zo goed als de ongeblazen 19D.

Klopt dat?

Bedank voor jullie hulp

Laurensz

Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?

Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 18 augustus 2005 01:49 AM
  [ # 1 ]

nou ik weet neit hoeveel die op de teller heeft staan maar er kan genoeg op komen hoor Laughing 

dus maakt niet uit of een ongeblazen of turbo is alleen met turbo heb je meer plezier (trekt een stuk sneller op). Of het blok niet na de 800 000 is te krijgen weet ik zelf niet Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 18 augustus 2005 01:58 AM
  [ # 2 ]

Re: BX TZD Automaat / TZD Turbo: VRAAGJE!!!

ikkelaurensz schreef:

Hallo allemaal,

Ik ben op BX-jacht. Kan een TZD (19D) Automaat kopen. Zijn er nog bijzonderheden waar ik op moet letten aangezien het een automaat is.

En kan iemand me iets vertellen over de duurzaamheid van de Turbodiesel BX? Ik heb gehoord dat het blok niet zo goed als de ongeblazen 19D.

Klopt dat?

Bedank voor jullie hulp

Laurensz

Ik heb diverse BX’en gehad…zowel de 1.9 tzd als de 1.8 Tzd- turbo en het maakt niet zoveel uit qua levensduur.
3,5 a 4 ton is niks voor deze motoren.

Je moet op heel veel dingen letten…..zowel qua veersysteem als motor, bak, koppeling enz.

Over remmen en bandjes zou ik me geen zorgen maken.
Roesten doen de types zo vanaf 1989 t/m 93 (break tot 94) zelden of nooit…..daar zijn ze inmiddels (itt Opel e.d. Twisted Evil ) om bekend. Smile

Ik weet niet of je al wat ervaring hebt met een auto kopen ?

Waar je dus allemaal op moet letten dus.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 18 augustus 2005 02:08 AM
  [ # 3 ]

ikkelaurensz schreef:

Hallo allemaal,

Klopt dat?

Bedank voor jullie hulp

Laurensz

Hee,  dat is op steenworp afstand (ik woon in Den Bosch).

De turbodiesel en diesel zijn potentieel heel degelijk.

Let bij de automaat erop dat de ATF olie netjes op peil is (peilen bij warme motor volgens boekje) en mooi rood. Verbrand ruikende of zwarte ATF olie aub mijden.

De turbodiesel is best sterk maar heeft een zwak punt en dat is dat de cilinderkop er niet tegen kan om koud op zijn sodemieter te krijgen. Tevens missen beide uitvoeringen een koelwatertemp. meter. Dus je kan ook niet goed zien wanneer de motor nu warm is.

Een cilinderkop die kapot gaat ontwikkelt scheurtjes en zal snel VEEL koelwater gaan verbruiken. Reparatie zeer prijzig. Je kan als volgt kijken of de cilinderkop niet gescheurd is (ook handig om bij een normale diesel te bekijken).  Je kan het zien door voordat je de motor start de expansiedop van het expansievaatje (bij de turbodiesel) of van de radiateur (diesel) te halen en een helper de motor te laten starten. Er mag geen koelvloeistof omhoog komen of iets van belletjes zichtbaar worden.  Maak een flinke proefrit (waarbij je de motor het best een minuut of 10 kan laten opwarmen op de snelweg met 100/120.  Wel rustig doortrekken naar de 120). Hierna moet je er nog niet verbaasd van staan als je nog een pluimpje ziet met flink accelereren. Een turbodiesel is pas echt rookvrij als ie goed is opgewarmd en dat kan best een minuut of 20/25 duren. Het is dus echt een lange afstandsrijder en alleen nuttig om aan te schaffen als je er lange ritten mee zult gaan maken.

De turbo gaat trouwens vrijwel nooit stuk bij deze motoren. De brandstofpomp kan wel de geest geven (vooral vanwege lekkage) en let op wanneer de distributieriem (met spanrollen) is vervangen.

Als je een turbodiesel netjes behandelt kan ie zowat eewig mee maar je kan hem ook zo kapot krijgen met verkeerd gebruik. Met netjes bedoel ik voornamelijk: rustig met koude motor, met warme motor mag je gerust pittig doorrijden. Normale diesels zijn een stuk meer hufter proof.

Succes met je aankoopoverwegingen.

Profiel  

TinusTussengas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 494

Gepost: 18 augustus 2005 05:41 AM
  [ # 4 ]

Even voor de duidelijkheid van de Topic starter. Een TZD diesel is dus GEEN turbodiesel. Als het een Turbodiesel betreft staat er altijd TZD turbo op de kofferklep. TZ is de luxe aanduiding en de D staat voor diesel. Dus Niks Turbo diesel automaat,het betreft hier een “gewone” diesel automaat.  Bij mijn weten zijn er geen zelfs Turbo Diesel BX’en met automaat Ze zijn vrij zeldzaam hoor die TZD automaat,dus als je haar aanschaft koesteren die hap. Motorisch zijn die diesel BX’en vreselijk degelijk. Let er bij de automaat op dat deze soepel overschakeld en dat ie niet “kloenkt” of schokt bij het verzetten van de hendel van A (avant) naar P of R. Verder natuurlijk alle gebruikelijke BX punten in de gaten houden. Daar zijn al diverse draadtjes over geschreven op dit Forum.. Succes ermee.

Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 18 augustus 2005 12:56 PM
  [ # 5 ]
TinusTussengas schreef:

Even voor de duidelijkheid van de Topic starter. Een TZD diesel is dus GEEN turbodiesel. Als het een Turbodiesel betreft staat er altijd TZD turbo op de kofferklep. TZ is de luxe aanduiding en de D staat voor diesel. Dus Niks Turbo diesel automaat,het betreft hier een “gewone” diesel automaat.  Bij mijn weten zijn er geen zelfs Turbo Diesel BX’en met automaat Ze zijn vrij zeldzaam hoor die TZD automaat,dus als je haar aanschaft koesteren die hap. Motorisch zijn die diesel BX’en vreselijk degelijk. Let er bij de automaat op dat deze soepel overschakeld en dat ie niet “kloenkt” of schokt bij het verzetten van de hendel van A (avant) naar P of R. Verder natuurlijk alle gebruikelijke BX punten in de gaten houden. Daar zijn al diverse draadtjes over geschreven op dit Forum.. Succes ermee.

Tinus ff lezen,

Topic subject : BX BX TZD Automaat / TZD Turbo: VRAAGJE!!!

Ik zie hier toch heel duidelijk turbo staan. Uiteraard heeft een 19 TZD geen turbo en al helemaal niet als het een automaat betreft. Ik kan mij wellicht vergissen maar volgens mij kan de topicstarter kiezen uit of een 19 TZD Automaat OF een TZD TURBO.. Hehe, je zal maar moeten kiezen..

Er is echt niemand die het over een 19 TZD Automaat Turbo heeft. Al zou het met wat zelfbouw best kunnen natuurlijk Wink

Zo’n diesel automaat is welliswaar rete traag maar wel super relaxed rijden natuurlijk.

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 18 augustus 2005 02:19 PM
  [ # 6 ]
mpostma schreef:
TinusTussengas schreef:

Tinus ff lezen,

Topic subject : BX BX TZD Automaat / TZD Turbo: VRAAGJE!!!

Ik zie hier toch heel duidelijk turbo staan. Uiteraard heeft een 19 TZD geen turbo en al helemaal niet als het een automaat betreft. Ik kan mij wellicht vergissen maar volgens mij kan de topicstarter kiezen uit of een 19 TZD Automaat OF een TZD TURBO.. Hehe, je zal maar moeten kiezen..

Er is echt niemand die het over een 19 TZD Automaat Turbo heeft. Al zou het met wat zelfbouw best kunnen natuurlijk Wink

Zo’n diesel automaat is welliswaar rete traag maar wel super relaxed rijden natuurlijk.

Niet zo *schoolmeester-achtig* doen, Marten. Cool

Tinus wilde aan de topicstarter gewoon even aangeven dat een TZD niet een Turbo hoeft te zijn (en het ook niet is, want is Autom.)....de Tzd-turbo is (voorzover ik weet) nooit in NL als automaat geleverd.

Overigens valt het best mee qua acceleratie met een 1.9 D automaat….heb er ooit 1x mee proefgereden (een 90’er) en trok de eerste 40 a 50 km p/u behoorlijk snel op…...bij hogere snelheid houd het natuurlijk op, maar dat is ook bij de handgeschakelde bak zo.
Ik heb hem toen uiteindelijk om andere redenen niet gekocht.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 18 augustus 2005 02:31 PM
  [ # 7 ]
Bram schreef:

Tinus wilde aan de topicstarter gewoon even aangeven dat een TZD niet een Turbo hoeft te zijn (en het ook niet is, want is Autom.)....de Tzd-turbo is (voorzover ik weet) nooit in NL als automaat geleverd.

Overigens valt het best mee qua acceleratie met een 1.9 D automaat….heb er ooit 1x mee proefgereden (een 90’er) en trok de eerste 40 a 50 km p/u behoorlijk snel op…...bij hogere snelheid houd het natuurlijk op, maar dat is ook bij de handgeschakelde bak zo.

Surprisedops:  O jee…. te snel gelezen? Het is zo wel weer lekker duidelijk uitgekauwd. Very Happy

Als Tinus het idd zo bedoeld had dan komt het idd wel wat belerend over. Is niet zo bedoeld.

Op vakantie had ooit een campingeigenaar een mooie rode 19 TZD Automaat. Prachtige wagen waarvan de lak nog echt mooi felrood was. Het automaatgeluid van de BX die met een (lichte) aanhangwagen de berg op werd getrokken deed toch altijd iedereen (van onze groep)  ff opkijken. Het trok heerlijk relaxed de berg op. Jammer genoeg was deze automaat de laatste keer dat we er kwamen niet meer aanwezig. Aanrijding: gesloopt Crying or Very sad

Wat ik bedoel met retetraag is natuurlijk ook maar subjectief. Als je een relaxte rijstijl hebt en je kan een beetje anticiperend rijden dan zal het ongetwijfeld best lekker zijn, zo’n automaat.

Profiel  

TinusTussengas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 494

Gepost: 18 augustus 2005 02:39 PM
  [ # 8 ]

No hard feelings Cool  Razz

Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 18 augustus 2005 08:36 PM
  [ # 9 ]
mpostma schreef:
Bram schreef:

Surprisedops:  O jee…. te snel gelezen? Het is zo wel weer lekker duidelijk uitgekauwd. Very Happy

Als Tinus het idd zo bedoeld had dan komt het idd wel wat belerend over. Is niet zo bedoeld.

Op vakantie had ooit een campingeigenaar een mooie rode 19 TZD Automaat. Prachtige wagen waarvan de lak nog echt mooi felrood was. Het automaatgeluid van de BX die met een (lichte) aanhangwagen de berg op werd getrokken deed toch altijd iedereen (van onze groep)  ff opkijken. Het trok heerlijk relaxed de berg op. Jammer genoeg was deze automaat de laatste keer dat we er kwamen niet meer aanwezig. Aanrijding: gesloopt Crying or Very sad

Wat ik bedoel met retetraag is natuurlijk ook maar subjectief. Als je een relaxte rijstijl hebt en je kan een beetje anticiperend rijden dan zal het ongetwijfeld best lekker zijn, zo’n automaat.

Ja, toevallig ben ik iemand met én een relaxte rijstijl, én een BX diesel automaat in aanbouw….

Maar even on-topic: Waar ga je de auto voor gebruiken, korte ritjes?? Kies dan lekker relaxte voor de TZD automaat. Lange afstanden? Misschien zelfs wel eens met een zware kar? Lekker die TZD turbo nemen.

Als ik mocht kiezen, kocht ik ze gewoon allebei!!!

Test

Profiel  

stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2230

Gepost: 19 augustus 2005 01:25 AM
  [ # 10 ]
Thijsvandebles schreef:
mpostma schreef:
Bram schreef:

Ja, toevallig ben ik iemand met én een relaxte rijstijl, én een BX diesel automaat in aanbouw….

Maar even on-topic: Waar ga je de auto voor gebruiken, korte ritjes?? Kies dan lekker relaxte voor de TZD automaat. Lange afstanden? Misschien zelfs wel eens met een zware kar? Lekker die TZD turbo nemen.

Als ik mocht kiezen, kocht ik ze gewoon allebei!!!

Ach, hier is een BX 21 D 12 in aanbouw, zonder turbo dus.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 19 augustus 2005 04:22 AM
  [ # 11 ]

ikkelaurensz schreef:

Hallo allemaal,
Klopt dat?
Bedank voor jullie hulp
Laurensz

Een 19D is prima berijdbaar, zeker met een bak zoals in de berline. Automaat zal wel ietsje luier rijden denk ik maar lijkt me wel een grappig apparaat.

Ik ben pas terug van vakantie naar o.a. de Franse Alpen, met een 19 D break, na jaren TZD Turbo break gereden te hebben. Desondanks prima te doen; het koppel van een gewone 19D is best acceptabel gezien het aantal veel modernere pakezels wat ik met mijn afgeladen break toch nog moeiteloos voorbij reed.

Grootste nadeel van de verder prima rijdende TZD Turbo vind ik de grotere slijtage aan alle extra onderstel-delen, zeker omdat het een auto is die tot “raggen” uitlokt. Met de motor is niks mis, zolang je maar niet “schakellui” of “nieuw” gaat proberen te rijden; dan wordt ie vuil en lui.

Een 19D met handbak is gewoon een lekker simpel apparaat waar weinig aan kapot kan. Automaten zijn ook wel stabiel dacht ik; alleen de SB die je bij een TZD hebt geeft wel eens storingen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 19 augustus 2005 04:40 PM
  [ # 12 ]

Nog een toevoeging, ikkelaurensz :

Let vooral ook op olielekkages bij zowel de gewone D als de turbo-D.

Het is me vaak voorgekomen dat ik een fraaie BX diesel kocht ....en er na een paar dagen (toch) achterkwam dat hij motorolie lekte. Crying or Very sad

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 20 augustus 2005 02:10 AM
  [ # 13 ]

Ik zit nog steeds te wachten op de dag dat iemand hier post, dat hij een BX heefd gekocht, waar hij na een paar dagen achter kwam dat hij géén olie lekte!!

Lees: BXen lekken altijd wel een beetje olie. Vaak bij de keerringen langs, of de cartenpanpakking.

Test

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 20 augustus 2005 02:21 AM
  [ # 14 ]
Thijsvandebles schreef:

Ik zit nog steeds te wachten op de dag dat iemand hier post, dat hij een BX heefd gekocht, waar hij na een paar dagen achter kwam dat hij géén olie lekte!!

Lees: BXen lekken altijd wel een beetje olie. Vaak bij de keerringen langs, of de cartenpanpakking.

Dan heb je toch wat gemist….want mijn allerlaatste BX tzd-turbo (die nu ergens in Friesland moet rondrijden) lekte geen druppel olie….zowel motorolie als LHM. Cool

Gortdroog was ie van onderen….zodanig zelfs dat de boel al aan het roesten was, maar toch. Wink
Ook van boven trouwens…geen keerring of bij de kop lekkage. Cool

Met deze BX had ik wel weer een ander probleem, dat hij uitlaatgas lekte en er achter kwam dat er in de kofferbakbodem een flink gat zat…...wat uiteindelijk met hulp van Rene verholpen is.
Ook een tip dus voor potentieele BX-kopers….check dat effe. Wink

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 20 augustus 2005 02:50 AM
  [ # 15 ]
Bram schreef:
Thijsvandebles schreef:

Dan heb je toch wat gemist….want mijn allerlaatste BX tzd-turbo (die nu ergens in Friesland moet rondrijden) lekte geen druppel olie….zowel motorolie als LHM. Cool

Gortdroog was ie van onderen….zodanig zelfs dat de boel al aan het roesten was, maar toch. Wink
Ook van boven trouwens…geen keerring of bij de kop lekkage. Cool

Met deze BX had ik wel weer een ander probleem, dat hij uitlaatgas lekte en er achter kwam dat er in de kofferbakbodem een flink gat zat…...wat uiteindelijk met hulp van Rene verholpen is.
Ook een tip dus voor potentieele BX-kopers….check dat effe. Wink

Droge dieselblokken zijn een behoorlijke uitzondering. Ik krijg die van mij ook maar niet droog :’( Ze zweten/lekken meestal zodanig dat het niet op straat lekt maar dat de zaak wel behoorlijk nat eruit ziet aan de onderkant.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook